Monteringssystem för Eternittak

Greger
Håller på att inverstera i solceller, lutar år ca 10kW anl.

Har tittat på schletters system och fått pris på ca 32 000kr(endast material), detta då för korrugerad eternittak.
Är detta en rimling peng?

Har kollat på nätet efter någon sida som har någon dimensioneringsprogram med online shop för tex Schletter så man får med alla prylar. Någon som vet någon bra sida?

//Greger

Re: Monteringssystem för Eternittak

Kolla på sma designprogram där kan du lägga in det du vill med paneler etc.
32k får du ingen 10kw anläggning för.
Materialsats ca 100k skulle jag tro.

Re: Monteringssystem för Eternittak

Det borde gå att få ett monteringsystem billigare.

En paket med en 10kW-anläggning kan man få för ca 100 000 kr, här är ett exempel:
http://www.soleldalby.se/solenergi/solcellspaket-for-villa/solcellspaket-for-villa-10.14kW-3-fas

Går att komma ner ytterligare i pris om man sätter ihop ett system själv.

I mitt fall kostade underkonstruktionen ca 20% av totalkostnaden, och det var för ett och ett halvt år sedan.
Då var det betydligt svårare att hitta leverantörer, skulle nog kunna pressa priset ytterligare med det jag vet idag.

Om man räknar på 20% skulle det ge ca 20 000 kr.

Har dock inte tittat på eternittak. Du kan jämföra med dessa:

http://www.alucon.se/tillbehor-till-solfangare-och-solpaneler/172
http://www.alucon.se/tillbehor-till-solfangare-och-solpaneler/takfasten/175

http://www.soleldalby.se/underkonstruktion/Schletter

Re: Monteringssystem för Eternittak

Anders J
Utan att egentligen veta så myclet om Eternittak så kan jag ju undra om ett "sinuskrrugerat" Etenrittak ändå påminner om mitt gamla och likaledes "sinuskorrugerade" plåttak på stallet, leta upp min anläggning i projektmappen.

Jag har gett mig f-n på att få till en lågbudgetlösning och jag har helt enkelt fäst tryckta reglar på taket, borrat 8 mm hål i "korrugeringstopparna" på några ställen och dragit M8 vagnsbult i träkonstruktionen under plåten. Jag har sett till att bultarna sitter där det i alla fall kommer att sitta solpanel över och trots att jag försöker tänka kostnadsmedvetet så är jag dessvärre uppe i ett fyrsiffrigt belopp för virke, skruv, kabel och kontaktdon.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Monteringssystem för Eternittak

Greger
Mitt eternit tak är lite ojämnt, så jag får lägga reglar/aluminium del längs korrigureringarna samt på tvären. Ser ju att schettler har 300mm långa skruv med packning som är gjorda för detta. Vill bara kolla med olika hemsidor vad det bör kosta. Priset jag angav tidigare avsåg endast montagematerialet.

//Greger

Re: Monteringssystem för Eternittak

Norrlandssol.
Låter otroligt dyrt med 32000kr för montagedetaljer för 10kw system..

Jag betalade 5500:- inkl fästkrokar, Alu reglar, skruv och bult, alla klämmor, inkl frakt, för 22st paneler.

Eller.. Är det så olika fästen? De flesta borde vara lika, borde endast vara själva takkrokarna som skiljer..

Jag tänkte med köra lågbudget och köpa L-järn i Alu eller trä eller dylikt, och vinkelplattjärn..

Men inte ens lönt att att jävlas och fundera när allt komplett kostade under 6000:-, skulle man pula själv så blir det lätt några tusen ändå..

Köpte på Soleldalby, lite strul och några felskick mm.. Men tillslut så..

Re: Monteringssystem för Eternittak

Greger
Är inne på att lägga längsgående(tvärs korrigeringarna) 45x70 tryckta reglar och lägga panelerna på, ska bra hitta några lämpliga gummipackning i epdm eller likv. För att säkerhetsställa så det inte läcker in något vi genomföringarna.

32 000 känns väldigt mycket pengar som sagt, gör illa vid payofftiden.

Re: Monteringssystem för Eternittak

Norrlandssol.
Hur kunde det bli så mycket? Kolla Soleldalby...

Re: Monteringssystem för Eternittak

nelos
Tyckte frågan om kostnad för underkonstruktion var intressant, så jag räknade på vad det skulle kosta att sätta ihop ett system från Alucon.

Jag valde ett tak med betongpannor eftersom jag vet exakt vad som behövs, jag har ju själv plockat ihop ett sådant system och satt upp det.
Eternit-tak skiljer i detaljer, men det borde hamna på ungefär samma storleksordning för priset.
Antog 10 kW med 40 st 250W-paneler uppsatta med 10 st paneler i 4 rader.

Resultatet blev en kostnad på 19560 kr. Ganska nära de 20 000 kr jag gissade på ovan.

Beräkning:
====================================
Antar 40 mm paneler.

