Mikroprojekt i lägenhet

Svenne
Jag bodde tidigare på landet och hade solcellspaneler och en mängd batterier. Det gav en del el till hushållet och var jättekul att pyssla med. Sedan några år bor jag i lägenhet i stan, helt utan sol-el och med bara ett par batterier. Abstinensen är svår och eftersom jag inte kan sätta upp solceller utomhus funderar jag på om det är möjligt att producera lite, lite el med tunnfilmsceller som jag sätter inuti tvåglasfönstren.

Jag tänker mig paneler på ca 40x80 cm som sitter i överkant på fönstren. Kan det ge någon el överhuvudtaget eller blir det för stor förlust med ett fönsterglas utanför? Och vem säljer lämpliga paneler?

Re: Mikroprojekt i lägenhet

Arne
Man kan montera solcellspanel på balkongen. Fönsterglas dämpar energin i ljuset/solljuset pga det innehåller järn. Se detta forum angående glaskvalitet för solcellsmoduler:
 http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solarglas-ESG-p-solcellsmoduler-tp5009971.html

Re: Mikroprojekt i lägenhet

Svenne
Jag har tyvärr ingen balkong. Men jag tar och köper en liten hobbypanel så får jag något att mäta på.

Re: Mikroprojekt i lägenhet

Svenne
Jag köpte en liten polykristallin solcell hos Kjell:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/solceller/solcell-2-v-200-ma-p44016

Den är på 2V, 200mA. Jag låter den ladda ett batteri och den ger då 80% ström vid full sol utan glasrutor och 65% vid full sol och med två icke rengjorda glasrutor framför. Det räcker bra för mitt hobbybehov och det betyder att jag kan sätta den större panelen på insidan av fönstret vilket blir mycket lättare att hantera.

Så nu behöver jag skaffa en panel med maximal storlek 80 x 105 cm (vardagsrummet) eller också 90 x 110 cm (köket). Tacksam för tips om var jag kan hitta den!

Re: Mikroprojekt i lägenhet

magneten
Kolla på ex www.ev-power.eu de har ju lite olika småpaneler

Ex 100W 110×60cm