Köpa solcellsmoduler på nätet

Åke
Hej,
Jag tänkte köpa 30 st 270 w moduler och hittade då på secondsol.de ett märke vid namn Tretek som om jag förstår rätt är tillverkade i Frankfurt. Priset är 105,3 euro+ mervärdesskatt och frakt. Det skulle bli ca 105,3x 1,2x9,8=1238 kr + frakt. Jag tycker det verkar vara ett bra pris men jag har inte hört talas om märket tidigare. Är det någon som vet om detta märke är tysk kvalitet eller om det är skräp?
Åke

Re: Köpa solcellsmoduler på nätet

Det är kanske begagnade paneler eller stöldgods? second tyder på begagnat. Tretek är inte det träfiberpaneler, kanske får du det? Inte billigt. Det är en panel, men inte en solcellspanel. På det mycket stora tyska forumet photovoltaikforum.com näms inte tretek en enda gång och i deras mycket stora databas nämns inte tretek. Det är troligent ingen tysk panel om ens solcell. Finns många skojare på internet och kan bli dyrt att köpa billigt. Man måste vara väldigt försiktig, och på sin vakt.

Re: Köpa solcellsmoduler på nätet

Ja kanske för bra för att var sant? Eller så är de begagnade eller så,  betänk att det går att köpa nya paneler för ca 1600 kr st på tex www.solcellsgrossen.se www.tstphotovoltaik-shop.com
www.rofoto.se

Re: Köpa solcellsmoduler på nätet

Åke
Ursäkta det blev fel namn , skall vara Tratek men rättstavaren fixade till det.När jag går in på deras hemsida har dom montagematerial och kanske är det så att dom köper in något kinesisk solpanel och sätter sitt namn på dem? Jag hittar nämligen inga paneler på deras hemsida.
Åke