Lite större anläggning +12kWp

calle
Nu är specarna låsta och offerterna betalda och förhopplingsvis materialet på väg hemåt.

Anläggningen som har planerats i över 2år blir nu verklighet. Det blir 44 st 265Wp paneler på taket, vinklat 45 grader rakt mot söder. Sedan blir det några på ett garagetak också men det blir inte klart förrän till våren.

Här är taket som skall bli klätt.

Bild på taket

Re: Lite större anläggning +12kWp

Grattis! Så du fick "byggnadslov" till slut?

Jag antar att du måste få allt klart innan årsskiftet, för du hade fått bidrag såg jag i någon tråd.

Det skall bli kul att få följa forumets största projekt (hittills).

Re: Lite större anläggning +12kWp

I torsdags så kom till slut solpanelerna mitt i ösregnet. Som sedan frös till, undara om vi kan få isär dem?

Invertern med tillhörande optimizers har legat hemma sedan 7 veckor.

I måndags så kom hjälpen för monteringen. Det blev 3h med takskottande innan montering av krokarna påbörjades. -18 grader på morgonen som blev -15 vid lunchtid för att när mörkret slog till återigen vara -18. Har nog inte frusit så sedan lumpen.

Idag så har vi hunnit med drygt hälften av monteringsställningen.  En skön dag med -12 på morgonen och sedan när snön började komma så var det -7 grader varmt!

Beslut har tagit att endast montera 3 rader med 11 paneler i varje. De nedersta pannraderna har ca 1cm is på sig och det är näst intill omöjligt att slå bort den. Med en 30kW gasolvärmare så fick vi bort en del is men en panna sprack när vi testade. Den raden får vänta till det blir varmare! Den är ändå skuggad till i mars.

Men hur blir vädret imorgon...... Roslagen väntas få mellan 20 till 30 cm med snö.
Ser inte fram emot mer skottning. Nu mellan en massa krokar och stänger.

Historien fortsätter....

Re: Lite större anläggning +12kWp

mats
Calle  lägg gärna in lite foto på monteringen
om du har tid....
tufft av er att montera denna årstiden...

Re: Lite större anläggning +12kWp

Kul att du äntligen har kommit igång. Synd med vädret, däremot. Du skall inte vänta till våren istället? Du kan säkert få extra tid av Länsstyrelsen om du pratar lite snällt med dem.

I övrigt håller jag med Mats. :-)

Re: Lite större anläggning +12kWp

Bild på taket med alla optimizers inkopplade
Nu i eftermiddags så drogs den sista sladden. Nu skall bara panelerna läggas på och kopplas in.
Kan säga att vi har skottat varje dag denna vecka. Dock med ett uppehåll i onsdags!

Beslut har tagit att inte montera sista raden av paneler. Det blir till en början bara 3x11st.
Har varit i kontakt med länstyrelsen och kan inte få förlängning. Sök igen blev svaret. Det står idag ca 40 st i kö i stockholms län på att få bidrag. Och då vill man inte riskera att söka om och inte få pengarna förrän om en lång tid.

Idag var det nästan sol och ca 6 grader kallt.

Eftersom jag kommer att ha flera rader med paneler och har ett 1-Wire system som mäter temperature och strömförbrukare hemma så tänkte jag sätta upp flera tempsensorer på panelerna.
Jag har redan en utomhus termometer men jag tänkte också sätta dit en eller flera under panelerna.
Vad tror i i forumet?
En mot panelen och en i luftströmmen? och kanske på flera olika ställen?
Mäter redan idag effekt in i huset, till VVB, till el-element, till LVP samt förråd med elbil/växthus.
Sedan temperatur på en massa ställen. Håller på att försöka få till en websida med lite grafer.

Kommer att bli intressant och se hur mycket av den egenproducerade elen som man använder direkt. Kommer nu också bli tvungen att säkra upp till 20A på huvudsäkringarna. Bara den fasta kostnaden då går upp 1000kr/år. Men då kan jag ladda elbilen med 16A istället för 10A. Jag har blåst huvudsäkingarna några gånger i höst när jag laddar bilen, kör diskmaskinen och vattenkokaren samtidigt. Skulle kanske flytta runt lasterna mellan faserna.

