Kommande projekt!

Henke
Det börjar klarna i mitt lilla projekt men har lite återstående frågor som någon gärna får försöka svara på.
Har lagt med en ritning på huset hur vi tänkt placera solcellerna - dessa är takintegrerade så de kommer ersätta teglet på dessa ställen där det är inritat.

Framförallt kopplingscchemat nedan - är det så det ska se ut eller är det något mer som måste till?

andra funderingar och synpunkter tas gärna emot.

Strecken som är på fasadritningen är hur strängarna kommer vara kopplade. Är det ok att blanda 2-1 kopplade strängar med 3-1 kopplade strängar i SolarEdges värld. Alla optimerare kommer vara seriekopplade och gå in till invertern.

Inverter: SolarEdge SE7K
Optimerare: 18 st P405

Södersidan:
16x2 135W Solibro Hanergy paneler
Öst och väst-sidan:
8x2 135W Solibro Hanergy paneler
Totalt: 48 x 135 = 6480W

Här är det lilla kopplingsschemat som jag tror det ska se ut rent elektriskt - rätta mig om det är fel:

4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: Kommande projekt!

Hej Henke!

Vi har solarEdge-system, men för "vanliga" multikristallina solcellsmoduler.
Går sedan juli 2015. Du funderar däremot på tunnfilmsmoduler, verkar det.

SolarEdge har en specillel typ av effektoptimerare för just tunnfilmsmoduler,
nämligen P405, som tål max 125 Volt och max 10 A på ingången.
Verkar kosta ca 550 kr/styck, inkl. moms.

Dina tilltänkta tunnfilmsmoduler på 135 Wp,
tycks enligt datablad ge märk-tomgångsspänningen 102,6 Volt och 1,63 A märk-ström.
Om du seriekopplar 2 sådana, får du 205,2 Volt, och det pallar inte en P405-effektoptimeraren.
Men du kan parellellkoppla några stycken, säg 3 stycken och ansluta dessa sedan till en styck effektoptimerare, då överstigen modulmärkeffekter(405 = 3 x 135 Wp) inte effektoptimerarens märkeffekt 405 W. Det är väl det du tänkt.

Det är litet synd på effektoptimeraren(klarar 405 W) att endast parallellkoppla 2 st tunnfilmsmoduler(= 270 Wp) till den. Investeringskostnaden då blir dyrare pga fler effektoptimerare krävs.

Du anger på din skiss att tunnfilmsmodulerna skulle vara 4-kvadratiska, men är de inte rektangulära?
Alltså har en långsida och en kortsida? Du verkar inte ha så stora takytor.
Behövs skorsten på taket? Har man det på nya hus?

Om du skulle nöja dig med att belägga tak endast i 2 olika väderstreck,
så kan du undvika effektoptimerare.
Detta pga de flesta växelriktare har 2 oberoende ingångar, så kallade MPPT.
(men inte 3 MPPT)

Säkringar har man för att skydda kablar mot översströmmar och därmed skydda mot kabelbrand.
Men nu använder man solarkablar med tvärsnitt 4 mm2 och 6 mm2.
De tål duktigt med ström, utan att bli varma. Kortslutningsströmmar som skulle kunna uppstå,
klarar de ofta utan vidare. Därför behövs inga smältsäkringar i solcellssammanhang(som för 400/230 Volts nätet i en fastighet, där strömmar kan bli oerhört höga vid kortslutning.)  I alla fall inte för en vanlig villaägare med solcellsanläggning. Dessutom är det svårt att få smältsäkringen att smälta vid en viss strömstyrka(Ampère), utan att äventyra vanliga driften, pga att säkringssmältströmmen liggger nämligen nära normala driftströmmen.

T.ex. vi har 6 mm2 solarkablar, och maximala kortslutningsströmmen som skulle kunna uppstå i solcelslmodulsträngen, är ca 10 amp. Det kan inte bli högre ström.
Det klarar en 6 mm2 solarkabel utan att bli nämnvärt varm.
Inga problem.

Vad menar du med "2-1 kopplade strängar med 3-1 kopplade strängar".

Tänk på att en växelriktare tål max 1000 volt på DC-ingången.
Du kan i en MPPT-sträng alltså max seriekoppla 9 st av din tilltänkta tunnfilmsmoduler.

Du kan väl göra beräkning med SolarEdges beräkningsprogram, är gratis.
SolarEdge Site Designer 2. Jag tycker det är enkelt att använda.

