Nissan leaf prissänkt leasing!

magneten
Läste precis att man nu kan leasa en Leaf med batteri på 30kWh  kör man 2000 mil/ år kostar det 2999:-/mån i 24 månader. Det är ju inte utan att man blir lite sugen, är 3 st kollegor på jobbet som skaffat varsin Leaf å de verkar vara mer än nöjda!

https://blixtgordon.wordpress.com/2017/01/05/prissankt-leasing-pa-nissan-leaf-30kwh/

Re: Nissan leaf prissänkt leasing!

Arne
Vad händer efter 24 månader?
Kan man lösa in bilen då, dvs överta ägandet inkl. batteriet och till vilket pris.

Re: Nissan leaf prissänkt leasing!

magneten
Efter 24 mån kan man lämna tillbaka bilen eller köpa den för aktuellt marknadspris som bestäms då. Känns dock som att det förmodligen kommit en modell med ännu större batteri när dessa två år har gått å då e det ju skönt att bara kunna lämna tillbaka den om man vill byta. Har det kommit större batteri så kanske andrahandsvärdet blir lågt vilket ju är bra om man tänkt att köpa loss den!

Elkostnaden för drift är endast 2 kr milen ungefär. Så den mellanskillnaden  (jämfört med att tanka en  fosilbil) kan man ju räkna bort från lesingkostnaden :)

Re: Nissan leaf prissänkt leasing!

callec
Är det inte så att om marknadspriset är lågt vid tillbakalämnandet så får du betala den mellanskillnaden!!!

Re: Nissan leaf prissänkt leasing!

magneten
Inte vad jag har hört...

Re: Nissan leaf prissänkt leasing!

TommyE
Jag ska åka förbi i morgon och höra om det går att byta in min bil mot en leasing Leaf, har lånat deras demo-bil några ggr när jag haft bilen på service och gillar den skarpt.

Re: Nissan leaf prissänkt leasing!

TommyE
Det blev ingen fråga idag. Fastnade i tankar hur laddningen ska lösas. Kom fram till att jag behöver större huvudsäkringar för att det ska fungera.
Hur har ni som har Leaf gjort med laddningen?

Re: Nissan leaf prissänkt leasing!

calle
Jag kör med vanlig 10A shuko till en början som jag hade på garageväggen.

Ett tag senare så skaffade jag ett industriuttag Rött 3-fas 16A.

Nu drygt 4 år senare så har jag sedan ett tag tillbaka byggt min egen type2 laddlåda. Kostnad ca 1500kr istället för de som kostar 5-8kkr ute på stan.
Grannen som är elektriker har varit med och uppdaterat kablaget så att jag numera har 4mm2 till elcentralen. Det var tidigare 2.5mm2. Det borde räcka men jag har ca 15m så när jag ändå drog fram 3-fas till gaveln så blev det lite grövre sladd.

Leaf 30KWh på 10A så brukar den normalt starta laddningen vid 22 och är fyll vid 6 tiden. Då har jag laddat ifrån ca 30-40% till 100%. Det är min normala körcykel på ca 10mil per dag.
Med 16A så går det ju fortare.

Skall sägas att jag har 20A in till huset, vintertid så har jag vid ett tillfälle dragit en säkring pga bilen och något annat. Vintertid så laddar jag därför oftast med 10A, det räcker. Behöver jag så kan jag switcha upp till 16 men då måste man ha koll på de andra lasterna i huset.

24 januari 2017 15:37:49 +01:00, skrev TommyE [via Solcellforum] <[hidden email]>:
Det blev ingen fråga idag. Fastnade i tankar hur laddningen ska lösas. Kom fram till att jag behöver större huvudsäkringar för att det ska fungera.
Hur har ni som har Leaf gjort med laddningen?
2,3kWp: 8 st JA-Solar 290W. Fronius Symo 5.0-3-M + Smart Meter 63A-3. Taklutning 45°. Azimut 190°.
Produktionsdata: SolarWeb, PVOutput

To start a new topic under Off-topic, email [hidden email]

Re: Nissan leaf prissänkt leasing!

