Kraftringen 1:-/Kw

Krux
Har idag varit o kontakt med Kraftringen för information angående hur lång tid det tar för dom att byta elmätare,1-2 veckor efter mottagande av anmälan sades det. Dom ger 1:-/Kw och erbjöd mig att köpa för 0,39kr/Kw. Jag får inte installera med en effekt högre än 10Kw och jag måste köpa mer el än vad jag säljer tillbaka. Är detta ett vedertaget begrepp över lag? Det sades inget om momsregistrering alls.

Re: Kraftringen 1:-/Kw

nelos
Ja, det är vedertaget, eftersom ellagen förhindrar elnätsbolaget att ta betalt för inmatningsabbonemanget för nettokonsumenter:

Ellagen 4 kap. 10§
==============================
En elanvändare som har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere och som producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt ska inte betala någon avgift för inmatningen. Detta gäller dock bara om elanvändaren under ett kalenderår har tagit ut mer el från elsystemet än han har matat in på systemet.
==============================

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Ellag-1997857_sfs-1997-857/

Jag känner inte till något bolag som kräver momsregistrering förutom Vattenfall, som *påstod* att de skulle göra det.

Men jag har själv fått betalt från Vattenfall utan att vara momsregistrerad.

Re: Kraftringen 1:-/Kw

Krux
Då antar jag att det inte finns någon anledning för mig att sälja till någon annan än nätägaren som också är Kraftringen helt enkelt.

Re: Kraftringen 1:-/Kw

nelos
En ersättning på 1 kr/kWh är bra, och det förenklar ju att bara behöva betala en faktura.
Själv har jag två fakturor att hantera.

Det har funnits begränsade erbjudanden om t ex 1,3 kr/kWh, Telge tror jag det var.
Men då får man ställa sig i kö utan någon garanti för att man kommer få bli kund.

Kraftringen låter som ett bra alternativ.

Sedan tillkommer ju ersättning för elcertifikat.

Re: Kraftringen 1:-/Kw

Krux
Ja det också förstås, men elcertifikat är väl snart inte värt någonting nu när det börjar bli en hel del privata solcells & vindkraftverk. Jag tänkte på det här med certifikat, finns det inte en risk att min elleverantör kan neka mig elcertifikat på grund av att dem redan köpt sin pliktiga kvot av certifikat, eller det är inte så det fungerar, för när jag var i kontakt med kraftringen så sades det inget om elcertifikat, kanske för att det räknas som en inkomstförlust för deras del?

Re: Kraftringen 1:-/Kw

Anders J
Krux wrote
...elcertifikat är väl snart inte värt någonting nu när det börjar bli en hel del privata solcells & vindkraftverk...
Hur tänkte du när du skrev det?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Kraftringen 1:-/Kw

Elcertifikaten får du direkt från svenska kraftnät är värda runt 20 öre /kwh idag!

Re: Kraftringen 1:-/Kw

Norrlandssol.
Momsregistering är på dispens den förra året tydligen, enligt vattenfall...

Re: Kraftringen 1:-/Kw

Anders J
Såvitt jag fattat så är det bara en enda leverantör som har ställt som krav att man ska vara momsregistrerad och det är ju då allas vårt eget vattenfall. Byt!

Och Telge, om man blir kund hos dem så köper de för 1,30 kr/kWh, men de ska då också ha elcertifikaten, så det är inte riktigt sant att de betalar 30 öre mer än de andra.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Kraftringen 1:-/Kw

jansimon
Jag var påväg att skriva på för Telge, men avvaktar lite. Känns på något sätt att man vill ha certifikaten själv, vet inte varför det känns så. Som du säger Anders, så är ju är det en sanning med modifikation detta med 1.30:-/kW. Måste bestämma mig nu!

Re: Kraftringen 1:-/Kw

magneten
Är väl i dagsläget inte så lätt att hitta köpare till enstaka elcertifikat, eller är det någon som sålt nåt ?

Valde således för enkelhetens skull att överlåta mina till telge, säg att man får 1 kr för elen och 0.3 kr för certifikatet från telge om det känns bättre...

