Lågbudgetbygge på 5kW

KungSune
Hopppade på en budgivning på NetAuktion.se där objektet var en pall solpaneler (21 st) med kanske något bedagad prestanda med dagens mått mätt. Märket var Ningbo Best Solar Energy Technology Co. med 250W per panel, 96 celler, max utspänning 48.5V och spänning för öppen krets på 58.1V. Vad jag förstått senare är detta lite udda prestanda då de flesta andra paneler jobbar med lägre spänningar.
https://www.netauktion.se/auktion/produkt/21st250w-solcellspaneler-5kw-2
Priset blev c:a 560:- per panel vilket borde vara rimligt i förhållande till effekten.

Först hade jag tänkt lägga alla 20 panelerna i samma slinga men insåg problemet att spänningen för öppen krets då skulle bli 20 x 58.1V = 1162V vilket mig veterligen ingen vanlig växelriktare klarar. Valet föll då på en Fronius Symo 4.5-3-M, en trefas-apparat på 4.5 kW som har två MPP’er. Jag köpte den på 24solar.se:
https://24solar.se/sv/solar/vaxelriktare/fronius-symo-45-3-m-vaxelriktare-4-5-kw
Snabb leverans efter lite strul med Schenker som inte skickade ut någon avisering. 24solar svarade dock väldigt snabbt på mail och fixade problemet.

Då panelerna visade sig ha en lite högre aluminiumram än normalt (46 mm) hade jag först lite problem att hitta ett lämpligt monteringssystem som även hade rätt geometri för Bender Palema. Det blev till slut delar från Solcellsgrossen.se som saluför Van der Valk. Monteringen var relativt enkel om man bortser från urkapningen av 36 st. betongpannor som tog lite tid. Takkrokarna verkar rejäla och sviktar så där lite lagom och borde klara snölast bra. Skenorna som levererades var kanske lite i kortaste laget, bara 2.1 meter, så det blev en hel del skarvar. Slutresultatet blev dock bra och skenorna hänger ihop fint och känns stabila.

Kablage och metallklämmor köpte jag på ebay.de:

https://www.ebay.de/itm/Kantenclip-Solarkabel-Edelstahl-Vorteilspck-4-100-Stck-Kabelbinder-PV-Edgeclip/223457669124?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=522212769835&_trksid=p2057872.m2749.l2649

https://www.ebay.de/itm/KBE-Solarkabel-6-mm-Meterware-Schwarz-Rot-Made-in-Germany-PV-Camping/221994266438?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=520867240701&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Klämmorna var fantastiskt bra och billiga. Klarar att klamma fast både kablar för plus och minus på al-ramens baksida så alla kablar och kontakter kunde dras helt fritt från vattenavrinning och solljus.

Kabeln var på 6 mm^2 och “Made in Germany”, kändes väldigt rejäl men var ändå enkel att skala.

1700:- inkl. frakt för 100m DC-kabel (6 mm^2) och 150 metallklips får anses mycket rimligt, leverans på mindre än en vecka !

Även DC-brytarna köpte jag på ebay.de och den kom också på c:a en vecka. “Made in China” men känns rejäla, har även MC4-kontakter.
https://www.ebay.de/itm/SISO-40-MC4-PV-Switch-DC-Trennschalter-PV-Schalter-4-polig-32A-1000V-IP66/143169901940?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Tång och kontakter fanns också på ebay.de med samma korta leveranstid. Krimpningarna blev bra varje gång och väldigt enkelt att utföra (finns många bra instruktioer på YouTube)
https://www.ebay.de/itm/Crimpzange-iwiss-2-5-4-6mm-Crimping-Tool-AWG-10-14-MC4-Stecker-1-1-Paar/183198134899?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=690474789294&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Elinstallationen gjordes med hjälp av behörig bekant som även ordnade med föranmälan och slutanmälan.

Allt fungerade direkt efter byte av elmätare så när som partiell skuggning av några paneler som drog ner effekten förvånansvärt mycket. Efter lite beskärning var det problemet löst.

Jag har alltså 2 slingor med 10 paneler i varje. Efter 4 dagar i drift kan jag konstatera att slingspänningen går upp över 400V redan när systemet levererar så lite som 15W per slinga så jag tror att växelriktaren jobbar i ett ganska effektivt område hela tiden (400 - 480 V). Toppeffekten så här i mitten på maj har varit c:a 4.2 kW. Det har inte varit någon dag ännu med helt klart väder så maxproduktionen hittills på 31 kW per dag bör kunna slås framöver.

Materialkostnaden ligger totalt på jämnt under 40 000:-.

2 slingor, 10 x 250W i varje

Fronius Symo 4.5-3-M

Takkrok skruvad med 90 träskruv i takstol

Urtagning i betongpanna

Nedtagning av DC-kablar i Al-flexslang

Övergång från 20 mm flexrör till VP-rör i vindsutrymme

Re: Lågbudgetbygge på 5kW

ilPadrino
Alltid kul att se hur andra får till sina byggen och bilder på slutresultatet. Det är av stort värde nu när jag själv bygger. Kul också att det går att få till något för en mindre summa pengar.

Re: Lågbudgetbygge på 5kW

KungSune
Såg att Netauktion har ytterligare tre utrop på solpaneler 4:e juni

https://www.netauktion.se/auktion/solpanler-250w-5-och-10kw

Jag hämtade mina på Ringön/Göteborg och dom lastade på med gaffeltruck.

Re: Lågbudgetbygge på 5kW

magneten
Panelerna i auktionen ser dock ut att sakna CE märkning och får således ej kopplas in på vårt elnät tyvärr..

Re: Lågbudgetbygge på 5kW

Men de kanske kan och får användas i solcellsanläggning för ödrift då de i sådant fall inte har någon elektrisk anslutning till allmänna elnätet?
De borde ha stoppats i tullen och förstörts om de saknar EU-godkännande att få användas.
Får de ens säljas i Sverige?

Re: Lågbudgetbygge på 5kW

Roland
Varför tror ni de saknar ce märkning? Verkar iaf finnas ce märke i pdf filen som är bifogad.

Re: Lågbudgetbygge på 5kW

magneten
Brukar ju stå bland de andra mätningarna på panelens baksida, men kollade bara som hastigast på auktiionsbilderna som det länkade till ovan, känns dock inte som att det  är så stora pengar att spara då nya 275w paneler från en stor tillverkare endast kostar 850kr/exkl moms. Går säkert att hitta ännu billigare oxå...