Mäta produktionen

Re: Mäta produktionen

bjornsson
Har nu testat att koppla den på alla tre olika ingång och även kopplat den åt "fel" håll, då får jag utslag på mellan 3-8w men det misstänker jag är eGaten som förbrukar.

Fast jag vet inte hur lång tid det tar innan panelerna slår på igen och börjar levererar sedan de varit urkopplade, någon som har koll på det?
Väntade några minuter bara.

Är MAC250 microinverterare.

Re: Mäta produktionen

Låt grejerna stå på 5-10 minuter så att du är säker på att de går igång, även om det borde gå fortare än så.

Re: Mäta produktionen

bjornsson
This post was updated on .
Får testa igen.

Men gjorde en fuling, kopplade så det går igenom på alla tre faserna i elmätaren och då ger den utslag, men inte rätt.
Den visar på ca 60w och slår jag från via brytaren så går den ner på noll igen.

Sambandet jag kan se är att ju högre effekt panelerna ligger på desto högre visar grafen, som nu ligger panelerna på ca 800w enligt eGaten men el-mätaren visar på 120w

Så ser den grafen ut.

http://bjornsson.no-ip.com/smartphone/graph/SOLEL1.png

Den ser ut att hoppa mellan 60-120-180-240w

Re: Mäta produktionen

bjornsson
Körde in den på L2 igen och fick sitta där längre och då började den logga :)

Nu behöver jag bara få tag i en elmätare som inte loggar el dom går åt "fel" håll genom mätaren.

Tips på det?

Re: Mäta produktionen

Prova en koppling till!
Vissa mätartillverkare hade problem med den interna elektronik spänning den räckte inte till då mätaren kördes på bara en fas.
Koppla mätaren först som den skall vara och sedan byglar du 1,4 och 7 detta kan gör att interna hjälpkraftens spänningen till elektroniken blir högre, Strömmen bara genom L1. (in på 1 ut på 3)
Möjligt det kommer fram någon felflagga i displayen då spänningarna  inte får rätt fel vinkel i förhållande till varandra.

Re: Mäta produktionen

bjornsson
Får testa det imorgon :)

Hittade denna elmätare som det står att den har backspärr, menas det att den inte loggar ström som går bakvägen eller släpper den inte ens egenom strömmen?
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html

Re: Mäta produktionen

Den är OK till bra pris och med backgångsspärr menas att den inte registrerar energi då energin går åt andra riktningen, men den släpper givetvis genom strömmen. Backgångsspärr är ett gammalt uttryck från de elektromekaniska elmätarna, då satte man in en mekanisk spärr som blockerade skivan från att rotera baklänges.
Skall du sätta den mellan elnätsägerns mätare och din elcentral så kom ihåg att koppla den med omvänd strömriktning då du vill att den skall mäta den exporterade energin.

Re: Mäta produktionen

bjornsson
Det är bra, precis den funktionen jag är ute efter =)

Skulle de kunna sätta två såna i serie mellan elcentralen och nätägarens elmätare och då kunna logga både överskotts el som skickas ut på elnätet och den el som jag köper av elbolaget.

Man kopplar en åt fel håll och en åt rätt håll, den åt fel håll loggar endast det som går ut på elnätet från min produktion och den som är kopplad rätt loggar endast det som jag köper.

Re: Mäta produktionen

Ja det skall funka, problemet kan kanske vara var skall man placera de rent fysiskt. Bor själ i en tio år gammal villa och där är det snålt extra utrymmen.

Jag själv hämtar timvärden från min elnätsägare, import och exportenergi så får nöja mig med detta.

Det går kanske att hitta en elmätare med två pulsutgångar en för varje riktning, eller med indikering på riktningen, är ju enklare med en än två elmätare.
Kanske ännu enklare med en kommunicerbar elmätare som frågas av vid lämpliga tillfällen, kör själv med blåtand för att kommunicera med de flesta av mina mätare, då kan det räcka med en mätare.

Re: Mäta produktionen

bjornsson
Var i kontakt med ägaren till shoppen och bad han testa mätaren och tyvärr så ger den impuls även vid backspänning  =(

Plats har jag så det är det minsta problemet iaf =)

Re: Mäta produktionen

Morby
Men grabbar,
jag har denna elmätare installerad:
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html
som jag har monterat i en undercentral och funkar helt ok.
Förstår inte hur elmätaren ska kunna gå "baklänges" om växelriktaren är kopplad till en undercentral som i sin tur är ansluten till husets elcentral.
Finns ju inget som drar ström i växelriktaren när den är avstängd när det är mörkt ute.
Jag loggar denna elmätare (och även husets elmätare) via energibutikens logger 2020.
Så där ser jag att elmätaren visar 0,00 när mörkret har inträtt och växelriktaren av avstängd.
Alltså går det inget ström "baklänges".

