Ladda 2 batterier med en Panel

uler41
Tjena!
Jag är ny här och har ett problem.
Jag har en Solpanel på 120w i min plasteka 4,3m(150kg), tanken är att ladda 2st 12v 70A Gel batterier med denna panel. Men hur löser jag det?
Jag vill att panelen skall ladda det ena batteriet fullt för att sedan börja ladda det andra batteriet.
Som det är nu har jag panelen kopplad via en solcellsregulator Mppt till batteriet.
Jag vill helst inte ha batterierna Parallel kopplade utan fristående, detta pga att jag får störningar på ekolodet av elmotorn då.

Planen med detta är ju att slippa släpa hem batterierna mellan varje fisketur, och samtidigt njuda av göstrolling till sommaren med gott samvete.
mvh ulf

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

En enkel lösning är ju att koppla en strömbrytare mellan batterierna så att de är parallellkopplade när de laddas och koppla isär dem när du är ute och åker.

Annars tror jag att det finns regulatorer som kan hantera separata batterier.

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

rolle50
Det finns en som heter morningstar sunsaver duo som kan hantera 2 batterier..

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

uler41
Tack för tipsen! Skulle denna funka tror ni?
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Skiljerela-25230/

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

nelos
Jag antar att du kör elmotorn på ena batteriet och ekolodet på det andra.

Här är dokumentationen för skiljereläet:
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-230_man.pdf

Men kopplar inte detta relä in båda batterierna samtidigt (dvs parallellt)? Om jag inte missförstår dokumentet.

"När spänningen sjunker till 12,8 V kopplar skiljereläet ifrån och separerar då batterierna"

I så fall skulle du ju få störningar på ekolodet när de är parallellkopplade.

Jag gissar att syftet med skiljereläet är att aldrig ladda ur "startbatteriet", utan bara "förbrukningsbatteriet" så att motorn i en båt alltid kan startas.

Men det kanske kan kopplas om om man öppnar kåpan?

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

nelos
Skulle du inte kunna koppla om manuellt när du är ute i båten?
Dvs ladda någon timme med ena batteriet, och sedan byta till det andra.

När du sedan ställer båten kopplar du båda batterierna parallellt så att båda batterierna laddas när båten inte används.
Då spelar det ju ingen roll att de är parallellkopplade, det finns ändå inget ekolod att störa.

Bara inte batterierna är alltför ojämt laddade så att det går höga strömmar vid parallellkoppling.

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

jansimon
Tänker att det går att filtrera bort störningarna? Borde gå att ordna relativt enkelt. Ja en DC motor ger störningar, men ljudanläggningar, datorer hanterar ju sådant galant.... Någon som har koll på det? RC-filter? eller någon färdig burk kanske

Då skulle man ju kunna parallelkoppla batterierna...

/Janne

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

jansimon
Ja precis! jag tror det skulle räcka! Sedan se till att ha bra kablage. Kanske t.o.m. skärmad matarkabel till ekolodet, men jordat bara i matningssidan inte mot ekolodet.

Värt iaf. Att testa. Som man brukar säga: "keep it simple"

/Janne

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

jansimon
Så här säger man i ett elektronikforum i "UTLANDET"

"Yes, and capacitor that goes in parallel across the power supply terminals of anything is called a bypass capacitor. The value....that's really up to you. Try to pick a larger value since it will better smooth *large* motor voltage spikes. Larger capacitor values also filter out low frequency noise better.

The capacitor you use should be rated for at least 2x the voltage the motor is running off on. 4x is preferrable. Otherwise the voltage spikes from the motor will destroy your capacitor very quickly.

Here are some things you should know:
-If you just need the capacitor to filter out motor noise, they can be quite small.
-However, if the capacitor is for a motor controller (to take pressure off the battery and provide power when there are voltage dips), then your capacitor will have to be much larger. For example, the 24V 20A motor controller I have in front of me here uses a 2200uF capacitor. I personally would have used a 4700uF capacitor. I am building a 24V 100+ amp motor controller and plan to use a HUGE capacitor (probably overkill) between 1F and 250mF."

