Ni som har optimerare i era anläggningar ?

Ni som har optimerare i era anläggningar ?

dunken
Hej!

Sitter o petar lite , tror jag kommer att behöva ha 3 st optimerare till min anläggning
Har huvar på taket som kommer att skugga .
Men hur kommer man se detta i anläggningsövervakningen ?
Kommer isf att ha 37 paneler o sedan 3 st paneler med optimerare
Har tänkt sma som växelriktare

Re: Ni som har optimerare i era anläggningar ?

Arne
Passar din fråga inte bra under rubrik "frågor och svar".

Re: Ni som har optimerare i era anläggningar ?

Christer
Om du använder Tigo så kan du köra dess kommunikationsenhet TAP (monterad på tak eller vind) direkt in i sma invertern via RS485 och sen monitorera i Sma:s Sunny portal
TAP ”pratar” trådlöst (mesh) med de optimizers du valt att montera på taket

/Christer

Re: Ni som har optimerare i era anläggningar ?

dunken
Tack :) Då vet jag