/Lars

Re: Mäta produktionen

DrivMedEl
Just nu gäller det inte solelproduktionen, det gäller samma mätpunkt som elnätsägarens och där kan det vara intressant att ha båda riktningarna.

Re: Mäta produktionen

nelos
Jag gjorde ett översiktligt blockschema för de alternativ som finns för inkoppling av elmätare:

(Jag tog grundschemat från detta dokument:
http://www.goteborgenergi.se/Files/dok/Smaskalig%20elprod/Anslutning%20av%20solceller.pdf
Som jag förstår det så kopplar man in sol-elen direkt efter elnätsägarens elmätare, men före elcentralen och alla säkringar där.)

Vill man mäta all solelsproduktion sätter man mätaren i position A.

Vill man mäta solel som skickas ut till det externa elnätet sätter man mätaren i position B, men den skall då bara mäta i ena riktningen.

För att mäta den el man köper från nätet sätter man en mätare vid samma punkt, dvs C, men mäter då i andra riktningen.

Det går inte att sätta någon mätare som direkt mäter hur mycket solel man själv förbrukar, men detta värde fås fram genom att ta skillnaden mellan A och B: EgenförbrukadSolEl = A - B.

Re: Mäta produktionen

i inledningen på denna tråd skriver Bjornsson om 1-Wire nät och IR sensor respektive S0/S1-utgång.
Har någon tips om detta, finns det att köpa eller är det självbygge som gäller, kopplas till PC? PC-program?
Är av intresse om jag vill logga min egenförbrukning med en separat mätare.

SV: Re: Mäta produktionen

Www.temperatur.nu och kolla vad de har i sin webshop.
Jag har ett 1-wire nät köp därifrån som SW använder jag BeyondMeasure.
Fungerar fint kan styra nästan vad som helst. Bara frugan sim klagar.

Skickat från min Xperia™-smartphone

"Urban [via Solcellforum]" <[hidden email]> skrev:

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Mata-produktionen-tp5001652p5001971.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Mäta produktionen

Andreas Umeå
Fas in skall sitta till vänster, är du säker på att denna mätare kan mäta enfas? Vissa som redan nämnt skall byglas, så att fas 1 skall vidare till 2 och 3.

Min elmätare som jag skall få programerades, att IR ögat endast blinkar när jag köper energi, sen har jag en ny elmätare från en villa, med IR öga och energidisplay i huset, en på varje mätare, så jag ser precis vad jag tryckt in och vad jag köpt.

Re: Mäta produktionen

calle
Den elmätaren som EON bytte till hos mig där blinkar IR ögat både när effekten går in och ut.
Min loggningsutrustning tror att jag köpt el för 70kWh när jag sålt 55kWh och köpt 15kWh!!! Tur att man kan gå in på EONs hemsida och läsa ut timvärdena efteråt.
Det finns dock mätare som när de matar ut ström så är IR-LEDen tänd hela tiden. Blinkar gör den bara när man köper el. Då kan man fortfarande hålla koll på effekt in och ut.

Sent: Wednesday, August 21, 2013 9:35 PM
Subject: Re: Mäta produktionen

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Mata-produktionen-tp5001652p5001986.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Mäta produktionen

Andreas
Prata med din nätägare, min mätare byttes idag, jobbar själv på elbolaget, och ville de skulle programmera IR ögat endast för import av ström, alltså det man köper, så en energimätare mäter på Energibolagets energimätare, ström som köps.

I Förråd sitter en elmätare som är nollad, och på denna sitter en IR sensor som mäter det jag trycker in, men saknar ändå vad huset förbrukar, men detta svårt att lösa, och orkar inte sätta en tredje mätare för endast huset.

Men går tydligen att programmera mätaren hur man själv vill, även puls utgången, finns ett IR öga till som man sätta den energi man säljer.

/Andreas

Re: Mäta produktionen

DrivMedEl
Här har jag hittat en DIN skena elenergimätare som mäter båda riktningarna och med pulsutgång en för varje riktning.
Typen är då DRB-80-3P
http://www.crompton-instruments.com/downloads/2013/EEP-2055-03-13_MID_energy_meters.pdf

Har inte kollat på vem som säljer den billigast.

Re: Mäta produktionen