TommyE
Tack calle.

Jag tänker som vanligt "värsta tänkbara", det kanske inte kommer att hända?

Kan du köra värmesystemet utan att ladda samtidigt? Tänker att det kan vara skönt med en varm bil när det blir körning till och från träningar, men att strömmen inte räcker under dagtid för laddning också.

Lite om hur jag tänkte.
Jag har idag 20A säkringar, vid värsta fall så förbrukar jag alla 20A på alla tre faser.
Men då måste spisen gå för fullt, bastun ska vara igång och bergvärmen ska vara igång (eller var det anti legionella körning just då? minns inte riktigt).
Laddas bilen bara under natten som du beskriver så kommer inte varken spis eller bastu att vara igång. Då är största förbrukaren bergvärmen om den kör legionella = 9kW, kör jag då 3,3kW laddning så blir det "bara" strax under 18A. Med 6,6kW laddning blir det ca 23A.
Det förutsätter att det går att ladda med 3 fas, med 1 fas blir det svårare. Då blir det 23A redan på en 10A laddning.

Hm, måste nog åka och höra mig för ändå. Det kanske finns en lösning :-)

Re: Nissan leaf prissänkt leasing!

calle
Leafen har tyvärr bara 16A eller 32A enfas. 7.2Kw varianten kostar extra och går inte att få i leasing dealen... vad jag vet.

Det är klart att man kan starta värmen ifrån en app! :-) Den går i 15min om den inte är inkopplad på AC (parkerad i skogen) och 2h om du har den inkopplad i ett uttag. Om du kör på ett 10A uttag så kommer den att ta lite ifrån batteriet när varmaren kör men 16A så blir det bara ifrån väggen.

10A är ju bara 2.4kW dvs en vattenkokare. Tidigare så värmde jag bilen med motorvärmare och kupefläkt och det var också minst 2.4kw i kanske 2h varje morgon. Inget problem alls.

Laddningen är inget problem... Det du kommer att uppleva när du börjar köra elbil är, varför du inte gjorde detta tidigare.

Förr så köpte jag bensin för 20000kr per år. Nu köpts (eller använder egen solel) till en kostnad av 3000kr per år.

Laddningen kommer att lösa sig.  Däremot så vet jag flera som byter upp sig så småningom till bilar som Tesla och då blir 3-fas nästan ett krav. Det tar ca 2dagar att ladda en Tesla med 10A!!!

Kompisen gjorde det vid stugan i fjällen men då var han ju där en vecka och kunde vänta. :-)

24 januari 2017 16:26:02 +01:00, skrev TommyE [via Solcellforum] <[hidden email]>:
[...]

Man kan ju även koppla en effektvakt till sin laddbox som känner av strömmen genom huvudsäkringingen och vid de tillfällen du ex. når 20A så stryps laddeffekten ner  till bilen så mycket att du håller dig under 20A totalt :)

Finns gott om olika prylar för att lösa laddningen även om man bara har 16A huvudsäkring!!

Räknade ihop lite driftskostnader för min skoda 4x4 tdi från 2006 och 2000 mil/år kom lätt upp i runt 30000:- för disel, däck, oljebyte och enklare service, har då EJ räknat med någon värdeminskning vilket säkert är 5000:-/år för min 10 år gamla bil.. Det skulle alltså inte vara ett dugg dyrare att köra en ny elbil. Kruxet är dock att vi helst vill ha 4hjulsdrift..

Re: Nissan leaf prissänkt leasing!

Det blev ett icke problem. Värde minskningen på min bil har varit för stor, så det finns inte ekonomi att betala leasingen och ca halva banklånet samtidigt. Jaja får vänta något år.

Ibland är det enkelt