Mäta produktionen

bjornsson
Fick i måndags min 1.5kw solanläggning inkopplad, funkar helt ok och har lyckats klämma ut hela 15kwh sedan dess =)

Nu till mina funderingar och eventuella problem.

Har sedan tidigare loggat min elförbrukning via ett 1-Wire nät och IR sensor som funkat kanon.

Men märkte idag när jag fick ett överskott på min produktion och elen skjutsades ut på elnätet så registrerade min loggning det som att jag förbrukade ström, alltså blir min graf missvisande.
Så antar att IR sensorn blinkar oavsett om jag tar el från leverantörer eller om jag säljer elen.
Mätaren de bytte till är en aidon 6531
http://www.porvoonenergia.fi/files/d...sanvisning.pdf

Någon som har några erfarenheter på hur jag ska kunna lösa det?
Kan jag koppla en extra mätare någonstans som bara mäter den jag importerar, eller iaf en mätare som inte mäter ström som går åt andra hållet?

2. Andra problemet jag har är på kabeln som kommer från solanläggningen så har jag monterat en 3-fas elmätare från kamstrup och har kopplat den på fas ä1, mätaren går igång men den registrerar inte någonting även fast att solpanelerna skickar ner ström till elcentralen och igenom elmätaren.
Någon som har någon idé om varför den inte registrerar min produktion?
Har en lika som jag kopplat på varmvattenberedaren och den funkar och har kopplat lika på den till solanläggningen.

Re: Mäta produktionen

calle
Tyvärr så har nästan alla dubbelrikade mätare en Absolut mätande IR-diod. Om du har S0/S1 utgång så kanske den beter sig annorlunda.

2. Har du kopplat in både spänningsdelen och strömdelen? Kopplat den i “rätt” riktning?
Kan du se när du har produktion att LEDn  blinkar? mät med voltmeter/strömtång. Vissa mätare mäter bara spänningen på en av faserna och räknar med att du har samma spänning på alla.
Om du kopplat in fel fas: P=U*I, dvs U=0 –> P=0 Ler   Det finns oftast en lite bild på mätaren som visar vilken fas som används, annars prova dig fram.

Sent: Thursday, April 18, 2013 2:05 PM
Subject: Mäta produktionen

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Mata-produktionen-tp5001652.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Mäta produktionen

bjornsson
Är det möjligt att koppla en extra mätare någonstans för att kunna läsa ut endast den elen som jag köper, eller koppla en mätare som indikerar 0 när den går åt "fel håll" genom mätaren.

Det finns S0 utgång, men den är ju plomberad så kommer ju inte åt den.

Ska kolla hur det ser ut, den är nu iaf inkopplad på L1.
Och är kopplad så att solpanelerna är inkommande och utgången är det som går ner till elcentralen.
Den har en räknare kopplad till sig via S0 utgången.

Re: Mäta produktionen

bjornsson
Så här ser kopplingschemat ut.

Re: Mäta produktionen

Sitter det några byglar från anslutningarna 2, 5 och 8 till en anslutning bredvid? Jag tror att spänningen mäts på dessa anslutningar och dessa måste därför vara kopplade till varsin fas.

Annars kanske det hjälper att växla ut- och ingångar ifall mätaren inte fungerar åt fel håll?

Re: Mäta produktionen

bjornsson
Det är kopplat enligt bild.
Som den är kopplad nu så är solpanelerna på inkommande och el-centralen är kopplad som last, borde ju vara åt rätt håll?

FAS in på 1 och ut på 3 och sedan nollan in på10 och ut på 12.

Re: Mäta produktionen

Och anslutning 2, 5 och 8? Är de kopplade någonstans? Det brukar sitta inbyggda byglar mellan dessa och de andra anslutningarna.

Re: Mäta produktionen

bjornsson
Används dom när man använder mätaren till tre faser? Den är köpt begagnad och är använd.
Kollar man displayen så är endast L1 tänd, jämför jag den med den jag har till VVB så är alla tre tända då den går på tre faser. Kan det vara något med det?