Så de modellerna som Nelos hänvisar räcker till. Viktiga är att se till spänningen helst har 4xbatterispänningen. Alltså minst 48Vdc.

Om detta sedan fungerar tillräckligt bra, beror på hur känslig ekolodet är. Man kanske skulle montera på några ferritavstörningar på allt kablage på ekolodet?

/Janne

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

uler41
Ett filter vore ju perfekt, då skulle jag ju kunna köra batterierna parallelt och på detta sätt inte dra ur batterierna mer än nödvändigt.
Det får jag nog testa, tanken är att dra ty 3par 2m kablar till 3 cigg uttag akter i båten till typ Ekolod/ladda mobil + ett extra. Skärmad matar kabel fattar jag hur ni menar. Men kondingen som störnings filter hänger jag inte riktigt med på, tänker ni att jag skall sätta denna parallet vid/på batteriet då? Eller bak vid cigguttaget?

Matningen till elmotorn skall ju gå till fören av båten där motorn skall sitta.

Tack för alla förslag.
mvh

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

jansimon
Kondensatorn bör väl placeras så nära störkällan som bara går. Skulle vilja ha 3st toroidkärnor som man lindande de 3st matarkablarna var för sig. Detta så nära cigguttagen som det går. KOndensatorn tar lågfrekventa störningarna och toroid/ferrittkärnorna tar de högfrekventa störningarna!

Exempel på Ferritkärnor: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?visa=artiklar&id=1314&menyid=218

Nelos hade exempel på kondensatorer.

Spännande och se om det funkar!

/Janne

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

uler41
Nelos billigare kondensatorer verkade ju inte klara kravet på 48V enligt ditt exempel, de dyrare exemplaren va tyvärr lite väl dyra.
Då ska jag försöka leta reda på en kondensator till ok pris och montera vid batteriet, denna kan väll sitta där hela tiden då va?
Samt hitta några fina skärmad matarkablar.
Sedan köpa de där kärnorna till de olika cigguttagen.

Ska leta lite grejer nu :)

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

nelos
Jag är mycket tveksam till att man skulle behöva så mycket marginal på kondensatorspänningen som 4 gånger den nominella spänningen.

I så fall skulle ekolodet vara i fara om det det skulle kunna bli 40V eller så över det.

Batteriet kommer dessutom kunna ta upp eventuell överspänning.

Men de mindre elektrolytkondensatorerna är så pass billiga så det spelar ingen större roll på priset  om man lägger på lite marginal. Här har du för 63V:

http://www.conrad.se/Jianghai-Long-Life-SnapIn-Kondensator-%28%26Oslash;xH%29-35mmx50mm-Raster-10mm-10000-%26micro;F-63-V.htm?websale8=conrad-swe&pi=446237&ci=SHOP_AREA_17434_0245809

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

uler41
Tack för den länken Nelos.

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

jansimon
Ja å kondensatorn bör ju sitta så när motor det bara går. Men kan ju vara så att enda stället  som det funkar är batteriet, så testa isf. Detta.

Det är enligt engelska elektronikforumet som man hävdar att motorgenererar spikar som sliter hårt på kondensatorn som gör behovet av den högra märkspänningen. Men som sagt. Börja med billigare och se vad som händer. Funkar det så är det ju topp!

Återkoppla gärna med resultat!

/Janne

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

nelos
Här är en principskiss:

Kapacitans: C
Induktans: L
Batteri: B

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

uler41
Oj! Tack för det tipset och vilken fin ritning, tack tack.
Att kondensator skall sitta vid motorn låter ju mer troligt än vid batteriet.
Nu blir det till att testa lite.
Mycket hjälp man hittade här, tack igen!

Re: Ladda 2 batterier med en Panel

DrivMedEl
Vad rör det sig om för motorströmmar? Ekolodet kan ju inte dra så stor ström.

Tänkte man kunde kanske återanvända något färdigt filter från något "elektronik skrot".

Lars