Nätägare kräver 3fas vxlriktare för 1,5kw anl...

Nätägare kräver 3fas vxlriktare för 1,5kw anl...

HansMarten

Min nätägare kräver att alla installationer över 1,5 kw är av 3fas typ...

Min tanke var att bekläda ett litet garagetak med ca 2-4kw paneler, men om man ska ha en 3fas växelriktare så springer priset på dessa upp. Dessutom har jag ens svårt att hitta så små 3fas växelriktare.

Kan de som nätägare kräva detta? Jag förstår grunden till detta med jämnare belastning, "renare" el etc men det ställer till det för konsumenten. suck

En annan fråga, har hittat en Fronius IG 20 hos en Brittisk återförsäljare, det verkar vara en större tillverkare och produkten är CE märkt enligt nedan: Kommer den bli godkänd av min nätägare? (handläggaren sa att de vill se all CE dok. på all utrustning som ska installeras)

Europäische Normen inklusive

zutreffende Änderungen

EN 50178:1997

EN 61000-6-2:2005

EN 61000-6-3:2007

EN 61000-3-2:2006

EN 61000-3-12:2005

EN 61000-3-3:2008

EN 61000-3-11:2000

EN 62233:2008

http://www.fronius.com/cps/rde/xbcr/SID-FBD97327-752AC1FE/fronius_international/Fronius_IG_15___IG_60HV_20100727_Multi_182447_snapshot.pdf

offtopic till moderator: valideringskoden vid inlägg blir ALDRIG rätt, hur rätt den än är..)

Re: Nätägare kräver 3fas vxlriktare för 1,5kw anl...

Anders J
Om de kräver detta för så låg effekt samtidigt som det inte längre går att köpa 3-fasanslutna (OK, det är ju inte sant, de hade ju värmeelementet mellan två faser, men ändå) tvättmaskiner så känns det ju knäppt.

Tycker att de borde kunna motivera något sådant. Är det Kraftringen?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Nätägare kräver 3fas vxlriktare för 1,5kw anl...

martenwitt
Jag har sett 3fas riktare men ofta större...Är en ordentlig skillnad på att lägga 8 och 16 papp för en så liten anläggning..
Det är Höganäs Energi, de är väldigt kundvänliga med snabba svar. Men tror typ att min anläggning kommer vara den 3dje som installeras i kommunen. Lätt att de överarbetar implementeringen av regelverket innan de förstår skillnaden på teori/praktik.

Re: Nätägare kräver 3fas vxlriktare för 1,5kw anl...

martenwitt
Deras motivering är att jag kommer få snedbelastning i mitt hus......Jag är inte elektriker men jag är inte heller helt tappad bakom en vagn, förstår inte det svaret alls.

Re: Nätägare kräver 3fas vxlriktare för 1,5kw anl...

Re: Nätägare kräver 3fas vxlriktare för 1,5kw anl...

martenwitt
Utmärkt, man tackar!

Re: Nätägare kräver 3fas vxlriktare för 1,5kw anl...

Martenwitt,

Om din nätägare envisas med att du inte får koppla in en växelriktare större än 1,5 kW
på 1-fas, säg en på 2 kW, då borde du i rimlighetens namn icke heller i ditt hus(lägenhet)
får slå på en kokplatta på spisen och köra dammsugaren samtidigt (eller Gud förbjude, slå
på ytterligare en kokplatta på samma fas.) Och du skulle behöva kontrollera med varje
granne i kvarteret om de har någon kokplatta på, och på vilken fas den ligger, innan
du får slå på en egen kokplatta, som ligger på samma fas.

Snedbelastning, mellan de tre faserna som finns, är främst ett problem då elnätet är högt
belastat, t.ex. februarinatt, då många direktverkande el-element drar mycket ström. Men
då producerar som bekant din solcellsanläggning 0 Watt, pga solen är då inte vaken.
Ej heller på dagen i februari kommer din solcellsanläggning att producera något nämnvärt.

Din solcellsanläggning kommer endast upp i 1,5 kW, någon dag vid kl. 12 på sommaren,
runt Midsommar, och då är det knappt någon belastning på elnätsägaren elnät.
Övrig tid ligger den långt under 1,5 kW.

