Montagematerial betongtegel-tak

Chrisse
Hej,

Efter en lång tids bevakande på detta och andra forum är jag nu i full gång med att beställa solceller till vårt hus. Jag utgick först efter att få det nyckelhålfärdigt men eftersom offerter jag fått in varit i storleksordningen 20 000SEK dyrare än beräknat så lutar det åt att jag själv kommer att montera solcellerna och sedan låta en behörig elektriker göra installationen.

Jag har lite speciella betongtegelpannor och trots gediget googlande har jag inte fått fram hur jag får förståelse för vilket montagematerial som behövs till respektive tak, och då även specifikt för mitt tak.

Lite fakta om projektet.
Väderstreck: Öst / Sydöst
Takvinkel: 24 grader
Takbeklädnad: Platta betongtegel, papp och råspont. Se bild och film.
Takmått: Se bild.
Antal tak: 2st, se bild.
Växelriktare: Fronius Symo 10.0-3-M
Solceller: Monokristallin black 295-330W paneler
-Vid stående: 39st
-Vid liggande: 45st. Har räknat på 18graders solvinkel där jag bor och då klarar sig de liggande panelerna utan att skuggas från det lilla taket.

Fick även höra att installera paneler liggandes på ett betongtegel-tak kräver en annorlunda montering och inte är att rekommendera, så även om det utfyllnadsmässigt för panelerna är fördelaktigt så gissar jag att det alternativet går bort.

Frågan blir då vilket montagematerial jag behöver beställa för att kunna montera dessa, alternativt hur kan jag ta reda på detta själv så jag vet att jag beställer rätt material?

Liggande panelstående panelVy husplatta pannor

Re: Montagematerial betongtegel-tak

tor_fransson
This post was updated on .
Hur tjocka är pannorna i nederkanten, och finns det en "läpp" på undersidan i nederkant?

Funtar på om det skulle gå med vanliga betongpannekrokar, och slipa ur pannan precis som man gör med vågiga pannor? Men då behöver man nog ha profilhöjd så att det blir lite gods kvar i pannan även vid en urslipning på 12-15mm.

Skulle vilja kommentera solhöjden också - om jag inte läser fel så är solhöjden under 18° hela dagen från en bit in i september till en bit in i april, så om du vill producera då behöver du ha ett sätt att hantera skuggorna från det lilla taket och skorstenarna.

Re: Montagematerial betongtegel-tak

Chrisse
Pannorna är 30mm tjocka och de sista centimetrarna i nederkanten på undersidan av pannan är massiv, medan resterande bit är smalare och falsad. Går möjligtvis att se i videon med lite tur.

Det är även 100mm överlapp på pannorna så då kanske det finns någon konstruktion eller takkrok som fungerar på vanliga pannor och även fungerar på mina som du själv beskriver?

När jag tittade på solståndet och fick 18 grader där jag bor (södra Småland) så mätte jag och såg att det precis skulle klara sig om jag har 3 rader av panelerna i landskap. Har jag förstått det rätt så gör det heller inte hela världen om de då även blir lite extra skuggade under några delar av året då det panelerna klarar av detta då endast långsidan blir delvis skuggad?
I porträtt är avståndet ännu större och borde då vara ok.

Är de i porträtt-läge så ska det inte vara några problem med lilla taket, däremot från skorstenen kan bli ett problem men det trodde jag löste sig med MPPT-optimeringen via Fronus växelriktaren. Kanske jag varit lite väl optimistisk runt den effektiviteten?

Re: Montagematerial betongtegel-tak

tor_fransson
Jag ser att både Schletter och Renusol har krokar för släta pannor. Kolla den här videon så ser du hur de installeras. https://www.youtube.com/watch?v=RyL0ziytIOY

Skuggning hanteras inte av MPPT, det behövs andra grejer för. Det du kan göra är att sätta de paneler som skuggas på en egen sträng så att de inte drar ned effekten för de andra panelerna. Men jag hade gjort så att jag struntar i den rad som skuggas av lilla taket, och tar bort paneler omedelbart bakom skorstenar. Eller så installerar du optimerare/mikroinvertrar men det vet jag inget om.