Re: Kraftringen 1:-/Kw

jansimon
:) Låter bättre! Ja jag får göra en snabbutredning och magkänsla. Får bara lugna ner sig med arbete först....

Re: Kraftringen 1:-/Kw

Anders J
Fast jag hade ju tänkt sälja elcertifikat för hela min produktion, jag fick uppgift igår om att elmätaren är på väg nu. Jag håller er underrättade om hur det går. Men det går till så att man tecknar avtal med ett bolag som tar 20 % provision på elcertifikaten upp till en viss nivå och sedan över det 10 %.

Jag hade redan ordnat med elcertifikat och Svenska Kraftnät och det verkar bli ännu rörigare nu med olika anläggnings-id. Det är ju fortfarande det anläggnings-id jag har med nätägaren som ska rapportera min försäljning och det kan ju vara så att jag ska ha tre olika. Det reder väl antagligen upp sig.

Men det är väl sannolikt ok att köra med Telge.

Jag har f ö Kraftringen som nätägare och elhandlare och de har varit helt OK. Jag vet inte hur det är får skåningar, men här uppe i Ösmo så är Morgan Krantz deras solcellsexpert.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Kraftringen 1:-/Kw

Den 15:e juni får jag troligtvis mitt första elcertifikat tilldelat, och då ska jag se till att sälja det.

Ska se hur Falkenberg energi hanterar det.

SV: Re: Kraftringen 1:-/Kw

Tänk på att man ger bort certifikaten till telge. Annars så sätter skatteverket ett värde på dem å man måste betala vinstskatt!
Får man dem gratis och ger bort dem = 0kr i skatt.
De kommer med förtryckt i deklarationen.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- magneten [via Solcellforum] skrev ----

[...]

4,1kWp: 16 st REC 255PE poly, SMA Sunny boy 3600 tl-21, 10° taklutning, sydöst.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Kraftringen-1-Kw-tp5004053p5004077.html
To start a new topic under Kunskapsbank, email [hidden email]

SV: Re: Kraftringen 1:-/Kw

Telge vill att man överför alla innan sista november till deras konto. I CESAR ser det ut som vilken internetbank som helst.
Enklast är att sätta automatiskt överföring när nya kommer in. Man kan även sätta att man får betalt till marknadspris.

[...]

filip71
magneten wrote
Är väl i dagsläget inte så lätt att hitta köpare till enstaka elcertifikat, eller är det någon som sålt nåt ?
När jag var kund hos salaheby  energi så sålde jag tre ec  till dem. Några ug ville de inte köpa.

Re: Kraftringen 1:-/Kw

Krux
Det känns helt enkelt som att man borde strunta i bry sig om både ursprungsgarantier och elcertifikat, min fritid är värd mer än att spendera ännu mer administrativ syssla för några öres skull, och skulle man försöka göra penningvinst så blir man vinstbeskattad i deklarationen. Nä, en krona per kilowatt blir fint, resten verkar vara otroligt trögjobbat.

Re: Kraftringen 1:-/Kw

magneten
Kostar ju inget att ansöka, sen kan man ju spara certifikaten på hög och sälja dom som klump om ex 15 år  så är det ju minimalt med administration.

För min del så får jag drygt 2 certifikat om året,  blir 30 st på 15 år med dagens pris skulle det innebära ca 6000 kr vilket för mig känns som helt ok betalt med tanke på att det inte tar mer än max en timme att fylla i och skicka in en ansökan.

SV: Re: Kraftringen 1:-/Kw

Certifikaten förfaller efter 1år så man inte ska samla på hög eller spekulera med dem.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- magneten [via Solcellforum] skrev ----

Kostar ju inget att ansöka, sen kan man jubspara certifikaten på hög och sälja dom som klump om ex 15 år  så är det ju minimalt med administration.

[...]
4,1kWp: 16 st REC 255PE poly, SMA Sunny boy 3600 tl-21, 10° taklutning, Azimut 145 (sydöst)

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Kraftringen-1-Kw-tp5004053p5004133.html
To start a new topic under Kunskapsbank, email [hidden email]