En solcellsanläggning på 5 kW på 1-fas borde inte vara något problem alls.
I Danmark har de sedan flera år mängder med 1-fas solcellsanläggningar på ca 4 à 5 kW.
Några snedfasproblem har inte ännu rapporterats. Nätägarna tror ofta felaktigt att
en solcellsanläggning producerar sin maximala effekt konstant under hela året.
Vi önskar också det vore så bra, men det är långt ifrån det.  Nätägarna är vana
vid motorer och elektriska apparater, som ligger på sin märkeffekt konstant
då de är påslagna. Därför har de otur när de tänker.

Hälsning Arne.

Re: Nätägare kräver 3fas vxlriktare för 1,5kw anl...

martenwitt
Tack Arne
Bra och uttömmande svar, finns en chans jag kommer använda delar av det i min kommunikation med nätägaren om du inte hunnit copywritea det =) Håller helt med, mina huvudsäkringar på 20A har aldrig gått och har svårt att se att deras nät inte skulle klara den inmatningen. Det är ju som du skriver så låga uttag på sommaren att det inte ska vara något problem. Dessutom, om andra halvan av nätägare i Sverige och de danska klarar det, varför inte i min kommun...

Re: Nätägare kräver 3fas vxlriktare för 1,5kw anl...

Anders J
Att jag frågade om det var Kraftringen beror på att det var någon annan som också hade fått väldigt konstiga besked om just detta.

Det finns väl knappast så små 3-fasriktare, enda alternativet är ju i så fall mikroväxelriktare, vilket iofs kan vara vettigt på små anläggningar.

Men det styrker mig i min uppfattning om att det skulle behövas en mikroproducentförening som kan agera remissinstans för oss i en mångfald frågor. Som t ex denna...
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Nätägare kräver 3fas vxlriktare för 1,5kw anl...

I Tyskland tillåter nätägare tydligen högst 4,6 kW för en 1-fas-växelriktare.
Detta pga snedbelastning på elnätet. Detta kan vara intressant sammanhanget.

EON har tydligen utfört en teoretisk studie, där de i ett nätområde betraktade
fallet med många 1-fasväxelriktare, alla anslutna på en och exakt samma fas
(vilket är väldigt osannolikt. Lika osannolikt som om  personer i lägenheter/hus
i nätområdet skulle slå på elapparater kopplade till en och exakt samma fas).
Eon "experter" kom fram till att det kunde bli problem med snedlast. Tacka för
det, med så osannolik förutsättning. Detta hittade jag på Bengts villablogg.

Be din nätägare redovisa ett dokumenterat praktiskt fall, där snedlast pga
en 1-fas solcellsanläggning på 2 kW har orsakat snedlast på elnätet i Sverige. Troligen
kan han inte finna ett sådant fall. Han kommer ej heller att hitta något fall där en
1-fas 5 kW solcellsanläggning orsakat snedlastproblem.

Re: Nätägare kräver 3fas vxlriktare för 1,5kw anl...

haltaolof

Det är stora problem i näten redan idag pga av alla 1fasbelastningar och det är väl i regel inga problem
att överföra effekten.
Men det finns ju lite mer att ta hänsyn till som kanske inte en lekman har en aning om?

Frekvensen tex och där kan du själv få problem med att omriktaren löser ut.
Sen när den startar upp igen så sticker frekvensen igen. Moment 22.
Ju större 1fas desto mer problem.
Kan räcka att grannen startar spisen.
Finns anläggningar där omriktaren står stilla ganska mycket pga det.
Toleransen är ganska snäv för att för att uppfylla villkoren.

Nätbolagen har ganska bra koll på sina nät och det är därför som allt ska anmälas.

Re: Nätägare kräver 3fas vxlriktare för 1,5kw anl...

DrivMedEl
Frekvensen är inget som en enskild producent kan på verka den styrs av de största producenterna i elnätet.
Invertern får helt enkelt följ nätets frekvens i annat fall havererar invertern, okontrollerad strömrusning.

Re: Nätägare kräver 3fas vxlriktare för 1,5kw anl...

haltaolof
Det menade jag inte heller. Svajar nätet mer än gränsvärdena på omriktaren då går den ju ner och startar om.

Re: Nätägare kräver 3fas vxlriktare för 1,5kw anl...

DrivMedEl
Ja förstår.
Världen är full av missförstånd!!!