Mata ut kraft från eget elverk

osse99
Hej!

Inkomsterna från våra anläggningar eldas ju till stor del upp av nätavgifter och skyhöga elpriser den mörka årstiden.
Vill inte ge mig in i en politiskt diskussion men det ser inte bra ut långsiktigt heller, exempel elbilar, koppling till europeisk marknad osv.

Från ett behov att kunna ta ut mera kraft än vad mina huvudsäkringar tillåter (går ju bra när solen lyser) har det utökats till funderingar om att kunna täcka mitt eget elbehov och leverera in till nätet när elen är som dyrast.

Att ansluta ett elverk till nätet på traditionellt sätt är inte att tänka på när det är så småskaligt, kostnader och arbetsmängd är väldigt stor om det ens är möjligt att få nätägaren att acceptera det.

Hur elverket ska drivas kan vi väl lämna utanför, det finns mycket skrivet om sådant i andra forum men återanvänd frityrolja är ett alternativ (att köpa diesel/olja till fullpris förstör så klart affären)

Men vad har detta med solel att göra?

Jo, på min växelriktare finns en ledig MPPT-ingång.
Växelriktaren innehåller allt som behövs för att leverera till elnätet, är godkänd av nätägaren osv.

Om jag likriktar och glättar (med kondensatorer) 3-fas matningen från elverket och ansluter till växelriktaren så tror jag mig ha skapat "solel i mörkret" :-)

Lite trixigt är det, moderna växelriktare kräver att matningen är galvaniskt skild från jord, dvs ingen lindning i elverket får ha förbindelse med jord.
(Äldre växelriktare med transformator har inbyggd galvanisk isolering och tillåter att ena änden av solpanelerna är jordad, tror jag....)

Skulle man nu inte ha någon ledig ingång på växelriktaren kan man ju lugnt koppla bort solpanelerna november->februari, ger inte många KWh ändå.

Naturligtvis är detta formellt förbjudet, växelriktaren är ju inte testad på detta sättet.

Vill man vara helt laglig behöver man nog skaffa en växelriktare som är avsedd för batteridrift och "råka" glömma elverksladdaren ansluten till batteriet.

Kraven på elverket är extremt låga, spänning och frekvens är inte viktiga, ska ju ändå likriktas och inspänningsområdet för MPPT-ingången är väldigt stor (180-950V)

Finns det någon som har erfarenhet eller synpunkter?

M.V.H

/AO

Re: Mata ut kraft från eget elverk

Dasher
Vad du i princip letar efter är en Vehicle-to-grid (V2G) lösning.

Kort förklarat är det möjligheten att ladda elbilen när elen är billig och sedan sälja samma el när den är dyr. Det behöver i princip inte vara en elbil utan kan vara andra typer av batterier.

Det här är framtidens lösning och om några år kommer alla Volkswagen-bilar att ha V2G som standard.

Re: Mata ut kraft från eget elverk

osse99
Nu är väl detta lite off-topic kanske men jag är inte lika övertygad som du är.
Siffrorna stämmer inte längre men kolla i denna tråden:
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Energilagring-och-natavgifter-lonsamt-td5016107.html
Lyckades inte räkna hem det trots att jag fått batteriet gratis.

Varken batteri eller V2G funkar, från november till februari har du ju inget att ladda batteri/bil med, solelen funkar inte....

Om du tänkt ladda från elnätet så är dom kortsiktiga prisvariationerna knappast tillräckligt stora för att kompensera för nätavgiften (nätnyttan är ju försumbar i jämförelse, 6 öre?)

Batteri och V2G kan väl vara en bra grej för slippa köpa el under dygnets mörka timmar och möjligtvis regniga dagar?
Men som framgår av den andra tråden, ska mycket till för att räkna hem det...

Vad gäller energilagring längre tider så är det ju helt klart off-topic, starta gärna en annan tråd om det :-)
Känner inte till annat än att producera vätgas vilket är lite väl spännande för mig, åtminstone som hobbyprojekt.

Tillbaka till denna tråden så handlar det alltså om att hitta ett sätt att slippa köpa el från nätet under dom månader solelen inte funkar och elpriserna är galet höga.
Dessutom specifikt om tankar eller erfarenheter runt att mata sin växelriktare från någon annan källa än solceller.

M.V.H

/AO