NIBE PV

urbanolo

https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/solceller/pv

Era synpunkter på denna lösning?
Och ifall man vill ha batterilösning till?

MVH, Urban

Re: NIBE PV

Gunnar
De växelriktare som Nibe normalt använder är inte avsedda för en batterilösning. Det finns dock andra modeller av samma fabrikat som är klara för att anslutas till ett batteri. Hör med Nibe om de kan leverera en sådan. Kolla upp totalpriset och effekt för anläggningen så får vi se om det är prisvärt.

Re: NIBE PV

urbanolo
Vet du vilket fabrikat de använder?

Re: NIBE PV

Jag har för mig att det var en här på forumet som hade köpt solcellsanläggning av NIBE och det var nog ingen riktigt kunnig inom solceller som monterade den, utan en rörmokare som NIBE lejt in. Det blev felkopplat med strängarna och panelerna och fungerade inte tillfredsställande. Risk att det inte blir riktigt bra. Om NIBE säljer solceller och sedan lejer in en riktig solcellsfirma för montaget, då måste det vara bättre själv direkt kontakta solcellsfirman. Då undviks en extra mellanhand. Kontakta istället en solatör (solcellsfirma) gärna lokal det blir nog bättre och som du kan tala med om batterier. NIBE har ingen fabrik för solceller. NIBE är nog väldigt bra på tillverkning av värmepumpar, men solceller frågetecken.

Re: NIBE PV

Gunnar
Nibe använder Goodwe växelriktare.

Re: NIBE PV

Tåbro79
Jag har en NIBE värmepump, så därför har jag upptäckt att dom även solceller. I sitt system kan man få en extra "styrenhet" som är anpassad för att köra igång sin NIBEpump ifall det är överskott på solel. Kan man läsa här https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/solceller/pv . Sen får man då över info från växelriktaren till NIBEs Uplink. Växelriktarna är från Goodwe, panelerna kommer jag inte ihåg.

Dom skriver att det är ett batteriliknande system, men menar i form av värme.
Kan vara av intresse att NIBE GROUP är bra stort https://www.nibe.com/nibe-group. Men inte på solel!

Antar att det är Fronius senaste modell som har det mesta (allt). Bara för att sonnen med sitt batterisystem  ska kunna hävda sig i Österrike, och även på andra ställen så kan deras senaste modell sonnen 10 med en "liten" extraburk, Protect 8000, få systemet att generera 3-fas  vid spänningslöst nät och även fungera i "island mode" https://sonnen.de/notstromversorgung/

(Rörmokare? jo det är också svårt när man ska beställa från ett företag, men vad är det för hantverkare som kommer?)

Re: NIBE PV

Arne
På Fronius Symo 12.5-3-M och 15.0-3-M växelriktaren finns en potentialfri kontakt. Den kan inte direkt styra lasten, utan man behöver en kontaktor. Med den kan en förbrukare styras(av eller på) av växelriktaren där man ställer in vid vilken utmatad AC-effekt den potentialfria kontakten ska sluta/bryta.

Den potentialfria kontakt klarar vid AC 250 V 4A och vid DC 30 V 1A. Men med hjälp av en kontaktor kan den styra stora laster.

Re: NIBE PV

urbanolo
https://proffs.nibe.se/produkter/solenergi/solel/#downloads

Här hittar man mer om deras växelriktare.