Motera solceller på 172 kvadrat ladugårdstak

Motera solceller på 172 kvadrat ladugårdstak

Tobias Bergqvist
hej

är ny här och undrar lite om hur detta med solceller fungerar. även hur ekonomin är i att ha solceller.

jag har en ladugård med en takyta på 172 kvadratmeter i söderläge . skulle detta tak fungera att anlägga en anläggning på och vad skulle jag kunna få ut av det.

hoppas på svar mvh tobias bergqvist

Re: Motera solceller på 172 kvadrat ladugårdstak

filip71
Lite svårt att ge feedback på en så allmän fråga. Vill man ge ett lika vagt svar så blir det; Ja du kan ha solceller på det om takstolarna inte är ruttna och om din investering inte ska tävla med börskurserna så har anläggningen betalat sig på 7-15år beroende på om du får bidrag eller inte. Och om du kan sälja överskottet till bra pris... Och om du fyller hela taket (blir typ 25kW) så måste du ju förbruka lika stor mängd som du matar tillbaka in på nätet typ (15-20000kWh) för annars faller du inte under lagen om mikroproduktion och då blir det "specialavgifter" och därmed längre avbetalningstid.

Jag tror du får lämna lite mera info och mera konkreta frågor för att vi ska kunna ge dig några bra råd eller åsikter. Och om du inte orkar sätta dig in i allt så kan du ju alltid ta dit en installatör och presentera din offert här så kan vi säga bu eller bä. Lycka till.

--filip

Re: Motera solceller på 172 kvadrat ladugårdstak

Det skulle fungera utmärkt att ha solceller på ett ladutak i söderläge, man ska bara se till att undvika skugga.

Ekonomin med solceller är i dagsläget bra, men som alla energi-investeringar så är det
en långsiktigt investering som man räknar hem över trettio år eller så.
Och som Filip skriver så går man jämt upp efter ca 7 till 15 år,
och sedan är det ren vinst under resten av solkraftverkets livslängd som brukar sättas till åtminstone 30 år.

Solceller har ju fallit ordentligt i pris senaste åren, och det kombinerat med ett statligt stöd gör att ekonomin nu är riktigt bra.

Det senaste året har priserna på solpaneler inte fallit lika snabbt som de gjorde åren innan,
och en orsak till det är den osäkerhet som funnits med eventuella EU-tullar på kinesiska solpaneler.

Nu har den frågan lösts, och den gräns som man har satt är 0,56 euro per Watt för kinesiska solpaneler.
Det motsvarar ca 4,8 kr/W räknat i svensk valuta.
Kineska tillverkare vill alltså sälja solpaneler för mindre än 4,8 kr/W, men det tillåter inte EU:
http://www.nyteknik.se/tidningen/article3735863.ece

Det går att komma ned under 15 kr/W för nyckelfärdiga installationer då man lägger ut arbetet på ett företag,
men man får nog leta lite för att komma ned i de priserna.

Gör man jobbet själv kan man komma ned lite till i pris, och sedan kan man få statligt bidrag på 35% av systemets totalkostnad.

Totalt med bidrag går det att komma under 10kr/W totalt för ett solkraftverk som man installerar själv. För att förenkla kan vi räkna på 10kr/W.

När det gäller betalning för solel så får man normalt sett en dryg krona för den producerade solenergin.
Den solel man använder själv gör att man inte behöver köpa motsvarande energi från elbolaget, och den rörliga kostnaden för el ligger på ca 1,2 kr /kWh.

Den el man inte använder själv säljer man till ett elbolag, och det finns elbolag som betalar 1 kr/kWh för solel.
Till det tillkommer värdet på elcertifikat, och det är ca 0,2 kr/kWh, så totalt får man även där ca 1,2kr/kWh.

Om vi i framtiden får nettodebitering så kommer det inte spela någon roll vem som förbrukar elen, så även då kommer ersättningen vara 1,2 kr/kWh.

Alliansens förslag om skattereduktion påstår de själva skall vara lika fördelaktigt som nettodebitering, så det skulle i så fall också innebära 1,2kr/kWh.
(Fast i praktiken kommer det inte bli lika fördelaktigt som nettodebitering.)

Sedan måste man veta hur mycket man el man kan producera.
En tumregel är 1000 kWh/kW, och med ett oskuggat ladutak i söderläge borde du kunna komma nära denna produktion.

Vi har alltså följande data:
======================
Inköpskostnad:        10kkr/kW
Produktion:              1000 kWh/kW
Inkomst försäljning:  1,2 kr/kWh
======================

Varje kW du installerar kostar 10 000 kr i installationskostnad.

Denna kW ger en inkomst på 1000*1,2 = 1200 kr/år
Du går jämt upp, dvs har fått tillbaka inköpskostnaden efter 10/1,2 = drygt 8 år.

Sedan kommer anläggningen att generera vinst i ytterligare 22 år eller så.

