Mobil solpanels-installation

jns

Mobil solpanels-installation

jns
I Juli bygger jag en mobil solpanels-installation för en 10-dagars festival i Spanska öknen.

Solpanelerna kommer monteras på taket av en hammock. Hammocken placeras på en plan yta, och under fästs hjul. Tillräckligt med ström ska lagras för att kunna hålla igång en kyl/frys 1-2 timmar eller mindre ljud-anläggning samt ladda upp till 4st 5V-enheter (max 2A).

Detta är mitt första solpanels/off-grid-projekt och jag skulle uppskatta åsikter/tips!

Jag har tänkt använda mig av:

1x 24V 2000/4000W Pure Sine Inverter (valt så hög pga vill skala upp i framtiden)
2x 150W 12V Solarpanel Mono
1x 20A 12V/24V MPPT Solar Charge Controller
1x AGM 100Ah 12V Battery (valt AGM pga strukturen kan flyttas runt en hel del, och risk att den välter finns)

För koppling emellan Battery och Battery/Inverter tittar jag på max 0.5m 2AWG kabel
För koppling emellan Solar Panel och Battery/Charge Controller tittar jag på max 2m 13AWG kabel

- Har man säkringar både för solpaneler och Inverter? Vilka säkringar borde jag använda mig av?
- Förslag på återförsäljare av utrustning? Jag har hittat mina på Amazon mm. men vore toppen om det fanns något i Sverige.
- Behövs externa fläktar? Detta kommer vara förseglat i en låda, men det blir varmt i Spanien, upp emot 50 grader. Något speciellt jag bör tänka på?

Bild på installationen nedan:

Tack

Re: Mobil solpanels-installation

Jag skulle vilja förslå dig att använda en sökmotor t.ex. ixquick.se eller annan för att hitta svenska firma som säljer sådan utrustning du efterfrågar, såvida du vill kommunicera på svenska. De kan säkert föreslå dig vad du behöver. Det är i alla fall en bra början. För övrigt finns det öken i Spanen? Kanske finns öken i Sverige också? Menar du i norra Afrika spanska Melilla eller Ceuta?

Sådant du efterfrågar har man väl i fritidsbåtar och husvagnar.
jns

Re: Mobil solpanels-installation

jns
Öken är det inte riktigt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Castej%C3%B3n_de_Monegros_(kommunhuvudort)

Jag har kontaktat en hel del firmor, men vill även höra mig för här!

Re: Mobil solpanels-installation

TommyE
Roligt projekt

Kan just inte nått om offgrid, men hittade en pågående tråd här som kanske kan ge lite vad det lider.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/5-x-265-W-solceller-p-Busstak-td5013164.html