Kvastskaft

filip71
Som nybörjare så vill man ju gärna testa gränserna... Så jag förlängde kvastskaftet och sopade bort 10cm snö. Efter sopningen så gick cellerna upp från 0 till 120W :-)

Re: Kvastskaft

Intressant. Jag har funderat på att ordna något system som automatiskt rensar taket från snö. Antingen mekaniskt eller med värme.

Det är knappast ekonomiskt försvarbart, men det vore kul.

Re: Kvastskaft

Snyggt gjort!

Det är ca 6% av den årliga solinstrålningen som infaller under november-februari, dvs den tid då solpanelerna kan bli täckta av snö.

Om man med enkla och billiga medel kan utnyttja dessa extra procent av solinstrålningen är det bra,
även om det inte är någon katastrof att inte utnyttja solenergin mitt i midvintern.

Din anordning ser ut att fungera utmärkt, kvasthuvudet ligger ju med sin tyngd mot solcellerna så jag antar att det inte är så tungt trots längden på skaftet.
I annat fall skulle man kunna använda någon slags glasfiberskaft.

Re: Kvastskaft

DrivMedEl
Även i Skåne har vi snö.
Märkligt! fick samtidigt samma tanke som filip71 jag måste få bort snön från solcellerna.
Fick inte bort all snö innan det frös till med sopkvasten.
Kollade i Jula katalogen om det fanns al.rör man kan gör något med och finner då denna perfekta snöskrapa.
Är så lång att jag kan stå på stegen lutad mot hängrännan och ändå nå enda upp.
http://www.jula.se/snoraka-for-tak-2-6-4-m-706019 just nu med nedsatt pris 279:-
.
Snöraka Jula 706019

Snöraka Jula 706019

Re: Kvastskaft

Jonas
Är det inte risk att repa eller skada solcellerna? Fast rakan ser ju helt genialisk ut för ändamålet.

Re: Kvastskaft

DrivMedEl
Nej det är av plast så den bör inte skrapa, den är väldigt lätt så risken för att skada solcellsglaset är liten.

Re: Kvastskaft

Re: Kvastskaft

nelos
Även jag har nu inhandlat Julas snöraka, tack för tipset!

http://www.jula.se/snoraka-for-tak-2-6-4-m-706019

Den fungerar utmärkt, men jag satte fast tyg runt själva rakan för att vara helt säker på att inte repa panelerna.

Januariproduktionen är ju ganska låg, men när februarisolen börjar skina är det bra att vara beredd med icke snötäckta solpaneler.

Re: Kvastskaft

Hej på er

Tänkte exakt samma imorse när solen dök upp, handlade på Biltema exakt denna, kostar endast 199:- där..

/A

Re: Kvastskaft

Re: Kvastskaft

Kunde inte heller låta bli att sopa mina paneler rena häromdagen, gick ju lätt då de inte sitter så högt på ett nästan platt tak och bara två rader.

Igår gav de runt 800W ut runt tolvtiden (sedan skuggas anläggningen helt vid 12:30 vintertid) dagsproduktionen blev ändå 1,84 kW/h  (alltså 0,45 kWh/kWp)

Re: Kvastskaft

Ska se om jag utveckla snöskottaren, med kanske en bred sop istället för plastskrapan, för nu hakar den fast och ramlar ned mellan panelraderna..

Re: Kvastskaft

Nu har Jula även sänkt till 199:-, denna har längre skaft än Biltemas...

Re: Kvastskaft

DrivMedEl
Ni som köpte snörakan från Jula 2012-13, kolla om limningen där plast detaljen låser mot röret
fortfarande håller. Se bifogad bild vad som hänt efter ett år.
Fick en ny utan diskussioner.

Re: Kvastskaft

nelos
Snöskottning av solceller:

https://www.youtube.com/watch?v=uXWODzQrJmk

Re: Kvastskaft

Morby
Jo då, min snöraka är fortfarande hel. Kollade detta för några veckor sen när jag "rakade" av mina solpaneler från snö.
Men tack för tipset i alla fall, får väl se om det blir nån mer snösäsong för nu regnar det bara.