Logga produktion - Display inne!

grelle
Nu är jag igång! 7.395 kW anläggning med en SMA 6000TL uppkopplad via webconnect, har aktiverat Sunnyportal, Sunny places och appen sunny portal på iOS med allt vad det innebär men kan ändå inte förlika mig med tanken över att inte själv ha kontroll på datan samt hur den presenteras!

Så vänner, hjälp mig - jag läser runt på nätet, har begränsad programmeringskunskap men kan nog få tag på det jag behöver i kompiskretsen. Använder idag bland annat Raspberry Pi hemma med 1-wire nät och Z-wave för att kontrollera bla. lampor.

Det jag ser är att SunnyPortal såklart verkar inte erbjuda någon API, flertalet använder enkla android prylar med bluetooth för att läsa av realtid och annat ur SMA'n. Det jag vill är att ha alfanumeriska displayer inne som snabbt och enkelt visar exempelvis, realtids-watt, daglig, månatlig och årlig kWh produktion.

Kan man läsa ur det med en androidtelefon, i sin tur lägga det i en databas, alt. läsa informationen i realtid från adroidappen till någon display via en RPi ?! Någon måste ha varit inne på det här spåret tidigare.

Re: Logga produktion - Display inne!

callec
Hemma kan du alltid använda dig av Sunny Explorer, där får du realtidsvärden och se månadsvis etc.
Själv kör jag med android med blåtand till wifi till pvoutput och deras app i min medtagna mobil.
Men det finns andra lösningar också, den här är informativ och prisvärd.

Re: Logga produktion - Display inne!

DrivMedEl
Har du kollat på SUNNY BEAM det är en display från SMA  som kör Blåtand med invertern?
Kolla under Mickes projekttråd tror där finns bilder.

Re: Logga produktion - Display inne!

Norrlandssol.
Hej..

Klart enklast om du ska ha display inomhus är att sätta elmätare med ir diod där du producerar sol elen där du sätter "läsare" som sänder till energidisplay, jag har 2 sådana, en på energibolagets elmätare där jag ser importerad energi, och en på producerad energi.

Funkar bra, och får värden på enkelt och överskådligt sätt i tv-soffan! Sen även bra att kunna se status med app, när man är borta under sommaren..

Re: Logga produktion - Display inne!

Har du någon bra bild på hur det ser ut samt en materiallista.

Re: Logga produktion - Display inne!

grelle
Ja att ha elmätare som läser via diod är en bra idé till att börja med, jag har fått en LandisGyr E350 installerad, förstår mig dock inte på den, elbolaget har skrivit dit "förbrukning meny 1.8.0" samt "produktion meny 2.8.0". Den senare (2.8.0) får jag aldrig upp på displayen...sen finner jag bara en diod som blinkar som benämns "wink". Några förslag ?

Re: Logga produktion - Display inne!

grelle
Har kollat SunnyBeam ja. Som sagt även SunnyExplorer samt pvoutput. Det som irriterar mig med SunnyExplorer appen är att den inte verkar uppdatera så ofta och som jag förstår det har De ingen API så att man har möjlighet att skapa egna appar eller program utifrån sin "egna" data som levereras via webconnect. Dessutom har jag ingen "momentan" siffra vilket jag tycker är roligt.

Jag antar att det bör gå att få tag på en API eller dokumentation kring bluetooth kommunikationen, från den programmera applikationer som läser ur, skriver till databaser och sedan presenterar det på det vis jag tycker är bra.

Re: Logga produktion - Display inne!

Joeri001
Hej, Jag kör z-wave hemma till det mesta och installerade idag en energimätare från aeon labs till min produktion. Jag använder dock inte Pi´n utan Vera. Trender får jag via dataMine. Jag har en android platta på väggen där allt presenteras. (Trenden har inte hunnit registrera så mycket än)Den totala kwh räknaren avrundade uppåt innan anläggningen stoppades därav 12+12+12=37

I ios ser det ut såhär:

Platta på vägg:

Re: Logga produktion - Display inne!

Anders J
Snyggt!

Jag har ett par kompisar med anläggningar där folk går förbi och både de och jag har undrat om det inte finns någon vettig display (stora LED-sjusegmentare?) som visar momentan effekt och upplupet under dagen/senaste dygnet eller nåt.

En liten smula priskänsligt blir det ju också.

Har ni sett något sådant?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Logga produktion - Display inne!

