Microproducent vs producent

callec
Ställer denna fråga eftersom jag när mitt nuvarande avtal går ut hoppa av som microproducent.
Har förstått att jag då behöver ett inmatningsabonemang som kostar några hundra per år.
Är det någon annan skillnad som är väsentlig eller någon annan kostnad?

Re: Microproducent vs producent

filip71
Det finns ingen bra lagstiftning på detta område. Begreppet "mikroproducent" är enligt Bengt Stridh (http://bengts.blogg.viivilla.se/2014/09/17/mikroproduktion-vad-ar-det/) inte definierat i någon lag eller förordning utan upp till var och en att lägga in vad man vill i det begreppet. Det betyder i sin tur att det hela hänger på vilken nätleverantör och vilken elleverantör du avser att sälja din el till. Det blir därför svårt att ge något generellt svar eller råd.
Jag hade nog väntat och sett tills att den nya regeringen utreder om frågan om småskalig förnybar elproduktion och får till en ny lagstiftning på hela området. Innan dess vet vi ingenting. Du borde i vart fall inte binda dig till något långt avtal...

--filip

Re: Microproducent vs producent

Norrlandssol.
Hur menar du? Vad är vinsten med detta? Så stor anläggning har du väl ej? Eller producerar du mycket mer ön du säljer?

Och tror man får betydligt mer betalt som Microproducent än producent..

Re: Microproducent vs producent

callec
Ska tids nog öka på med några paneler till.
Snålar jag med strömmen hemma kan vi komma under 8.000kwh och slösar jag maximalt drar jag 13.000kwh och det är väl ungefär det jag producerar per år.

Som microproducent ser jag att incitamentet för att spara el inte finns för mig.
Storleken på min anläggning beror på okunskap om Elbilar.
Hade tänkt köpa en laddhybrid eller en Elbil, men hade då inte kunskapen om batteriproblematiken och dess kostnader.

Säljer jag all el till tex Vattenfall för för 1,60kwh ink. Moms och kan behålla elcert. Så blir det en bra affär.
Inköp av el kostar inte över 0,90kwh
Och jag har mycket moms att dra av.

Re: Microproducent vs producent

magneten
Det är inte heller sagt att elbolagen per automatik verkligen tar ut avgift för inmatningsabbonemang bara för att man producerar mer än man förbrukar
(de säger bara att dom har rätt till det, men verkar inte vara självklart att de tillämpar det i praktiken)

SV: Re: Microproducent vs producent

EON har lovat att de gör det vid första kWh mer producerat än konsumerat. Ingen marginal alltså ifrån dem.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- magneten [via Solcellforum] skrev ----

[...]
4,1kWp: 16 st REC 255PE poly, SMA Sunny boy 3600 tl-21, 8° taklutning, Azimut 144 (sydöst)
Loggar med android och felix.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Microproducent-vs-producent-tp5006019p5006046.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Drift och underhåll, email [hidden email]

Re: Microproducent vs producent

Men det spelar ingen roll, grejen är att dom aldrig kommer att betala för överproduktion.
Kontentan är att jag ger bort några 1.000kwh.
Så billig var inte min anläggning.

Re: Microproducent vs producent

magneten
Fast du kan ju välja att bli elhandelskund hos tex vattenfall och sälja till dom, var nåt bolag som sa att de inte brydde sig om man överproducerade något enstaka år emellanåt kommer dock i te ihåg vilket, sen är ju frågan om de verkligen går in och kollar o stämmer av produktion vi konsumtion för alla mikroproducenter vid varje årsskifte.

Re: Microproducent vs producent

callec
Både jag och elhandelsbolaget har stenkoll på produktion och konsumtion på dygnsnivå.

Re: Microproducent vs producent

magneten
Ok, hos mitt eget bolag Fortum är inmatningsabbonemanget helt gratis så länge man klarar sig med 63A säkring

De skriver så här:
Ingen avgift för inmatningsabonnemang Producerar du el och matar in till elnätet måste du ha ett inmatningsabonne­ mang. Det är avgiftsfritt att mata in el i elnätet för kunder med säkringsstorlek under 63 A. Fortum går ett steg längre än vad lagen säger och låter denna av­ giftsbefrielse gälla även när producerad energi överstiger förbrukad energi under ett kalenderår*.
*under förutsättning att det är ett säkringsabonne- mang om högst 63 ampere och att produktion av el sker via samma huvudsäkring som förbrukningen.

Re: Microproducent vs producent

Re: Microproducent vs producent

Norrlandssol.
Då förstår jag, jag skulle hellre plocka ned några paneler från taket än att skänka bort energin! Eller bygga stort varmgarage, vi lever snålt och inget problem med det..

Finns annars bra laddhybridbilar, som klarar sig 5-7mil på el, sedan bensin/diesel, en sådan skulle väldigt många klara sig långt på endast el, som till vardagspendling och Lördagsshoppingen..

