Montering av extra solcell !

Solfrågan
Hej har bytt husbil och nu vill jag montera solceller igen på taket. Jag tog vara på panelen och har kompletterat med en till. Jag har även köpt parallell kontakter . Men har snabbt skummat igenom lite olika trådar på nätet och det verkar tydligen inte bara vara att koppla ihop dem.

Panel 1 : Pm 100 W Vmp 18.0 V Imp 5.56 A Voc  21.24 V Isc 6.11 A

Panel 2 : Pm 100 W Vmp 17.8 V Imp 5.62 A Voc  22.2 V Isc  5.78 A

Kabeln är på 6 kvadrat mm. Räknar max 5 meter till regulatorn en 20 A Steca och max 2.5 meter från reg till 2 parallellkopplade batterier på 80 Ah.

 Är skillnaden försumbar mellan dessa, eller bör jag byta ut en så att jag har 2 identiska eller kan jag koppla en diod  på panel 2 ?

Hur nära kan panelerna sitta, kan man skruva ihop långsidorna ?. Jag kommer ej att montera dem på sk klossar utan ha dem på husbilens takräcke.

Tack på förhand.

Re: Montering av extra solcell !

Jag tycker att panelerna verkar vara så pass lika att du nog kan koppla ihop dem med försummbara förluster.

Re: Montering av extra solcell !

nelos
Seriekopplar man panelerna så blir det små men försumbara förluster.

Men jag antar att du kommer parallellkoppla dem till ett 12V-system?

I så fall blir det inga förluster när batteriet laddas eftersom regulatorn kommer dra ner spänningen så båda panalerna driver ström genom regulatorn.

Däremot kommer det vara en liten späningsskillnad mellan panalerna när batteriet är full-laddat och regulatorn inte drar någon ström.

Den späningsskillnaden gör att det går en svag ström baklänges genom panelen med lägst spänning.
Men det ska inte vara några problem, det är så små strömmar det handlar om.

Vill man förhindra backströmmen kan man sätta dioder från båda panelerna, men dioder ger förluster i systemet, så det är bätte att köra utan dioder.
(Och det skulle faktiskt räcka med en diod på panelen men lägst öppen spänning)

Re: Montering av extra solcell !

Solfrågan
Tack för era glädjande  svar !   Om jag skulle ev behöva en diod på den med lägst öppenspänning. Är det en sk schottky diod som gäller då ? Och bör den då klara 6 A ? Kan jag även kanske mäta upp spänningen i panelerna ( Det står på Panel 2 att värdena kan skifta +-5 % från angivet värde) och se hur stor skillnaden blir i verkligheten innan jag ev köper diod ?

Återigen tack för era svar !

Re: Montering av extra solcell !

nelos
Om du sätter dit en diod skall den kunna klara av panelens kortsluttningsström, så 6A skulle fungera för den ena panelen.

Dioden skall ha så lågt spänningsfall som möjligt för att minimera förluster.
Jag tittade på wikipedias sida om schottkydioder, och de har ett lägre spänningsfall än vanliga dioder, så det verkar vara ett bra val.

Fast själv skulle jag utelämna dioden, backströmmen laddar ju inte ur batteriet, utan går bara baklänges genom den ena panelen.
Såvitt jag vet skall solpaneler klara av bakåtströmmar utan någon negativ inverkan. (Upp till en viss gräns)

Solpaneler ger olika späningar även om de skulle vara identiska från fabrik.
Det räcker att du parkerar husbilen så den ena panelen skuggas och den andra får sol, så kommer spänningen vara högre på den solbelysta.