Hur byglar man dom annars, lätt att kolla?

Re: Mäta produktionen

Kontrollera att de små skruvarna är åtdragna. Det verkar sitta en liten tråd under dem.

Re: Mäta produktionen

bjornsson
Ska kolla det, ska dom vara det?

Re: Mäta produktionen

Jag har en liknande sak liggande i förrådet. Enligt inkopplings-skissen sitter anslutning 2, 5 och 8 ihop med 1, 4 och 7, och det verkar vara en liten tråd under de små skruvarna som sköter det.

Elmätare

Re: Mäta produktionen

bjornsson
Så den borde vara inskruvad då, men 5 och 8  som sitter vid L2 och L3 ska inte spela någon roll då det inte sitter något på dom?

Re: Mäta produktionen

Precis. Den längst bort vid nollan skall också vara inskruvad.

Re: Mäta produktionen

bjornsson
Får testa det imorgon då, lite dåligt med sol nu för att se om det blir någon skillnad :)

Något förslag på hur jag ska kunna mäta endast inkommande el från leverantören.
Så när jag har överproduktion så ska den mätaren inte registrera nått.

Re: Mäta produktionen

bjornsson
Var upp och kollade dessa skruvar nu och de var åtskruvad iaf.

Re: Mäta produktionen

Kan inte se varifrån ledaren kommer som du anslutet på plint 1, denna skall komma från fas solel-strömmen, och så skall fasen från elnätet i fastigheten ligga på  plint 3. Nollorna till nollplinten till höger på mätaren.

Är mätaren standard konfigurerad så måste strömriktningen vara rätt i förhållande till spänningen.
Alltså solel-ström in på 1 och ut på 3 spänning in på 1 och på nollan. Går solel-strömmen in på 3 och ut på 1 får den fel riktning i förhållanden till spänningen.

Inga externa byglar skall finnas.

Det är inga problem att kör bar en fas på en trefasmätare möjligtvis kan det finnas en signal om att det saknas faser. En trefas mätare innehåller ju i princip tre enfasmätare under kåpan. som energin summeras från.
För vissa dig om att har rätt strömriktning.

Som en parentes.
Vissa nya elektroniska mätare som elnätsägarna använder har de valt att konfigurera mätarna så att oberoende av strömriktning så blir det debiterbar energi, detta för att komma åt felkopplade mätare
(avsiktligt eller oavsiktligt). Om det är avsiktligt så kallas det olovlig kraftavledning enl. lagen.

Re: Mäta produktionen

bjornsson
Ja stämmer att fas från sol-el kommer in på 1 och fas från elcentral sitter på 3.
Nollan från sol-el in på 10 och från elcentralen in på 12.
Ang konfigurationen på mätaren så vet jag inte hur den är, köpte på blocket.

Re: Mäta produktionen

DrivMedEl

Prova med att skifta ström in och ut alltså ledningen på 1 till 3 och tre på 1 och för att se om den registrera då i stället då vänder du ju energi riktningen.
Skulle du inte få ordning på den så har jag lite olika mätare som kanske skulle passa.

Ja stämmer att fas från sol-el kommer in på 1 och fas från elcentral sitter på 3.
Ang konfigurationen på mätaren så vet jag inte hur den är, köpte på blocket.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Mata-produktionen-tp5001652p5001676.html
To unsubscribe from Mäta produktionen, click here.

Re: Mäta produktionen

bjornsson
Ska testa det imorgon, hur är det med nolla, behöver jag skifta plats på den med?

Re: Mäta produktionen

DrivMedEl

Nej nollan är gemensam för alla faser, du kan ju prova med L2 eller L3 faserna på mäteren för att se om det ger samma resultat
Ska testa det imorgon, hur är det med nolla, behöver jag skifta plats på den med?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Mata-produktionen-tp5001652p5001678.html
To unsubscribe from Mäta produktionen, click here.