Kostal PIKO 7.0 felkod 254

Fabbe
Hej, när jag kollar event loggen så finner jag ett par " Error code 254 ", i manualen står det bara "mains voltage error", och lösninen är "check mains voltage".
Säger mig ingenting, någon som kan förklara?

//Fabbe

Re: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

nelos
När man stänger av växelriktaren med AC-brytaren så att nätspänningen försvinner loggas det med en felkod.
Det skulle i så fall bara vara en logg på att växelriktaren stängts av.

Jag brukar dock få felkod 253, vet inte vad skillnaden är med felkod 254.

Så här ser det ut när jag loggar in i Piko solar portal och tittar på felkoder:

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

Fabbe
Ok, det skulle förklara en del, men jag har för mig att jag sett det när den vart i drift med. Ska skicka ett mail och fråga. Tack för svar!

Skickat från min Windows Phone

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Kostal-PIKO-7-0-felkod-254-tp5005376p5005377.html
To unsubscribe from Kostal PIKO 7.0 felkod 254, click here.

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

Fabbe
Nej det är allt något annat, har 10 st bara från idag ser jag nu..

Märkligt, det är alltid på en "hel kvart" det händer något..

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

Mats Gustavsson
Hej
Växelriktaren löser ut för överspänning ,du får prata med din leverantör så han hjälper dej ställa om spänningsgränserna .Jag hadde stora problem förra sommaren med att den löste ut med kod 254  Solel dalby justerade gränserna så nu går den fint
Hälsningar Mats G

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

Fabbe
Tack!!! Uppskattas!

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

nelos
Vilka spänningar har du under drift på de tre faserna?
Du kan se dem i webbgränssnittet på växelriktaren.

Det är 255 V som är den nya gränsen (SS-EN 50438 + ändringar enligt SEK TK8)

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

Fabbe
Ok, kollade loggen, har aldrig varit över 240 V, ser ut som att problemen börjar när spänningen kommer upp till 240 V. Installerade precis ny firmware, tror du det kan hjälpa?

Antar att man måste köra PARAKO och ha lösenord för att ändra inställningarna.

Jaja, spänningen stiger över 240 V på nätet och då stänger PIKO:n ner för att den har 240 V som max inställning antar jag?

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

nelos
Verktyget för att ställa om inställningarna heter alltså Parako, intressant att veta:

http://www.solar-fabrik.de/fileadmin/user_upload/convert_serie_dcs_Zertifikate/KSE_EN_PARAKO_2012-08-29.pdf

Gränsen var såvitt jag förstår tidigare 6%, men har nu ändrats till 11%.

230 * 1,06 V = 243,8 V
230 * 1,11 V = 255,3 V

Så växelriktaren är troligen programmerad för 243,8V, men borde vara inställd på 255,3 V.
När spänningen stiger över 243,8 V i över en minut slår växelriktaren ifrån.

Kolla upp att nätägaren också anser att det är 255,3 V som gäller.

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

nelos
Dubbelkolla även att dip-switcharna i växelriktaren är inställda på Sverige.

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

Fabbe
Ok, tack! Tycker ju att de borde ha koll på det annars är det ju ingen mening med country settings?
Men de e klart, FW som låg i PIKO:N var uppdaterad 20130411, så om ändringarna tog plats efter det är det förstårligt

Jag har CB 2 i min PIKO, då finns det väl inga dip-switchar?

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

nelos
Det verkar vara ganska nyligen som den svenska ändringen gjordes så Kostal har/hade väl inte infört ändringen.

Här är en gammal tråd om ämnet:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Elverksproblem-td5001751.html

Stämmer, CB2 har inga dip-switchar ser jag nu.

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

Fabbe

Du är en kunskapsbank du! J Tackar!

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Kostal-PIKO-7-0-felkod-254-tp5005376p5005390.html

To unsubscribe from Kostal PIKO 7.0 felkod 254, click here.
NAML

No virus found in this message.

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

Mats Gustavsson
Hej
Du har säkert dom gamla instälningarna då löser den väldigt snabbt när spänningen går upp till 243v går nästan inte att upptäcka.Kostal var väldigt restriktiva med att lämna ut  programmet till Solel Dalby ,sen måste man bygla en ingång i växelriktaren innan programering .Inget man får göra själv
MVH Mats G

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

Fabbe
Men måste det utföras på plats? Bor i Strömstad så har inte direkt gångavstånd till solel dalby..
Måste väl gå att göra över nätet om man sätter statisk ip på webservern i pikon?

Hur gjorde de med din Mats?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Kostal-PIKO-7-0-felkod-254-tp5005376p5005392.html
To unsubscribe from Kostal PIKO 7.0 felkod 254, click here.

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

Mats Gustavsson
Hej man får inte göra det på distans men det går hör med din leverantör min ordnade det snyggt
MVH Mats

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

Systemet finns med i piko solar portal ser jag, det blir fler och fler!
Nu är det 51 st svenska anläggningar i Piko solar portal.

http://www.piko-solar-portal.com/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=8faaae6d-6ce7-4f89-90ed-2160f3953c50

Man kan se i effektdiagrammet att växelriktaren stängde ner strax efter kl 08 och vid några efterföljande tider:

Idag och igår verkar den inte ha stängts ned, men det kan ju bero på att uteffekten var lägre.

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

Fabbe
Den har stängts ner men mindre frekvent och kortare perioder, har då fått felkod 261? Någon som vet vad den betyder?
Kanske har blivit bättre efter fw uppdateringen.

PIKO solar portal fungerar lite sådär eller?? Ofta jag får upp märkliga meddelande där med, kanske jag som inte lärt mig an.

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

nelos
Lyckas inte hitta någon lista med mer detaljerad information om felkoderna.

Det går att ringa till Kostal på deras servicenummer, jag har själv gjort det tidigare och de gav bra svar:
http://www.kostal-solar-electric.com/content/en/index.php?am=54&as=0&ass=0&al=de&mp=54&kat=5

RE: Kostal PIKO 7.0 felkod 254

nelos
Den klipper fortfarande, här är effektkurvan från igår:

Effekten går ner till noll, det ska den normalt inte göra under dygnets ljust timmar.

Går det att få någon att programmera om den?
12