Re: Lite större anläggning +12kWp

calle
Idag så åkte alla 33 panelerna upp. Elektrikern kom och fixade till allt men när vi skulle ställa in den så gick solen ner. F-n för korta December dagar.
Monteringen nästan klart

Nu skall det produceras el!!!

Re: Lite större anläggning +12kWp

Jag är lite avundsjuk på ditt tak. Stort och fint och med rätt lutning. Du kommer förmodligen få mindre problem med snö också, för det bygger nog på mindre och åker av lättare.

Re: Lite större anläggning +12kWp

mats
calle har du fått igång din anläggning nu?  ger den nåt nu i vintern?

Re: Lite större anläggning +12kWp

calle
Den har varit inkopplad sedan 10 december. Men dagen efter vi var klara så kom snö igen. Det var först 28e som snön smälte av och 15 paneler producerarde 4kWh under den korta dagen.
Jag väntar fortfarande på en dag med bra väder och lite sol så jag kan paraihop mina optimizers med invertern. Annars så produceras den inte el. Den 10e så kopplades bara 20 av de 33 panelerna in. Men det var de nedre som inte blev inkopplade och de kommer att vara skuggade ända in i februari.

via www.solaredge.com så kan man nå publika anläggningar i sverige, idag finns 6st. Min kan ni följa produktionen via följande snabblänk. Dock så har jag inte fått invertern att prata ethernet ännu. Har nu identifierat ett kabelbrott och skall dra in en ny kabel genom hela huset. Hoppas snart att jag får det att fungera.

http://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/public?name=sjokarby

Jag har gjort lite beräkningar och estimeringar.
i fredags så fick jag som mest 1,58kW på 15 paneler. Det blir 105W per panel. De andra panelerna ligger nu i december i skugga eller var täckta med snö. Detta betyder att de levererade 39,7% av den nominella effekten på dessa 15 paneler. Om man räknar med att WP ökar vid lägre temp så borde 265Wp bli vid 0C ca 287kWp. därmed sjunker verkningsgraden till 36.7%

Jag kommer att presentera mer produktionsdata när jag har fått datakopplingen till solaredge att fungera. Jag håller också på att koppla in en ny elmätare om bara mäter produktionen till mitt 1-wire nät. Jag lät även montera in en tempgivare på en av panelerna så jag kan läsa av panel temperaturen. Dessutom så monterade jag 2 tempgivare för att mäta lufttemperaturen under panelerna. Utomhus tempen har jag redan. De två givarna är monterade längst upp och ungefär på mitten av taket. Då borde jag kunna göra en bra estimering av kylegenskaperna.
Det finns en lokal hemsida som producerar grafer och det är tänkt att den också skall bli publik snart, med de nya graferna runt solanläggningen.

Re: Lite större anläggning +12kWp

Morby
Calle. du skrev nåt om att du skulle installera ett 1-Wire system som ska mäte temp och el. Har du börjat med detta? Jag är lite nyfiken på lite värden från dig då jag själv mäter en massa temperaturer och el, via WebIQ's prylar, och ska utöka detta nu när jag äntligen får mina paneler att meka upp på taket.
(Kommer i en ny tråd när detta projktet startar efter att merparten av all j-a snö har försvunnit)

/Lars

Re: Lite större anläggning +12kWp

calle
Jo jag loggar följande:
Ute temp
förrådstemp
växthustemp
El-in
El-förråd/elbil/växthus
EL-VVB
EL-Värme
Regn mätare

Det som är kvar att koppla in:
temp-inne
temp/fuktighet vind
temp solpanel
temp luft undersolpanel mitt på
temp luft undersolpanel högst upp
EL-solanläggning
EL-Luftvärmepump

Jag använder Beyond Measure v1.4 för att logga och styra. Jag har köpt en del till som skall kopplas in när jag får tid. tex en LCD display att ha i hallen.

Programvaran producerar en massa gif bilder som jag lagt upp på en html sida. Nu skall den bara bli nåbar utifrån. och allt skall förstås snyggas till.
Jag tänkte meddela när det finns en fungerande länk. Annars så kan jag lägga upp på forumet en massa bilder med produktion och konsumtion.

