Litet projekt på fritidshuset - 6 kW

1 meddelande Alternativ

Litet projekt på fritidshuset - 6 kW

Stringfellow

Tänkte bidra med mitt lilla projekt eftersom jag läst en hel del på detta forum och fått mycket bra info.

Jag ansökte om statligt stöd under våren 2019, fick det beviljat februari 2020 då på 20%, bestämde mig för att köra men valde bort totalentreprenader pga offerter upp mot 100 000 kr för 5 kW.

Har inget direkt optimalt tak, typ syd-ost, taklutning 25 grader och lite träd som skuggar på morgonen.

Efter mycket research och letande efter bra leverantör så blev det solcellsgrossen.se, fick bra hjälp där och körde på en kampanj med 20 st helsvarta Phono Solar 320W för 1495 kr/st. C:a 33 kvm.

Valde Huaweis SUN2000 växelriktare tack vare bra pris och inbyggda överspännings och åskskydd. 15 295 kr kostade den. Panelerna ligger i en sträng och ska starta vid 200V. När jag testkörde startade anläggningen 05.34 på morgonen i mitten på april!

Blev Weland montagesystem, mycket gediget och lättmonterat. Har ju bandtäckt plåt på taket så inga hål någonstans, förutom den genomföring jag ville ha för solarkabel i stället för att gå runt takutsprånget. Min elektriker löste det jättesnyggt. Vi är alltså utanför vinden så egentligen ingen läckagerisk.

Jag har en bekant som har liten elfirma, tyvärr saknar han den rätta behörigheten för produktionsanläggningar som Vattenfall krävde. Blev så att en lokal stor firma med rätt behörighet hjälpte mig med föranmälan, inkoppling mellan växelriktare och fasadmätarskåp samt färdiganmälan, min bekant gjorde resten.

Total kostnad inkl allt efter bidrag blev 59 000 kr för 6,4 kW paneler (men 6 kW växelriktare).

Material Solcellsgrossen: 60 000
Arbete: 15 000
Bidrag: -16 000

Eftersom det är ett modernt byggt fritidshus är förbrukningen låg, c:a 7500 kWh. Solaredge designer säger att jag får 2190 kWh egenförbrukning, 3030 kWh export. Totalt 5210 kWh produktion på ett år.

Lite bilder:

Ställning lånade jag och byggde själv:

20 st Phono Solar 320W "half cut cell" dvs 120 celler per modul.

Insidan av fasadmätarskåpet, mätaren ännu inte bytt av Vattenfall. "Smart power sensor" från Huawei mäter förbrukning och export. Vanlig 3-fasgrupp bryter AC till växelriktaren.

Klart! Snyggt och prydligt!

Lite närmare, solarkabel i UV-beständig slang, sitter fast i nock-falsen med balkklammer, sen ner i en genomföring genom takutsprånget.

Provkörning, kan verkligen leverera!