Litet system på hönshus

Arcimedes
Hej Alla

Jag är ny här på forumet och tänkte dela med mig av mitt lilla projekt.

Systeminfo:
4st 230WP Kinve-paneler
Involar MAC-250 inverters
Involar e-Gate för övervakning/filtrering

Paneler och microinverters monterade på hönshuset som för närvarande står tomt. I framtiden ska jag bygga om det till en bastu då sambon inte är så sugen på att ha några fjäderfän :/

Längre fram är tanken att börja bygga ut med fler paneler på uthuset. Just nu är panelerna och invertrarna installerade på hönshuset och e-Gaten i "teknikrummet" inne i boningshuset. Det som saknas är kabeln mellan dessa, inkopplingen till elnätet samt bytet av elmätaren.

Såhär såg hönshuset ut innan installationen. Det har fått sig en välbehövlig uppfräschning sedan dess.

Hönshuset innan de nya panelerna kom upp. De som sitter redan togs bort (2*80wp)

Nedan ser ni Involar e-Gate som är monterad i teknikrummet inne i huset.

e-Gate för övervakning

Re: Litet system på hönshus

Välkommen till forumet. Kul projekt. Förmodligen ganska ovanligt med hönshus som uppgraderas på det här sättet.

Re: Litet system på hönshus

Arcimedes
Hej Micke och tack för välkomnandet :)

Jag uppdaterar lite:

Såhär såg det ut när vi monterade upp alu-profilerna, paneler samt inverters.
En kompis kom och hjälpte till lite vid installationen. Det gick hyfsat snabbt och smidigt faktiskt.

Nackdelen med att det är just ett litet hönshus är att man inte kunde anpassa infästningarna efter bärläkten under plåten, de satt helt enkelt inte där vi ville ha skenorna. Vi fick fästa bultarna i takstolarna och täta lite extra med utefog istället eftersom man inte kan dra åt ordentligt utan att plåten bucklas och böjs ned.

Montage av nya paneler

Här ser ni konstruktionen.

Jag märkte att jag inte hade någon bild i telefonen på den färdiga installationen så jag ska ordna det imorgon.

Nedan ser ni skillnaden efter hönshuset fått lite färg på sig ;)
Fråga inte varför det sitter eternit på väggen, jag har ingen aning! :P

Nymålat!

Re: Litet system på hönshus

Arcimedes
Här kommer några bilder på den färdiga installationen.

Klart

Här är ett urklipp från webbsidan som samlar informationen från e-gaten.
Man kommer få individuell produktionsdata i realtid från varje panel samt en massa annat mindre nödvändigt "kul att veta"

SEDAS

Kolla skillnaden när panelen fått lite färg på sig :)

Nu återstår det att fälla den störande lönnen som hänger över hönshuset.

Färg

Re: Litet system på hönshus

nelos
Det var en rejäl ansiktslyftning på hönshuset både vad gäller väggar, fönster och dörrar.

Och solpanelerna är förstås pricken över i.

Lägg gärna ut produktionsdata när systemet varit i drift ett tag så man kan se vad systemet och de individuella panelerna ger.

Re: Litet system på hönshus

Arcimedes
Hela huset, tomten samt kringbyggnader har varit extremt eftersatta i underhåll i några år innan jag köpte det. Fördelen är att det minsta man gör syns väldigt tydligt iallafall

Absolut, jag ska dela med mig av produktionsdata så fort jag får in EKKJ-kabeln mellan panelerna och e-gaten.

Fram tills igår var panelen längst till höger kopplad till ett Off-grid system som i sin tur drev automowern. Nu har dock alla paneler en egen microinverter kopplad till sig och är färdigt för att kopplas in i nätet.

Det gamla Off-grid systemet skall flyttas. Jag vet dock inte om jag ska dra in en kabel till teknikrummet i huset och placera batterier/laddregulator samt omformare där. Det är AGM-batterier så det borde inte orsaka några miljöproblem i huset i varje fall.

Re: Litet system på hönshus

Arcimedes
En liten bit på rätt väg.

Elektrikern har varit här och kopplat in e-gaten mot elnätet, samt satt upp en ny undercentral mm, mm. Han ska leverera mig kabeln som ska gå från panelerna till e-gaten snart så jag kan dra denna också.

Sen är "det enda" kvar att få elmätaren utbytt och slå på säkerhetsbrytaren till e-gaten (är inte så optimistisk vad gäller tiden dock, det känns som det kan ta några månader till i bästa fall)

e-Gate för övervakning

Re: Litet system på hönshus

Andreas
Härligt projekt..!!

Jag har med byggt med Microinverters, fast med Renesola, och jag skippade denna gateway, kostade 3300:-/st..! Och måste tydligen ha 3st, En för varje fas, stämmer detta? Men klart bra översikt att varje panel producerar, men vart snål, och vill ej bygga enfas.

Och Automower, i looove! Absolut det bästa jag köpt..

Hur går det för dig..? Inkopplad och klar?

Re: Litet system på hönshus

Arcimedes
Hejsan!

Involars lösning är på samma sätt som Renesolas -en gateway per fas, skillnaden är att den kostar 5 000.- :(
I.o.m att jag startar med ett så litet system så valde jag att endast mata en fas. Jag sa dock till elektrikern att sätta solsystemet på samma fas som VV-beredaren sitter.

Längre fram kommer jag definitivt köpa fler solceller och utöka systemet, då vill jag även mata på alla tre faser.

I nuläget står projektet stilla. Jag måste ringa till elektrikern och tjata vidare för att få honom att göra en föranmälan om elproduktion. Det var tydligen helt nytt för honom det här med sol-el.

Kvar i övrigt är att dra kabeln mellan solcellerna och teknikrummet inne i huset. Det har varit mycket på jobbet den senaste tiden med projekt som skall redovisas, driftsättas och diverse annat som gör att man förlorar den lilla fritiden som man annars har.
Snart är dessutom säsongen för sol-el slut för vår del (vi bor i en skog, vi har dock en stor tomt så under sommar/vår/höst står solen ovanför trädtopparna)
Men,men. Det hindrar inte mig för att göra klart projektet. Jag lovar att återkomma så fort något händer.

Och ja!, höll på att glömma. Vi har namn på vår Automower, "skalman" heter han. Det är en fantastisk maskin som sparar många timmars gräsklippande varje säsong! *awesome!* :D

Re: Litet system på hönshus

Andreas
Hej

Ja nu kan man ta det lugnt med solproducerandet, jag gjorde en liten miss när jag lämnade in för/färdiganmälan, ska stå nyanläggning, jag skrev ändring av servis, sen får man 2st anläggningsnr, 1 för köp och 1 för sälj.

Får 220AC heter såklart, Ann-Chatrine..ska boka tid för vinterservice på den nu, den gnäller ibland på höger hjul blockerat, och drar man runt låter det illa, men underbar maskin! Ljudlöst, miljövänligt, och slipper göra det själv, och ser den aldrig ens! Sommarjobbaren tar nattpasset.! Skönt när barnen är ute på dagarna..

Trevlig kväll.

/A