Äntligen så har Solaredge loggningen börjat fungera. Titta på produktionen via tidigare länk.
Men jag har endast sol på hälften av panelerna eftersom grannhuset skuggar. Jag har tagit lite fler bilder som skall läggas upp så ni ser hur resultatet blev.

Sent: Tuesday, January 22, 2013 1:25 PM
Subject: Re: Lite större anläggning +12kWp

[...]

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Lite-storre-anlaggning-12kWp-tp5001114p5001349.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]
To unsubscribe from Lite större anläggning +12kWp, click here.

Produktionen är i full gång

calle
Nu i Mars så har produktionen tagit fart ordentligt. I förrgår så passerades en stor milstolpe de första 1000kWh hade då producerats.

Av dem så hade 295 kWh sålts och resten konsumerats hemma.

För att förbättra ekonomin så laddar jag numera Elbilen (LEAF) på dagtid (om jag kan) mellan 9-15. Är den helt tom så "rymmer tanken" 20kWh.

Har också satt en timer på Varmvatten beredaren. Den går numera endast igång under dagtid 10-15.
Den är på 3kW (3-fas) och vi brukar konsumera 9-15kWh varmvatten om dagen. Det beror på hur många som duschar och om ungarna vill bada mm. De vattnet blir numera soluppvärmt.

Elleverans, priser mm

calle
Nu gäller det att få ekonomin att bli bättre.

Fick i veckan kontrakt med TelgeEnergi och kommer ifrån 3/4-13 att sälja solelen till dem för 1.50kr/kWh.
Till detta så ger EON 7,5öre/kWh i elnytta. Så det betyder att för överskottselen får jag 1.57kr/kwh.

Den jag köper då? Jo jag kommer att den 1/4-13 byta till timtariff på inköpta elen.
Kolla in Bengts solblogg om bästa pris på solel så ser ni att elen är billigast mellan 24-04 varje natt. Och dyrast 7-10 och 15-19.
Elbilen kommer då att ladda så att den är full vid 5 på morgonen och VVB timern kommer att ställas in så att den går mellan 24-04.

Idag så kostar mig elen 98öre/kWh (rörligt pris, Feb13) alltså för att tjäna mest så skall det bli mycket överskott och resten köpas in när priset är som lägst.
Senaste veckan ha priset varierat mellan 30-79öre. Kolla in EONs app med spotpriserna. Efter 12 så får man reda på morgondagenspris.
Med dessa priser så är det bättre än nettodebitering.

Med denna kalkyl så kommer återbetalningstiden på anläggningen att bli mycket kortare än vad jag räknade med från början.

Re: Elleverans, priser mm

mats
Hej Calle
såg att du var tvungen att säkra upp till 20A på huvudsäkringarna..från 16...är det på grund av växelriktaren?   eller att du använder för för många grejor samtidigt?
hade det inte funkat med 16...

hur funkar det med timer för dig på vvb?  funderar på att sätta timer här ochså på vvb..
brukar ha den helt avstängd på sommaren då jag har solfångare här..kan få sätt på den vissa dagar om det inte varit sol på några dagar.

Re: Elleverans, priser mm

En fråga, Calle; vill Telge ta hand om dina elcertifikat när du har avtal med dem?

SV: Re: Elleverans, priser mm

Japp det ingår att de får el och ursprungcertifikaten. Nätnyttan behåller jag.

Skickat från min Xperia™-smartphone

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Lite-storre-anlaggning-12kWp-tp5001114p5001536.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]
To unsubscribe from Lite större anläggning +12kWp, click here.

Re: Elleverans, priser mm

Var kan vi hitta produktionsstatistik på din anläggning "Calle" ? skulle intressant att se hur den går i förhållande till andra.
Funkar inte att svara på sista inlägget i denna länk.

Re: Elleverans, priser mm

callec
Sjoekarby, Akersberga 13.250kw

På pvoutput

Re: Elleverans, priser mm

Kurvan ser konstig ut om man går in Pvoutput, hur kan det dyka ned till 0w kl 11.30? Så mycket skugga kan det väl aldrig bli?