Köpa material som privatperson?

Johnny
Hej hej, jag är i startgropen för att skaffa solceller. Det finns många företag som erbjuder nyckelfärdiga packet men då blir det såklart betydligt dyrare. Har därför kollat runt lite efter sidor där man kan köpa material själv som privatperson men det verkar vara ganska tort på det området här i Sverige?

Är det någon som har erfarenheter eller till och med rekommendation av någon affär (fysisk eller på webben) där man kan köpa solceller, gärna med pris synligt på en gång?

Tackar

Re: Köpa material som privatperson?

TommyE
Jag brukar titta priser här: http://www.solcellsgrossen.se/
Det ska sägas att dom är inte intresserade av att svara på frågor, så om du har funderingar så vänd dig inte till dom. Men å andra sidan är dom ganska billiga i Svenska mått mätt.

Jag har inte handlat av dom så jag vet inte hur dom är att göra med.

En annan firma - som folk dessutom ser ut att handla från är http://www.rofoto.se/solcellsprodukter/
Jag har inte egen erfarenhet av dom heller.

Re: Köpa material som privatperson?

Gunnar
This post was updated on .
Det har nyligen dykt upp en ny leverantör med låga priser som vänder sig till privatpersoner.  https://www.solshoppen.se Några andra alternativ är  https://gruppsol.com  och  https://solenergibutiken.se På nätet finns också https://www.solelgrossisten.se  Du kan se priserna på hemsidan men affären görs med någon av deras återförsäljare då de inte säljer direkt till privatpersoner.

Re: Köpa material som privatperson?

Johnny
Tack för svar. Solcellsgrossen har jag kikat på lite tidigare, men de som du sa var inte allt för behjälpliga när jag hade frågor. Solshoppen.se ser intressant ut. Har du någon egen erfarenhet av dem Gunnar?

Re: Köpa material som privatperson?

Gunnar
Nej har igen erfarenhet av Solshoppen. De jag har egen erfarenhet av är Solenergibutiken och Solelgrossisten. De var båda mycket bra att ha att göra med. Mina köp från Solelgrossisten har gjorts via deras återförsäljare Nordic Energy Partner  http://www.nepab.nu  Även de är bra.

Re: Köpa material som privatperson?

magneten
Har handlat från TST photovoltaik shop i Tyskland sedan 2013 till ett 20tal anläggningar som vi "egenbyggt" och har numera en riktigt bra kontaktperson där som ger snabb och proffsig hjälp och sätter ihop kompletta materialpaket efter de aktuella projektets förutsättningar, självklart ingår även snö och vindlastberäkningar!
Har ännu inte lyckats hitta så låga priser för kvalitetsprylar i Sverige ännu..

Re: Köpa material som privatperson?

Johnny
Det blev att beställa lite material från https://www.solshoppen.se Återkommer när jag får grejerna.

TST photovoltaik hade ju också ett bra pris men där tillkom en lite högre frakt samt VAT var på 19%. Hur fixar du det magneten?

Re: Köpa material som privatperson?

Guinness
This post was updated on .
TST tar 25% moms av svenska kunder.
Fick själv en leverans på 1100kg i förra veckan :)

Det beror på att dom har en omsättning mot Sverige på över 320.000kr.

Klipp från skatteverket:
Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.

</slut klipp>

Re: Köpa material som privatperson?

magneten
Jepp så är det så prisrrna hos TST blir ca 5% dyrare än i  webshopen.
VAT=moms

Däremot får vi alltid riktigt bra priser.på frakt från TST då vi handlar så många anläggningar från dem :)

Re: Köpa material som privatperson?

jerka
Jag fick betala €890 i frakt för hela min anläggning från TST. 56 paneler, schletter montagesystem för betongpannor  (4,2m aluskenor), Växelriktare, solkablar + lite smått o gott. Skickades med 3 olika speditörer.
Rofoto skulle med ha runt 8000 i frakt om man beställde från dem.

Re: Köpa material som privatperson?

Johnny
Materialet kom för några dagar sedan och det var inga problem. Blev lite montagematerial och sex paneler till att börja med. Frakt på 800 kr. Kusinen som är elektriker ska nu sättas i arbete så får vi förhoppningsvis anläggningen igång i veckan.

Re: Köpa material som privatperson?

Gunnar
Tänk på att numera räcker det inte med att få tag på en elektriker. För och färdiganmälan till elnätsbolaget måste göras av en elfirma som är registrerad hos Elsäkerhetsverket med verksamhetstypen elproduktionsanläggningar. Många elfirmor är inte registrerade för den verksamhetstypen. Kontroll av vilka verksamhetstyper en elfirma är registrerade för kan göras här:   https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget