Minsta lutning?

vickersol
Vilken är den minsta lutningen som kan rekommenderas (i vårat snöiga regniga pollenolövfyllda land)?  Funderar på att sätta tre-fyra moduler på kupans tak. Simuleringsmodellerna verkar ge en del trots 5 grader bara, men när börjar smutsproblem uppstå då saker inte ramlar av?

Re: Minsta lutning?

filip71
Läste på Bengts villablogg att han inte har några problem pga sot som kommer från skorstenen alldeles intill. Nu är takvinkeln inte samma men jag tror att det går att dra slutsatsen att det ska väldigt mycket damm och skit innan det har någon märkbar effekt. Snö och möjligen fågelskit är nog det största problemet... inte pollen och sot.

--filip

Re: Minsta lutning?

Precis som du skriver så fungerar en horisontell montering bra ur energisynpunkt,
man förlorar bara ca 12% jämfört med en 45-gradig lutning åt söder, dvs söderlutningen ger 12% mer än den horisontella monteringen.

Det framgår av den här enkla modellen:

http://www.solelprogrammet.se/Projekteringsverktyg/Energiberakningar/

När det gäller smuts och partiklar etc skulle jag inte tro att det spelar så stor roll för snön om du t ex jämför med ett vanligt tak med ca 25 graders lutning.
Snön på vårt tak åker inte av, utan måste smälta bort. Så 5 grader skulle inte innebära någon skillnad för snö.

Blåser inte löv bort från tak, även vid låga lutningar? Löv brukar fastna i hängrännor, men inte på själva taket.