Listtäckt papptak

A-Lo
Hej!

Jag har tänkt byta tak och tänker givetvis montera solpaneler men har en massa funderingar. Min plan är att täcka så mycket av taket som möjligt och därför känns det som att ytpapp är tillräckligt som takbeklädnad.

Då undrar jag dels om det blir för varmt under panelerna så att pappen "smälter" har hört rykten om det men tycker det verkar märkligt då ju papptak är vanligt på låglutande tak med solpaneler.

Dels undrar jag vad ni tror om mina tankar kring infästning. CW lundbergplattor är ju svindyrt och kräver dessutom takläggare. Min plan är att sätta matakis "självtäck 3 dekorlist" och fästa dem lite extra med asfaltsklister och sedan skruva i schletters fästen för plåttak i dekorlisten. Då kostar det 15kr istället för 450 per fäste och det blir dessutom snyggt. Frågan är om det håller.

För det tredje så här jag satt ihop ett paket med paneler från Heckert (295w NeMo 2.0 poly svart) med optimerare och växelriktare från SolarEdge. Från Tyska TST Photovoltaik shop. Någon som har koll på grejjerna och/eller shoppen? Jag kommer undan med ca 90.000kr före ev bidrag för 10kW vilket ju känns överkomligt. Tacksam för tips råd idéer och glada tillrop.

Re: Listtäckt papptak

Roland
Såg ju ut att var en stabil list den där mataki .... Haha, nä men nu skojar du va?! :D

CW lundberg plattorna kan knappast vara så dyra? Jag köpte falsfästen från CW och så mycket kostar dem inte på ett system för 90kkr?!

Många här inne tipsar för övrigt om att lägga billig trp plåt på pappen och sedan fästa panelerna i trp bläck fästen.

Det är värt några kronor att panelen inte flyger bort nästa gång det blåser samt att taket blir tätt :-)

Re: Listtäckt papptak

A-Lo
Hej, jo jag är lite tveksam till listerna det erkänner jag men jag såg att tp plåt är ungefär lika tjock så därav min fundering. Att lägga plåt under tycker jag sabbar det estetiska

Re: Listtäckt papptak

A-Lo
De billigaste CW lundbergplattorna jag hittat ligger på ca 400kr styck med skruvar och panelfästen. Jag behöver ca 50 st och sedan arbete på det, då blir ju fästena kring 30000 och det är ju roligare med de 800kr som schletters sibnlefix skulle kosta.

Men visst det där listerna kanske är för veka, finns det några fler alternativ tro?

Re: Listtäckt papptak

Roland
Oj det lät dyrt. Trodde cw lundberg plattan var betydligt billigare än så. Fråga offert från milles teknikplast i göteborg vetja, dem köpte jag cw lundberg falsfästen från för ett rimligt pris (runt hundralappen vill jag minnas per styck).

Hursomhelst, det finns även vissa som skruvar panelklämmor i vanliga träläkt. Låter ju billigt men kan ju vara svårt att få läkten tätt mot pappen iom att du inte har någon ytterligare taktäckning.

Finns ju uttänkta system med ramar som fästs på pappen som sedan solpanelen fästs i men vill minnas de inte är jättebilliga. Du hittar alla möjliga smarta och ibland mer kreativa lösningar här på forumet :-)

Re: Listtäckt papptak

TST är mycket bra och seriösa att ha och göra med, har handlat många gånger från dom (Sven Weber har varit min kontakt)

Snåla/fuska  inte med montagesystemet, är värt några kr att veta att det sitter stabilt och håller tätt i 30 år!

Behöver du solaredge? Är mycket kontakter och prylar extra som kan krångla i framtiden..

Re: Listtäckt papptak

A-Lo
Tackar för det, då ska jag leta efter Sven Weber när det är dags för beställning :)

Jag är inte alls säker på solar edge och optimerare men jag har lite skugga vissa tider av ett träd, och dessutom är det Öst-Väst läge så jag tänker att det är kan vara en bra idé. Kanske kan man sätta optimerare bara på den ena sidan av taket där träden skuggar? Jag har också fått för mig att optimerare gör anläggningen mer effektiv även om den inte är partiellt skuggad, de "sämsta" panelerna drar inte ner de bästa så att säga. Men visst, det är fler delar som kan gå sönder, men å andra sidan är det ju ballt att kunna se varje panel individuellt.

Vad gäller monteringen så håller jag på att jobba med en lösning :) TP plåt är om jag har förstått det rätt 0,5mm tjock och de här dekorlisterna är 0,47mm så det borde ändå vara tillräckligt. Jag måste bara komma på ett sätt att få dem att sitta ordentligt fast tänker jag. Just nu leker jag med olika alternativ, t.ex. att först sätta en trekantslist i trä som man spikar fast ordentligt i underlaget och sedan skjuter på dekorlisterna över den så det håller tätt. När man skruvar panelerfästen så skruvar man ju då både i dekorlisten och ner i träet som ju förhoppningsvis sitter fast... där är jag nu men det kan nog komma fler idéer.