Nätinställningar i SMA Sunnyboy

Dan

Nätinställningar i SMA Sunnyboy

Dan
Hej, någon här som gjort inställningarna av nätinställningarna själv på en SMA Sunnyboy? Är det svårt att få rätt på, har för mig att de bränner i i invertern efter en tid och blir då mycket svåra att ändra.

Har för mig att det är några små rattar som skall vridas i en modul som sedan trycks in i invertern.
Anledningen att jag frågar är att det är nästan 10 000SEK billigare att köpa invertern från Europa men den måste ju gå att ställa in rätt här hemma annars får jag inte ta den i drift. 10KKR påverkar ju återbetalningstiden avsevärt i projektet.

Re: Nätinställningar i SMA Sunnyboy

DrivMedEl
Switcharna är lätta att ställa in men skall göras innan driftsättningen, landsinställning, språk och bluetooth.
Efter tio timmars drift måste man via en PC med Bluetooth och programmet Sunny Explorer via en kod låsa upp och har då möjligheter att ändra inställningarna, och switcharnas inställning läses in.
Koden fick jag av min leverantör.
Har fått ändra övre frekvensen i båda mina inverters då dessa var felaktigt inställda.
Blev uppmanad innan jag fick koden att INTE ändra något annat.

Re: Nätinställningar i SMA Sunnyboy

jansimon
DrivMedEl. Man går in i "installer" mode i Explorer om jag fattar rätt?

/Janne

Re: Nätinställningar i SMA Sunnyboy

DrivMedEl
Japp! User mode "Installer" och sedan "koden", om du fått den av din leverantör.
Mina inverters kommer från IBC Solar och är gula normalt är de röda till färgen. Misstänker att IBC Solar har egen "kod".

Re: Nätinställningar i SMA Sunnyboy

Köpte min sma 3600 tl-21 (röd till färgen) från tyskland, inga problem att ställa in de två switscharna för rätt nätstandard och språk Har för mig att de skulle stå på 6 respektive 1 eller möjligen tvärt om), för nätstandard EN 50438 och språk Engelsaka...Finns mycket väl beskrivet hur man går till väga i instruktionsboken om man känner sig osäker.

Re: Nätinställningar i SMA Sunnyboy

Köpte min Sunny tripower från pvstore-europe.com och där var det SMA:s default lösenord på user samt installer. under vilken flik ändrade du frekvensen till 51Hz?

Re: Nätinställningar i SMA Sunnyboy

DrivMedEl
Under fliken "gridmonitoring"  Frekvensmonitoring "upper limit for reconnection" skall vara 51,00Hz.
Min var inställd på 50,05Hz alldeles för lågt värde.

Re: Nätinställningar i SMA Sunnyboy

Fick min Sunny boy 4000 idag, måste den ställas in? Köpte den i Sverige, men lär vara importerad..

Re: Nätinställningar i SMA Sunnyboy

Min står på 65Hz! Får titta på detta lite :)

Re: Nätinställningar i SMA Sunnyboy

Fick inställningarna av ÅF.

A: 6 för EN50438
B: 1 för engelska
C: 2 för Blåtand Net ID 2

Re: Nätinställningar i SMA Sunnyboy

Anders
OBS!!
SMA växelriktare är INTE förprogrammerade med SS-EN50438 som krävs i sverige ,Endast europeisk EN50438 för bla. Tyskland,och är inte samma som SS-EN50438 , största skillnaden är "Lower limit AC voltage" där SS_EN50438 för sverige har 195,5v medans EN50438 har 184v.
Sedan finns det mindre skillnader i frekvensinställningen.
Dessa värden måste programeras manuellt för sverige och kan bara programeras med en så kallad "Grid guard code" som vi Auktoriserade installatörer erhåller från SMA , Det går alltså inte att ändra dessa värden med user/installer password ,inte heller med dipswitcharna.
Det är viktigt att växelriktaren är korrekt programmerad annars får den inte anslutas till nätet,händer det någon olycka är det du som ägare som blir ersättningsskyldig.

Har du köpt en växelriktare från europa kan du skicka växelriktaren till mig eller någon annan SMA installatör för omprogrammering, Är det i stockholmsregionen kan jag även åka ut för omprogrammering.

Mvh Anders
www.swedensol.se

Re: Nätinställningar i SMA Sunnyboy

magneten
Enligt SMA dokumentet för EN 50438 som finns på:
http://files.sma.de/dl/17961/SBWBTL21_TLST21_ZE-Est50438-en-10.pdf
så anges "Lower limit AC voltage" till just 195,5 V

Re: Nätinställningar i SMA Sunnyboy

Uffe
This post was updated on .
I SS-EN 50438 står följande: "Som svensk standard gäller europastandarden EN 50438:2007. Den svenska standarden innehåller den officiella engelska språkversionen av EN 50438:2007."

EN 50438 (och SS-EN 50438) innehåller generella regler samt en bilaga med landsspecifika regler.

Generellt gäller (om ingen landsspecifik regel finns): Underspänning: 195.5 V under 1.5 s.

Det är dessa generella reglerna som SMA har testat mot. Dock finns landsspecifika regler för både Sverige och Tyskland, som avviker från de generella.

Landsspecifik regel för Sverige: Underspänning: 195.5 V under 0.2 s.

Landsspecifik regel för Tyskland (enl DIN V VDE V 0126): Underspänning: 184 V under 0.1 s.

Även andra parametrar skiljer sig mellan Sverige, Tyskland och de generella.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Nätinställningar i SMA Sunnyboy

Kan inte vara några tyngre parametrar som skiljer mellan Tyskland och Sverige, lågvolt inställningen kan ej spela så stor roll, huvudsaken att den klipper när nätet faller bort.

Re: Nätinställningar i SMA Sunnyboy

DrivMedEl
Hittade denna info från min senaste arbetsgivare angående inställningsvärden som nätägaren begär i samband med en föranmälan från installatören av en solelproduktion i deras nät.

Är från ett utskick som görs vart kvartal till registrerade installatörer.

Kolla längst ned på sida 4.

http://www.eon.se/upload/eon_extranet/dokument/installatorer/branschnytt/Branschnytt-2-13.pdf