Ditt block-kopplingsschema är nästan riktigt. Säkringsgblocket faller nog dock bort.

Pga att du tänker använda tunnfilmsmoduler, så måste du parallellkoppla några strängar.
Det gör du lämpligen i en kopplingsbox. Den boxen kan vara kombinerad med överspänningsskyddet.
Parallellkopplingsboxen, skulle du kunna ha nära modulerna, nämligen på taket (för att spara solarkabel).
Men då blir den svåråtkomling, varför du kanske istället placerar den nära växelriktaren(vilket dock då betyder att alla sträng-kablar måste dras dit, alltså åtgår fler meter solarkabel. )

Du skall lägga översta modulraden så högt upp som möjligt. Innebär, mer ljus,
och mindre som kan skugga.
Nedersta modulraden, måste ligga ca 150 à 300 mm från stuprännan.
Du måste nämligen få avrinning från modulerna, så att den hamnar i stuprännan (och inte utanför.)

Tänk på att på ritningen du visar ovan, är taken projicerade.
I alla fall den vyn, du lagt moduler på. Dvs det verkliga avståndet,
längs taket, från taknock till stupränna är längre.

Re: Kommande projekt!

Henke
Tack för utförligt svar Arne - mycket spännande det här.
Var hittar du priser för 550:- inkl moms för optimerare?

Tänker självklart beställa inverter och optimerare utomlands - lutar just nu åt Winkelmann i Holland i som har priser på optimerare, garanti och växelriktare.

Jo - jag kommer använda mig av tunnfilms-moduler - tycker det helt svarta utseendet på panelerna är riktigt snyggt.

Har tänkt parallelkoppla 3-moduler med 1st P405 i den mån det går. Dock läste jag här på forumet någonstans att minst 16 optimerare MÅSTE vara aktiv för att invertern ska kunna arbeta. Så jag funderar om jag inte ska använda av paralellkoppling varannan modul. Annars är det bara 2st som inte får aktiva och det känns lite riskabelt.

Måtten på Solibro-Hanergy blir nästa kvadratiska - det är så det kommer se ut på taket. Dock kanske jag ska lägga upp panelerna en bit från takavrinningen.
Skorsten har man på taket om man har kamin eller öppen spis - och vi kommer ha det, därav att det är en skorsten på huset. Totala takytor är söder ca 60m2 och öst-väst 25m2 så totalt 85m2. Vet att huset är projicerade och jag har räknat ut hur stora modulerna är på ritningen - så det är så det kommer se ut i verkligheten också. Taket har en längd på nästan 6m.

När jag har designat i SolarEdges program har den alltid föreslagit 3-1 kopplade tillsammans i ENBART en sträng? Är det fel av programmet?

Men det känns som jag tänkt rätt ändå - då behöver jag inte strängsäkringen utan enbart använda ett överspänningsskydd.

Nu börjar det närma sig :)
4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

SV: Re: Kommande projekt!

Det måste vara 16 optimizer för att systemet skall starta.
Jag har 50 paneler/optimizer och nu med snön så är bara 20 stycken snöfria eller ej i skugga.
Är det för stor skillnad i effekt mellan dem så kommer effekten begränsas.
Varje optimizer skall generera samma ström i slingan. Summa spänningen över alla optimizers skall vara 750V. En optimizer levererar mellan 5-60v.
Nu har jag ofta 6-10 paneler som ger ut 60v och ytterligare 10 som är halvsnöiga eller skuggade de ger bara 10v var. De begränsar kraftigt de som fullt belysta.
Tipset är att inte ha för få optimizers i "reserv" utöver minimum 16st.
Bättre med flera som inte har lika mycket effekt än att försöka maximera effekten per styck.
Har man en öst/väst installation och takvinkeln är brant så borde man ha minst 32 st.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Henke [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Kommande-projekt-tp5009801p5009804.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Kommande projekt!