16 ändklämmor/avslutningsfäste a 9,5 kr => 152 kr
http://www.alucon.se/avslutningsfaste-40/704-0

72 mittklämmor/mellanfäste a 10,25 kr => 738 kr
http://www.alucon.se/mellanfaste/703-0

88 insexskruvar och 88 spårmuttrar a 3,71 kr respektive 4,7 kr => 740 kr
http://www.alucon.se/skruv-m8x45/745-0
http://www.alucon.se/sparmutter-m8-al/744-0

1 m bred panel inkusive mittklämmor => drygt 10 m aluminiumprofil i åtta rader, säg 11m

11*8 = 88 m profil => 15 st 6-meterslängder
15 st a 375 kr => 5625 kr
http://www.alucon.se/profil-40x40-6-meter/701-0

Takkrokar varje 1,2m, 9 krokar I åtta rader => 72 takkrokar a 97,85 => 7045 kr
http://www.alucon.se/tegelfaste/713-0

72 M10 med flänsmutter a 4,28 kr respektive 3,33 kr => 548 kr
http://www.alucon.se/skruv-m10x25/748-0
http://www.alucon.se/flansmutter/712-0

4 franska skruv per takkrok => 288 franska skruv, gissar på ca 800 kr

Totalt: 15648 kr.
Med moms: 19560 kr

Frakt tillkommer

Re: Monteringssystem för Eternittak

Mono Wafer
Såg att AluCon's skenor för solceller är av Aluminium, obehandlad. Deras andra skenor är anodiserade. Är detta någon nackdel? Vanligast till solcellsanläggningar är väl ändå behandlade, typ eloxerade eller vad det nu heter? Enligt Wikipedia får aluminium ett skyddande oxidlager ändå inom ett brett ph-intervall, så varför kör man med ytbehandling? Kanske snyggare ytfinish?

Re: Monteringssystem för Eternittak

Norrlandssol.
Gav som sagt 5500:- inkl frakt för 11x2 paneler, inkl frakt, totalt medialt förutom paneler..

Känns billigt/kW...

Re: Monteringssystem för Eternittak

Aluminium får även utan någon speciell ytbehandling en skyddande hinna som förhindrar vidare korrosion.
Det borde räcka som jag ser det, men extra eloxering är ju inte någon nackdel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eloxering

Här finns för övrigt en monteringsanvisning från mapab:
http://mapab.se/Monteringsanvisning%20Tegeltak%20solcell%2020110601.pdf

Re: Monteringssystem för Eternittak

greger
Har kollat nu på ALUCON
Går på ca 15500kr inkl m (avser då för 51 Paneler)

Väljer jag alternativet med 45x70 tryckta reglar där jag lägger panelerna på, samt lite fästelement så hamnar jag på ca 4500kr.

Är det risk att man får in löv som kan fastna och/eller få sämre kylning om jag kör på trä alternativet. Någon som har någon praktisk erfarenhet att dela med sig av?

Någon som vet vad en SMA TL12000-20 kostar i Tyskland eller Sverige? Men det lutar åt en Kostalpiko12, hittat den Tyskland för ca 21500kr

//Greger
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Monteringssystem för Eternittak

calle
Tänkt på att systemet skall sitta på ditt tak i 25-40år...

Livslängden på alla individuella delar borde vara samma. När tror du att du måste upp och börja byta reglar alt måla om dem för de börjar spricka? 8år? 12år?. Ush va mycket jobb.....

Jag skulle klart välja det mer underhållsfria aluminium.

12 augusti 2014, Greger [via Solcellforum] <[hidden email]> skrev:

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Monteringssystem-for-Eternittak-tp5005167p5005334.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Monteringssystem för Eternittak

greger
De tryckta reglarna hamnar ju under solcellerna, utsätts inte solljus eller vatten.
Borde funka ju. Har inte bestämt mig ännu...

[...]

tänkte bygga budget med Alu L-profiler, men köpte komplett montage för 6.4kw och 22paneler inkl frakt för 5200:-, då orkade jag inte strula och göra eget, samt att jag får bidrag.

Skickat från min iPad

> 12 aug 2014 kl. 13:05 skrev "Greger [via Solcellforum]" <ml-node+s18852n5005337h82@n6.nabble.com>:
>
> De tryckta reglarna hamnar ju under solcellerna, utsätts inte solljus eller vatten.
> Borde funka ju. Har inte bestämt mig ännu...
>
> //Greger
>
> Om du svarar på detta e-postmeddelande kommer ditt meddelande att läggas till i diskussionen nedan:
> http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Monteringssystem-for-Eternittak-tp5005167p5005337.html
> To unsubscribe from Monteringssystem för Eternittak, click here.
> [...]

magneten
Jag kör med 45x70 stående regel en nackdel är dock att jag har behövt att efterdra en del av panel klämmorna 2 ggr under det första året men i övrigt har det funkat fint. Nästa anläggning blir det dock ALU, vet ännu inte hur det tryckta virket kommer att påverka tapeten som det har kontakt med är ju lite aggressivt mot metall i kombination med fukt.

Re: Monteringssystem för Eternittak

Greger
La en beställning på ALU-skenor mm hos Alucon, hamnade på runt 17600inkl moms.
Hoppas att detta ska funka och bli bra med kylningen och inte en massa löv mm som kommer att fastna.

I veckan blir det beställning av 51 st 250W:s paneler;-)

//Greger

Re: Monteringssystem för Eternittak

magneten
Var precis ute och kände på mina infästnigar och det var inget som behövde dras åt i sommar, men tycker nog ändå att du gör helt rätt i att köpa ett riktigt monteringssystem!