Mats Gustavsson
Såg en sån i Mölndal på en villa när jag åkte förbi för ett tag sen
MVH Mats

Re: Logga produktion - Display inne!

Norrlandssol.
Har denna energilogger öga för läsa ir på elmätaren? Har provat energimätare med strömtänger och stämmer dåligt, i allafall med induktiva typ värmepump mm.

Har fundera på att köra Vera, men rädd att det ska strula och bli bökigt, men otroligt sugen, har en vän som kör precis allt med Vera, och verkar ej finnas några begränsningar..

Berätta gärna lite hur du löst det..

..eller finns det energidisplayer som är litet större och proffsigare? Kollade på den Svenska lilla energidisplayer som jag ej kom på namnet, men så fruktansvärt ynklig skärm, och kändes otroligt billig och bökig.

/A

Re: Logga produktion - Display inne!

Joeri001
Detta är tänger runt faserna, därav att man ser varje fas för sig sen lägger veran ihop dessa tre och visar total produktion i en egen ruta. Denna stämmer nästintill exakt överens med vad växelriktaren visar. Uppdaterar var 15e sekund i veran så därför visar det inte exakt på watten. När jag kollade nyss så var skillnaden 1 watt :)
Denna använder jag: https://www.m.nu/zwave-clamp-power-meter-three-clamps-second-edition-aeon-labs-p-800.html

Det finns elmätare till veran som även mäter på ögat oxå om man vill ha det.

Re: Logga produktion - Display inne!

Norrlandssol.
Aha, provade en billigare logger med tänger som stämde dåligt när värmepumpen gick, men stämde bra med resestiv last

Klart intressant, har köpt en billig Androidplatta för ändamålet..

Länken funkade ej..

Re: Logga produktion - Display inne!

Joeri001
Man använder inte bara tänger till denna då den även kopplas in fysiskt till respektive fas samt till nollan. På detta sättet tror jag den gör en mer noggrannare mätning. Jag har hittat endel godsaker till detta idag men tror jag tar det i en egen tråd sen för att inte ta över trådskaparens tråd.

Re: Logga produktion - Display inne!

grelle
Nu börjar vi snacka !

Jag kör också z-wave mot RPi med en Razberry controller och 1-wire. Den enda blinkande dioden jag hittade på min nya LandisGyr E350 elmätare (installerad av nätbolaget) monterade jag en led-impulsdetektor på idag, den rapporterar hittills 23.44 kWh sedan midnatt. Mitt sunnyportalkonto rapporterar hittills 25.70 kWh producerat. Men min elmätare har spikar upp mot 5 kW som får mig att helt klart misstänka att det är både förbrukning och produktion som kommer ur den LED dioden.

Hur gör jag för att separera produktion och konsumtion ?! Det finns specat manuellt skrivet på E350 mätaren att meny 1.8.0 ska vara produktion och 2.8.0 konsumtion men just 2.8.0 kommer aldrig upp på mätaren....

Antar att jag måste införskaffa någon sådan där energimätare som du Joeri001 ?! Men förstod jag Dig rätt att du hade något som både clampade runt 3 fas samt mätte direkt på något vis ?

Bilderna Du visar, är det en iOS app från vera ? Det du kör på androidplattan, vad är det för "interface" ?

Nu blir jag exalterad :)

Re: Logga produktion - Display inne!

Joeri001
Hallå grelle!
kul att fler använder z-wave! Eftersom man förbrukar olika mycket på varje fas så tror jag det är svårt att få en korrekt mätning via puls. Jag hittade en kanon app till min vera igår där man kan räkna om till vad man vill. Tex så kan man räkna L1,L2 och L3 mot varandra om den ena mätaren sitter på husets förbrukning och den andra efter växelriktaren. Man kommer då att få vilka faser man köper på och vilka man säljer på. Säljer man så blir det ett - värde och köper man ett + värde.
lägger man sedan ihop dessa så ser man om man ligger ligger + eller - totalt.
När jag sedan lägger upp detta i trenden på plattan så går det över eller under 0 strecket.

(Är man bara ute efter om man ligger plus eller minus totalt så funkar det givetvis att räkna pulsmätare mot varandra)

Det är imperihome på androidplattan och veramate i ios.

Jag skulle skickat efter en till mätare att idag men var slut så än sålänge har jag lagt in fasta uppskattade värden på varje fas.

Energimätaren kopplar man såhär. (en bild säger mer än 1000 ord)