Re: Microproducent vs producent

callec
Ställde frågan an. outlander PHEV som skulle passa mig.

Batterigaranti 8 år, obs 70% garanteras.
Vad kostar ett nytt batteri, frågade jag.
Ca 500.000 sa säljaren, bilens nypris är 475.000 inkl. Batteri

Elbilar får nog utvecklas lite till, det måste finnas ekonomi i ägandet.

Beställde en ny XC60 istället

Ta bort paneler gör jag aldrig, en sådan inställning kan jag bara inte ha.
Däremot skulle jag gärna vilja ha någon form av ersättning för min överproduktion.

I Sovjet fick man i alla fall en medalj

Re: Microproducent vs producent

Norrlandssol.
Var just denna jag tänkte på, vi har några sådana på jobbet, verkar fina.

Batteriet kan väl inte kosta 500'..?? Eller jo det kan det väl, men låter otroligt, men förstår valet av bil efter denna prisuppgift, är nog mer för företag.

Sen ställer kylan till det för oss, kalla batterier och att vi måste värma kupén vintertid, klarar inte dieselbil som måste ha tillskottsvärme.

Bra val av bil..!

Dan

Re: Microproducent vs producent

Dan
Köp en nissan leaf deras batterier ska tydligen bara kosta 60 000:- omdu nu någonsin behöver byta

Re: Microproducent vs producent

bengt.a
Som mikroproducent så får du inte sälja mer än du köper, då är du småskaligproducent. Och då kan nätägaren ta ut en årlig avgift på ca 2000:- (räknar på ett kalender år)
Solax SL-TL 2800 med Wifi överföring.
2,7 kWp, 10st 270W Seraphim mono paneler.
Taklutning 30°, Azimut 340° (i drift 2015-03-09)
SMA 1,5. 8st 340W paneler, Azimut 70° (I drift 2016-12-17)
Totalt 5,42 kW

Re: Microproducent vs producent

callec
Det är riktigt

Det jag menar är att det är bättre att sälja allt som produceras och istället köpa den el jag behöver.
Får bara se till att jag köper lite mer än jag producerar.
Detta ger bäst ekonomi i nuläget.

Re: Microproducent vs producent

Arne
Heja!
Är det någon som vet vad den eventuella avgiften skall täcka, som nätägare ev.
kan ha rätt att ta ut från en producent av solström, som matar in all sin producerade
solström på allmänna elnätet?

Är det hyran för en inmatnings-elmätare, och kanske administreringen(avläsning,
rapportering till Svenska Kraftnät, och deras egen byråkrati)?

Man kan ju välja att mata in all sin tillverkade solström på allmänna elnätet(alltså
inte egenförbruka ett skvatt av den. Den elenergi som man behöver, köper man
istället in över den befintliga förbrukar-elmätaren som vanligt).

Hälsning

Re: Microproducent vs producent

calle
Vinst!!!!  Ler

Sent: Saturday, May 02, 2015 11:42 AM
Subject: Re: Microproducent vs producent

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Microproducent-vs-producent-tp5006019p5008025.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Drift och underhåll, email [hidden email]

Re: Microproducent vs producent

Thomas
Enligt 4 kapitlet 10 § i ellagen får de ta betalt för följande.

10 § En innehavare av en produktionsanläggning som kan leverera en effekt om högst 1 500 kilowatt ska för överföring av el betala endast den del av avgiften enligt nättariffen som motsvarar den årliga kostnaden för mätning, beräkning och rapportering på nätkoncessionshavarens nät. Innehavaren ska dessutom betala engångsavgift för anslutning.
   Om flera sådana anläggningar som är belägna i närheten av varandra gemensamt matar in el på ledningsnätet, ska anläggningarna betraktas som separata anläggningar vid tillämpningen av denna paragraf.
   En elanvändare som har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere och som producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt ska inte betala någon avgift för inmatningen. Detta gäller dock bara om elanvändaren under ett kalenderår har tagit ut mer el från elsystemet än han har matat in på systemet.
   Tvister i frågor som avses i första och tredje styckena prövas av nätmyndigheten. En tvist prövas dock inte om det visas att ansökan om prövning kommit in till nätmyndigheten senare än två år efter det att nätkoncessionshavaren sänt ett skriftligt ställningstagande till berörd part under dennes senaste kända adress. Lag (2010:164). Rätt till uppgifter om nättariffer m.m. 11 § Den som har nätkoncession skall på begäran utan dröjsmål lämna skriftlig uppgift om sin nättariff.
   Vid begäran om ny anslutning skall uppgift enligt första stycket lämnas inom skälig tid.
   Den som har nätkoncession skall offentliggöra sin nättariff till den del den avser avgifter och övriga villkor för överföring av el.
   Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, nätmyndigheten får meddela närmare föreskrifter om offentliggörande av nättariff enligt tredje stycket. Lag (2002:121).
12