Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

hagv
Halloj!

Idag blev våran solcellsanläggning inkopplad, den är ansluten till elnätet för försäljning av ev. överskott.
Anläggningen är på 9 kw fördelat på 36 solceller. Cellerna är uppdelade på 2 st slingor med 18 st på vardera. Dessa är sedan kopplade till en Kostal Piko 10.1. Nu till min frågeställning:

Invertern startar upp som den ska fram till skärmsläckaren, men den går aldrig ifrån läge "off". Nu på eftermiddagen så har det varit bra med sol, men det gjorde ingen skillnad. Så som jag förstått så vill invertern ha minst 180v volt DC för att "gå igång", och när vi mätte så visade instrumentet ca 600 volt per slinga, ändå ville den inte gå från läge "off". Ingen av lamporna lyser heller. Nån som har nån tanke kring detta?

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

nelos
Låter konstigt, med AC-sidan inkopplad och tillräckligt hög spänning på minst en av strängarna så borde den starta.

Har ni konfigurerat landsinställningen? Antingen via dip-switchar eller vid första start beroende på modell.

Vad anger den för mätvärden på spänningarna? Har ni ca 230V på alla tre faser?
Det ska gå att få fram informationen via displayen, eller med den inbyggda webbservern om ni har kopplat in den.
Men displayen är nog enklast.

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

hagv
Vi mätte där faserna är inkopplade och det är ca 230V.

Men på webbgränssnittet så står det bara så här:

PIKO 10.1
Namenlos (255) Logo
AC power energy
current x x x  W total energy 244  kWh
  daily energy 0  kWh
status off
PV generator output power
String 1 L1
voltage x x x  V voltage x x x  V
  current x x x  A power x x x  W
String 2 L2
voltage x x x  V voltage x x x  V
  current x x x  A power x x x  W
String 3 L3
voltage x x x  V voltage x x x  V
  current x x x  A power x x x  W

Total energy på 244 kWh antar jag är från fabrik, nån sorts testkörning kanske?
Annars så är det inga värden alls som den visar.
Landet är inställt på Sweden. Har även provat en factory reset men märkte ingen skillnad. Sweden var t.ex. fortfarande inställt efter en reset.

Vi har som sagt 2 slingor, bör man bygla dem eller spelar det ingen roll när vi redan har så pass hög spänning?

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

nelos
De värden du får är de som skrivs ut när det inte är tillräcklig spänning för att starta växelriktaren.

Så här ser det ut för mig nu när det är mörkt ute:

Med 244 kWh är det lite väl mycket för testkörning tycker jag. Borde vara nära noll med ny växelriktare...

600 V är utmärkt, det borde fungera fint.

Osäker på vad du menar med "bygla", men kopplar du alla i en sträng blir det i så fall 1200V,
och det är en för hög spänning för växelriktaren.

Får du kontakt med webbservern så bör AC-sidan vara ok.

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

hagv
Okej, värdena har sett ut så hela dagen, även fast det var strålande sol. Den spänning vi mätte upp ska ju räcka till. Fast såg en grej nu också i menyerna. Driftstiden står på 450h, dags att slå en pling till leverantören och fråga. Det kan ju inte vara en sprillans ny inverter jag har fått. Kanske är nåt fel på den?

Allt verkar ju vara grett förutom att det inte ändrar status från "off". =/

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

Norrlandssol.
Verkar som nån lämnat tillbaka den, helt klart! Men då verkar den ha fungerat, är du säker på att DC " pluggarna" är rätt anslutna? Verkar ej som att spänningen kommer in till växelriktaren..

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

hagv
Ja jag är rätt säker på det. Elektrikern mätte så det vart rätt polaritet på kabeln på taket och vid invertern.
Sen så tog vi av kåpan och mätte där kablarna till "pluggarna" går in i invertern. Två stycken "dosor" i rött o svart märkta med + och -. Det är även där man kan brygga slingorna. Mätte vi där så fick vi samma spänning som på pluggarna från slingorna, så det går ju vidare från kopplingen mellan slinga och inverter iaf.

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

nelos
Det är standardiserat för MC4-kontakterna vilken polaritet de ska ha.

Om ni kopplade ihop solpanelerna MC4-kontakterna, ska det vara rätt så långt.

Förlängningskablarna till växelriktaren ska ha en hona i ena änden och en hane i andra.
(Som en vanlig 230V-sladd)
Då ska det inte kunna bli fel där heller.