I uträkningen har jag inte tagit hänsyn till någon kalkylränta.
Istället för att köpa ett solkraftverk kan man ju sätta in pengarna på banken och på så sätt "tjäna pengar".
Men med tanke på dagens räntenivåer är det dock inte jättemycket pengar det handlar om.

Så slutsaten blir att du fått igen insatsen efter mindre än 10 år, och sedan tjänar en tusenlapp per år för varje kW du installerat.

I tjugo år.

Re: Motera solceller på 172 kvadrat ladugårdstak

Tänk på att det enda som är "säkert" är ungefär hur mycket anläggningen kommer att producera samt hur mycket av det du kommer att förbruka själv per år.

Jag skulle inte våga räkna med att kunna sälja el för 1 kr/kWh i 10-20 år när jag räknar på lönsamheten på en så pass stor anläggning.

Re: Motera solceller på 172 kvadrat ladugårdstak

nelos
Helt sant, man vet inget om hur energipriserna kommer se ut om 20 år.
Och det är en mycket viktig komponent i kalkylen.

Men om jag själv skulle göra en gissning av energipriserna i framtiden så blir min gissning att de kommer ligga högre än idag.
Betydligt högre t o m.

Det finns helt enkelt inget som talar för minskade energipriser, men en hel del som talar för högre energipriser.

Hursomhelt ändras priserna kanske iallafall inte dramatiskt under de åtta år det tar att gå jämt upp.

Re: Motera solceller på 172 kvadrat ladugårdstak

Ja, elpriserna kommer nog bara att gå upp på sikt. Men jag menade att de elbolag som idag betalar 1 kr/kWh kanske inte kan göra det så länge, eftersom det egentligen är långt över marknadspriset.

Re: Motera solceller på 172 kvadrat ladugårdstak

nelos
Just nu tycks det finnas en politisk konsensus i Sverige att solenergi skall ge en intäkt som motsvarar nettodebitering, dvs ca 1,2 kr/kWh.

Alliansen vill åstadkomma detta med skattereduktion.
De rödgröna vill troligen åstadkomma riktig nettodebitering, åtminstone MP och V, och även S hade solenergi i sitt partiprogram.

Så i dagsläget gäller 1,2 kr/kWh, och två mandatperioder borde väl det fortsätta gälla.

Sedan är frågan vad marknadspriset är för solel. Och det är definitivt högre än spotpriset på nordpol för kolkraft.

Det finns många som är beredda att betala mer för förnybar energi än andra energislag.

Glöm inte att elcertifikaten bara gäller i 15år. Den intäkten försvinner då. Sedan så får man också ursprungscertifikat. Idagsläget så har de igentligen inget värde något öre kanske. Men om folk skulle vilja köpa solel mer specifikt så stiger dessa priser också.

Sent: Sunday, September 22, 2013 1:45 AM
Subject: Re: Motera solceller på 172 kvadrat ladugårdstak

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Motera-solceller-p-172-kvadrat-ladug-rdstak-tp5002201p5002211.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Motera solceller på 172 kvadrat ladugårdstak

tobias bergqvist
tack för många svar. jag har idag en elräkning på runt 1200 i månaden året om. så gör åt runt 12000kwh om året. min anläggning kommer produsera mer än det skulle jag tro och då räknar jag med att sälja en del.
har någon tipps om vart man skall köpa solceller.
A.

Re: Motera solceller på 172 kvadrat ladugårdstak

A.
Går inte att spå hur energipriser eller bidrag kommer att bli, elpriset kommer att öka, men tror knappast så dramatiskt, några öre upp några öre ned,

Jag betalar 89öre/kWh inkl alla skatter och moms, säljer för 100öre.

Måste inte detta bli bättre än nettodebitering?

Re: Motera solceller på 172 kvadrat ladugårdstak

Uffe
Jag har köpt mina solceller av Tobias Persson på NuEnergi i Ängelholm. Bra pris och service.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Motera solceller på 172 kvadrat ladugårdstak

nelos
NuEnergi har jag inte hittat till tidigare, tack för tips, här är en direktlänk:

http://www.nuenergi.se/

Re: Motera solceller på 172 kvadrat ladugårdstak

Kommer du att producera mer än du förbrukar på årsbasis blir du nettoproducent. (I ditt fall om du producerar mer än 12000kWh/år). Blir du nettoproducent kommer flera saker att påverkas, bl.a. kan du inte bli microproducent utan du blir småskalig producent vilket t.ex. bör medföra ett dyrt inmatningsabonemang. Det kan även påverka möjligheten att få skatteredution enligt det nya förslaget som nu utreds; flera verkar tolka förslaget så att är man inte mikroproducent, får man ingen skattereduktion. Du bör alltså fundera på om du verkligen skall köpa större anläggning än vad som går åt att producera 10000-11000kWh/år.

Även med en anläggning som producerar 10000kWh/år kommer du att sälja en hel del el då produktionskurvan troligtvis inte motsvarar din konsumtionskurva, d.v.s. periodvis säljer du el och periodvis köper du el.