Nordens största solcellspark - 1MW

nelos
Jag åkte förbi nybyggnaden av det som kommer bli nordens största solcellspark, och passade då på att ta några bilder.

Solcellsparken på 1MW ligger längs E18 utanför västerås, och byggs av kraftpojkarna:
http://www.kraftpojkarna.se/solpark1.html

Solpanelerna monteras på solföljare för att maximera elproduktionen.

Här är ett reportage i sveriges radio om solcellsparken:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=5543540

Här följer några bilder:

Re: Nordens största solcellspark - 1MW

Re: Nordens största solcellspark - 1MW

nelos
Megawatt-anläggningen utanför Västerås invigdes idag, enligt Bengts blogg.

Men Danmark har numera nordens största solcellspark, en anläggning på 2,1MW invigdes i måndags, dvs två dagar innan sveriges 1MW-anlägging.

Så Västerås-anläggningen hann inte vara Nordens största anläggning ens en kort stund...
Det händer mycket i solcellsbranschen just nu.

http://www.energy-supply.dk/article/view/122297/danfoss_indvier_solcellepark
http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Syd/2014/02/03/070003.htm

Mer info:
http://www.danfoss.com/Denmark/NewsAndEvents/News/Danfoss-opstiller-kampe-solcellepark-ved-hovedkvarter/A12E5FDC-9F14-433F-92D5-767211FD8574.html

Re: Nordens största solcellspark - 1MW

Re: Nordens största solcellspark - 1MW

Re: Nordens största solcellspark - 1MW

Re: Nordens största solcellspark - 1MW

nelos
Ännu ett stort projekt, i Halmstad denna gång:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article3823796.ece

Ca 500 kW märkeffekt.

Re: Nordens största solcellspark - 1MW

Re: Nordens största solcellspark - 1MW

jansimon
Åkte förbi parken i helgen och två saker funderar jag på:

1. Vilken otroligt slarvig montering av allt kablage. SKulle jag vara beställare hade jag aldrig godkänt ett sådant montage av kablaget. Slarvigt fult och bedrövligt är mina kommentarer.

2. De olika anläggningarna stod nästan alla mot olika håll. Fungerar styrningarna så olika? Olika kalibrerade? Även här skulle jag nog ifrågasätta installationen!

Jag kanske är gnällig nu

Men egentligen blir jag förvånad över att det inte upplevs som någon gigantisk anläggning, men det är ju från bilen det. Började att fantisera över en egen 1MW anläggning hemma på gården

Re: Nordens största solcellspark - 1MW

nelos
Har också noterat kablaget, det syns på en av mina bilder och det har inte blivit bättre sedan dess:

Buntband från biltema hade gjort underverk.

Re: Nordens största solcellspark - 1MW

jansimon
Ja precis Nelos. Så tänkte jag oxå! För mig är inte detta bra reklam för vad dom gör. Löst kablage i en sådan installation är ju mycket mer utsatt än ett fast montage. Bakläxa tycker jag!

Re: Nordens största solcellspark - 1MW

På denna bild ser de synkade ut..

http://www.kraftpojkarna.se/solpark.html

Men kablaget känns inte yrkesmässigt, dåligt när precis alla som passerar där, behöver knappast nån elbakgrund för att säga detta, skulle haft typ av kabelkanal eller dyligt, Men som föregående sa Biltema strippor hade fixat det klart bättre..

Re: Nordens största solcellspark - 1MW

jansimon
Ja på den bilden som finns på deras hemsida såklart, skam vore väl annars!

Hört av flera andra att dom pekar åt alla håll och kanter. Kan det vara kalibrering som saknas?

Kablaget bör iaf. Åtgärdas tycker man.

Re: Nordens största solcellspark - 1MW

Solstråle
För att svara på dina frågor:

1. Monteringen av kablaget var inte färdigt vid tillfället du åkte förbi parken, om du åker förbi nu så ser du att det är fixat/håller på att fixas.

2. Att de står åt olika håll beror på att varje solföljare är en individ som letar efter den ljusaste punkten på himlen. En solig dag med blå himmel är ju den ljusaste punkten där solen är så då står alla åt samma håll. Men en molnig dag är det olika och med tanke på att parken täcker ungefär 40 000 kvm så är det ju då inte så konstig att de står åt olika håll. Det är alltså inget fel på styrningen.

Re: Nordens största solcellspark - 1MW

Nissi
 Jämförelser mellan"Nordens största" och vad som samtidigt 2013-2014 byggts i världen

https://www.youtube.com/watch?v=wTATYk6CIxc   (30MW uppfört på 4 mån juni-sept 2014)

https://www.youtube.com/watch?v=RTi5IAm9i00  (130 MW, rekordsnabbt uppförd)

Sådana anläggningar byggs nu 2015 på löpande band, snabbt och mycket billigare än inom EU, dels pga av borttagande av EJ NÖDVÄNDIGA komponenter (tex "kostsamma gamla svenska standardkrav"), något många länder dras med i Europa, dels  pga automatiserad tillverkning av standardserier i tiotusental (vilket ger kostnader hälften av motsvarande (sämre) europeiska produkter). Nya asiatiska innovativa "standardprodukter", som koreanska LGs monoX ACE och kinesiska Huaweis SUN2000 invertrar, blir dessutom knappast tillgängliga 2015 utanför "stormarknaderna" med tysk eller brittisk elstandard, se  http://www.greentechmedia.com/articles/read/6-Solar-Inverter-Companies-to-Watch-in-2015  (Inom EU gäller olika "nätanslutningsparametrar" enl "EU-standarden" EN 50438, som alltså inte är någon standard annat än till namnet).

Re: Nordens största solcellspark - 1MW

nelos
Huawei kommer säkerligen kunna ta stora marknadsandelar framöver, även om man nog ska ta deras reklamfilmer med en stor nypa salt.

Intressanta bilder på "golmuds solpark" i den andra filmen.
Här är lite mer information om den, 200MW är den tydligen i dagsläget:

http://en.wikipedia.org/wiki/Huanghe_Hydropower_Golmud_Solar_Park

http://en.wikipedia.org/wiki/Qinghai_Golmud_Solar_Park