Har du slagit på DC-brytaren, den röda omkoppladen på undersidan?

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

hagv
Ja vi fick en enda lång kabel på 100m som vi delade upp på fyra så vi hade 4 st identiska kablar som gick mellan paneler, nock, vind, kattvind och till inverter så det var det jag menade med att man koppla rätt kabel på minus på båda sidor =)
Dc-brytaren har vi slagit på och av flera gånger, men jag tycker den brytaren känns konstig.Den drar man bara, liksom inget klick som visar att den är i rätt läge utan den känns bara som en termostat när man ändrar läge. Men den kanske ska vara så? Kan man mäta på nåt sätt om den fungerar? Om DC brytaren är felande, borde inte AC-sidan ändå få upp några värden?
Det kan inte vara så att elbolaget inte hunnit aktivera min försäljning än? Fast borde inte invertern ändå känna av spänningen från panelerna? Så slutet kan det väl inte vara.

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

Norrlandssol.
Har du DC in och Den känner av AC nätet, så skall den leverera ut på nätet, oavsett abonnemang, kan mycket väl vara DC brytaren som ej sluter, lyssna med dem där den är köpt på Måndag, och nämn detta att den är begad, om du inte fick den billigare förståss pga att det är ett "demo" ex, annars skulle jag begära en ny alt prisreducering, när den varit i drift ganska många timmar...

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

Har man mätt upp solcellsslingorna vid invertern så fungerar DC-brytarna. Lutar åt inverter inte är 100% fungerande. Har inte Kostal inverter själv men har inte invertern själv någon typ av säkerhetsbrytare/relä på DC sidan?

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

Norrlandssol.
Han mätte väl på slingorna? Och har som jag förstår det en DC brytare på växelriktaren, vet inte om det ser ut som SMA'n? Tror att felet sitter på DC brytaren...

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

hagv
Piko

Där det är rött mätte vi upp ca. 230V på samtliga faser.

Där det är blått mätte vi upp 619,3V på slinga 1 och 619,2V på slinga två. Samma värden fick vi när vi kopplade lös slingorna från invertern och mätte på kontakterna.

Det gröna är ju DC-brytaren, då vet jag inte om den bryter före eller efter där vi mätte i den blåa ringen.
Oavsett om den var av eller på så mätte vi samma spänning där.

Ska ringa på måndag som sagt och fråga varför den är använd och om de har nån teori om vad som är tokigt.
Drygt, att det alltid ska bli sp här när jag köper saker =/ otursförföljd...

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

Mats Gustavsson
Hej
Lite dum fråga kanske men har du +och- in på rätt anslutnings don på dc sidan och har du nolla in på ac sidan
MVH Mats

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

DC-brytaren är kopplad efter kopplingen i den blåa ringen, det är direkt metallisk kontakt från MC4-kontakterna på utsidan av metallhöljet till de svarta och röda kopplingsplintarna.

Det är inte en vanlig "manuell mekanisk" brytare, utan en liten omkopplare som i sin tur är kopplad till elektronik på kretskortet som sköter själva brytfunktionen.

Vet inga detaljer, kanske bara ett mekaniskt relä som bryter, men det skulle också kunna vara någon annan lösning som exempelvis ett halvledarrelä.

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

hagv
Ja jag följde kablarna hela vägen och märkte hela tiden upp de två minus-kablarna med en tejp och bad elektrikern kontrollmäta nere vid invertern innan vi anslöt kontakterna på kablarna och pluggade in dem i invertern. Hans minus var samma som jag markerat.
Japp vi har nolla in på AC-sidan.

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

hagv
Okej, så även om jag bryter DC-brytaren så är det spänning på de punkter vi mätt?

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

hagv
Problemet löst!

Det blir bakläxa på elektrikern, det var inte en så dum fråga Mats! Var ut och mätte idag igen och visst hade han kopplat - på + och tvärtom nere vid invertern. Vi fixade det och voila, den fungerar perfekt.
Tack för hjälpen iaf =)

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

nelos
Bra att det fungerar!

Så här ska polariteten vara på MC4-kontakterna:

Re: Kostal Piko 10.1 "startar" inte!?

hagv
Mm jag bad ju honom att kontrollmäta så han satt rätt kontakt på rätt kabel. Han måste missat minuset framför spänningen på mulimetern =/

En annan fråga, efter hur länge efter att man reggat sig på piko solar portal börjar man se data där?
12