Henke,

På photovoltaik4all.de  i forna Östtyskland(ca 6 mil väster om Berlin),
tar de för SolarEdges P405 62,35 Euro/styck, inkl. moms,
dvs ca 584 kr blir det. Se även deras priser för tunnfilmsmoduler.

mg-solar-shop.de i Fuldabrück, Tyskland tar för en P405  59,19 Euro, inkl. moms, vid köp av fler än 14 styck. Vilket blir 555 kr/styck. För växelriktare SolarEdge SE7k vill de ha 1370,20 Euro, inkl. moms.
Observera att en SolarEdge-växelriktare SE16k, dvs på 16 kW, som alltså är mer än dubbelt stor, tar de 1506,90 Eur. Obetydligt mer, och du har att växa i för framtiden. De har dessutom nästan fraktfritt, åtminstone väldigt billig frakt. Dessutom 2 % kontantrabatt, dvs om man betalar i förskott.

Gelosol.com i Bielefeld, Tyskland, har också effektoptimerare, men de visas kanske inte på hemsidan.
Fråga per epost, om de har och vilket pris.

photovoltaik-shop.com i Bayern har också P405.

alma-solarshop.de  Luxemburg kan ha billiga P405.
De är väldigt billiga på P404(hela 5 Euro billigare jämfört med photovoltaik4all.de)
och kanske säljer även P405, dock visas sådana ej på deras hemsida.
Fråga dem därför per epost.

Om  sauerlaender-solarmarkt.de  i Tyskland ca 6 mil öster om Dortmund,
har solarEdge, vet jag ej. Fråga dem.
De har i alla fall tunnfilsmoduler.

Se SolarEdges datablad för effektoptimeraren P405. Där står hur många effektoptimerare och solcellsmoduler du min. eller max kan ha i en sträng. (där står att du i en sträng kan ha minimum 13 st P405 och max 50 st P405). Givetvis, måste vid 50 st effektoptimerare, växelriktaren då vara stor.

Med ovan %, så kan man få programmet att välja större eller mindre växelriktare.

Alla dina solcellsmoduler måste vara anslutna till effektoptimerare. Du kan inte ha t.ex. 4 solcellsmoduler i en sträng, som inte är kopplade till någon effektoptimerare, och ha ytterligare 2 i strängen, som är kopplade till effektoptimerare. Man kan kanske tro att man endast kan ha effektoptimerare för solcellsmoduler, som är utsatta för skuggning,
och för övriga inte ha några effektoptimerare alls. Det går inte.

Det kan vara riktigt att SolarEdges beräkningsprogram föreslår att du skall parallellkoppla 3 st tunnfilmsmoduler till varje effektoptimerare. Men jag har aldrig gjort beräkning för tunnfilmssolceller, så jag vet ej. (t.ex. för vanliga solcellsmoduler, så kan man i en sträng inte blanda SolarEdges effektoptimerare av olika typer, t.ex. inte ha P300, P600 eller P700 i samma sträng.). I SolarEdges beräkningsprogram, vid PV-Array, alltså där du anger antal moduler m.m., och vid "Effektoptimerar kompabilitet", tryck på den knappen, så får du en tabell med vilka effektoptimerare som kan arbeta tillsammans i en sträng.

Har man få solcellsmoduler i förhållande till vald växelriktarstorlek, så tror jag att programmet väljer en enda sträng för effektoptimerarna. Programmet försöker ju få ut så hög kWh-årsskörd som möjligt ur dina solcellsmoduler. Det är inget dåligt eller fel med att programmet vill ha en enda sträng(istället för två).
SolarEdges system är ju annorlunda än för system utan effektoptimerare. Det finns nog endast en enda MPPT(max. effekt-punkt-sökare) i SolarEdges växelriktare. Visserligen finns på växelriktaringången 1 st pluskontakt och 1 minuskontakt och detta gånger 2. Man kan då tro att växelriktaren har 2 MPPT. Jag vet inte, men gissar på att den endast har en enda MPPT. Mycket av elektroniken, som finns i en "vanlig" växelriktare, har SolarEdge utlokaliserat till sina effektoptimerare. Priset för en SolarEdge-växelriktare är väl därför betydligt billigare än för motsvarande effektstorlek av annat fabrikat.

De där tunnfilmsmodulerna  Solibro Hanergy SL2-F, anges på deras hemsidan vara 1196,6 mm x 796,1 mm,
och inte kvadratiska, som du nämnde.

Skulle inte IKEA börja sälja tunnfilmssolcellsmoduler?
IKEA, Spreitenbach, Schweiz sålde tidigare just tunnfilmssolcellsmoduler från kinesiska Hanenergy,
men IKEA meddelar att de har stoppat försäljningen per nov. 2015.
Utan att ange skäl varför. Var de inte bra, eller för dyra?

Arne