Porträttmontering blir nog bra men lite svårare på ditt tak, du får ju sätta skenor i två lager, först horisontellt, och sedan längs med takets lutning ovanpå det. Men det vore ju bra att mata in din anläggning i ett designprogram för solcellsanläggningar och räkna på't så att du får vind- och snölaster med i beräkningen. Det skall din leverantör kunna hjälpa till med.

Re: Montagematerial betongtegel-tak

Chrisse
Stort tack till youtube-videon, det hade jag missat och att det redan finns montagematerial specifikt anpassade för platta tegelpannor! Det enda jag inte förstår då är varför jag får höra att mitt tak är problematiskt från olika solcells-aktörer, kanske för att de inte erbjuder Schletter eller Renusol-krokar :)

Jag är inte helt med dig på vad du menar med Fronius och MPPT. När jag läste deras faktablad så beskriver de att deras Dynamic Peak Manager algoritm ska lösa detta med skorstenar etc om man lägger de delvis skuggade paneler på en egen sträng. Har läst på några ställen att det fungerat tillfredsställande, men det kanske är mest säljsnack?

Det där låter som något jag måste göra ja, särskilt nu när jag ser att mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar har gått ut med att det är ett krav vid installation. När du skriver leverantör, är det de som säljer montagesystemet som ska kunna bidra mig med detta? Jag har inte fått uppfattningen att detta inkluderas och beräknas när jag fått offerter men det kanske kommer per automatik senare när en faktisk order läggs.

Re: Montagematerial betongtegel-tak

tor_fransson
Varför jag nämner Schletter och Renusol är att de flesta leverantörer jag tittat på i Sverige erbjuder de märkena. Ingen aning om varför de säger att det är problematiskt? Kanske för att du har en takkonstruktion som är vanligare i andra länder och att de inte har erfarenhet av den?

När det gäller skuggningen - det som hanterar problematiken är att de hamnar på en egen sträng, inte nödvändigtvis hur den strängen hanteras. Det viktiga är alltså att de skuggade panelerna särbehandlas. Enligt din ritning ser det ju dock ut som det är ett fåtal, kanske 5-7 paneler som skuggas samtidigt, det är lite för lite för att ligga på en egen sträng, blir inte tillräcklig spänning, och den andra strängen eller de andra strängarna får för många paneler (hur många strängar har din inverter? tror det är 2?).

När jag googlar data på din inverter verkar det som att max är 1000V per sträng och arbetsspänningen är 200-800V så om dina paneler är Vn 33V och Voc 40V skall du ha minimalt 7 och maximalt 25 paneler per sträng. Bättre med jämnare fördelning så att produktionen startar även vid sämre väder, och inte får överspänning en kall solig vinterdag. Och om du skall ha 45 paneler måste du per automatik sätta skuggade och oskuggade paneler i samma sträng. Jag tror det kan vara bättre att försöka i möjligaste mån eliminera de skuggade panelerna, och sedan dela upp resterande panelerna någorlunda jämnt på MPPT-strängarna, men se till att en sträng är helt oskuggad och en sträng har några som är skuggade, men i så lite mån som möjligt.

Nån annan får bidra med hur man skulle kunna lösa det med optimerare/mikroinvertrar! Det går att lösa på det sättet också.

Jag har ju bara egentlig erfarenhet av min egen leverantör, och den information från andra här på forumet om deras respektive leverantörer, men jag har fått uppfattningen att dimensionering och beräkning av montagesystemet ingår när man köper montagesystemet och panelerna. Man berättar i text och bild hur taket ser ut, och anger nyckelmått, och sedan knappar leverantören in det i ett designprogram som de som återförsäljare har tillgång till, och ut spottas en materiallista och några sidor med dimensioneringsberäkningar. Om de inte använder ett designprogram måste de ju sitta och gissa på hur många krokar, hur långa skenor, hur många skruvar och av vilken typ som behövs, etc, och det tror jag väl inte någon orkar? Speciellt med tanke på att det ändå kommer krävas i slutändan för att fb skall godkänna, och för att garantier på paneler m.m. skall gälla. Men släng iväg ett mail till de leverantörer du fått offert av och fråga i vilket skede de gör detta, eventuellt ger de dig ett schablonpris i offerten och gör själva beräkningen senare.

Re: Montagematerial betongtegel-tak

Chrisse
Mycket bra poäng med strängarna och min/max paneler, hade jag inte tänkt på. Det stämmer att Fronius växelriktaren endast har 2 strängar vilket gör min situation lite trixig.

Efter mer youtubande från din länk så känns det som att det får bli i porträtt för att slippa den extra alulisten och förhöjningen + kostnaden det medför.
Det innebär 39 paneler totalt men med tanke på det du säger får jag nog fundera på hur skuggningen kommer se ut för mina skorstenar och sen ta bort dessa paneler så de inte påverkar övriga paneler på strängen negativt.
Då får jag en sträng a 18 paneler på vänstra stora taket samt en sträng a ? + 10 på högra stora taket + lilla taket.

Jag får ta det en runda till med mina leverantörer för att få klarhet i just snö- och vindlastberäkningarna, tackar för all input.

Re: Montagematerial betongtegel-tak

magneten
Du kan ju sätta optimerare från Tigo endast på de paneler som riskerar mycket skugga.

Hugos optimerare en bättre lösning än solaredge då de fungerar ihop med en vanlig strängväxelriktare ex SMA eller Fronius och de behöver EJ monteras på alla paneler!

Snö vindlastberäkning fås av alla seriösa aktörer oftast redan på offertstadiet! Ex från TST photovoltaik shop i Tyskland och Eco Kraft i Sverige.

Re: Montagematerial betongtegel-tak

Koste
Jag skulle satt 6x3 paneler på det upphöjda taket, det blir då 6mX 4,92 ytan. Det är 18 st och sen 20 på resten. Ta bort paneler som ändå inte ger fullt. 38x 300 blir 11,4 kwp.
Alternativt optimerare på några till.
19 Kwp, 65 st black 300 w 210 grader syd. 65 Optimerare och solar edge 25 Kw vr. Prodstart 15 januari 2019. Monterar solpaneler på deltid. Vetlanda.

Re: Montagematerial betongtegel-tak

Chrisse
Tack för båda era svar.

Efter att ha undersökt lite mer kring Fronius Dynamic Peak Manager, bypass-dioder på modulerna och några grafer från andra med liknande skugghinder som skorsten så är jag villig att köra med paneler även runt skorstenen och utan optimerare.

Med det sagt så hade jag också helst av allt velat ha 6x3 paneler på lilla taket men takstolarna som takkrokarna behöver sitta i börjar 600mm in från kant så det blir ett för stort överhäng på panelerna för att det ska fungera. I höjdled skulle det dock gå att få in 5x3 paneler med 0-10cm distans från takfot och 10-20cm till takfot.
Alternativet är att riva loss pannorna helt och sätta dit tp20-plåt och helt täcka den med 6x3 paneler för en lättare och billigare solcellsmontering men det är rätt mycket jobb också med tanke på att vindskiveplåtarna och brädorna då behöver fixas till också utöver taket.

Eftersom vi bestämt oss för elbil nu också så ökar behovet av effekt vilket leder mig till tre alternativ

1. Landskap paneler - 45st
Dyrare konstruktion, mer jobb, sämre utseende pga extra höjdnivå (min subjektiva åsikt) men mer optimal struktur för mitt tak

2. Porträtt med 5x3 på lilla taket - 44st
Minst ingrepp, billigare än alt 1, eventuella risker med snö- och vindlaster pga närhet till taknock och takfot (?). Skickade en förfrågan om offert till TST direkt efter ditt inlägg magneten men inte fått något svar ännu.

3. Porträtt med tp20 och 6x3 på lilla taket och ta bort delvis skuggade paneler - 45st
Störst ingrepp, kanske den bäst estetiska strukturen, störst snitteffekt, liknande totalpris som alt 2.

Just nu känner jag alt 2 som den starkaste kandidaten, har ni några tankar runt alternativen?