Klamma fast DC-kabeln under panelerna

solis
Hej fina solcellsvänner.

Nu känner jag att jag behöver er hjälp och ert stöd igen.

Jag har fått mina Heckert Nemo-paneler idag som jag väntat på ett tag. Det kommer ännu att dröja lite innan jag kan montera upp dom på taket men jag tog tillfället att planera lite hur jag ska göra med kablaget under panelerna.

Jordkabeln är inga problem med tycker jag.

DC-kabeln blir knivigare. Man vill ju inte att kablaget ska ligga löst och riskera att skavas/nötas med tiden med risk för el-olyckor.

Nu är det så att jag kommer att montera panelerna liggande (landscape orientation) och jag ser då att det inte är så mycket DC-kablage över så att jag kan klamma fast det någonstans. Jag hade beställt fina Hellerman Tyton clips men de kan jag ju inte använda här.

Hur sjutton ska jag lösa det här på bästa sätt tro?

Re: Klamma fast DC-kabeln under panelerna

Perwis
Hade du köpt sådana där klämmor man kan sätta på underkanten på panelen? Då kan du ju bara sätta dem så att kabeln spänns och inte kan röra sig så mycket. Så gjorde jag i alla fall.

Sen ett tips som jag fick från proffset jag köpte monteringsmaterialet från:  montera de övriga kablarna först innan du börjar sätta upp panelerna. Du fäster kablarna i skenorna.

Men innan dess så gör du förstås en ritning först och planerar hur du ska dra kablarna. Det kan kräva en hel del klurande om du inte har ett perfekt rektangel. Kanske behöver du flera skarvar? Har du tillräckligt med kontakter i så fall?
Tänk också på att du helst bör minimera arean från den slutna kretsen.
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Klamma fast DC-kabeln under panelerna

solis
Tack @Perwis för ditt svar

Perwis wrote
Hade du köpt sådana där klämmor man kan sätta på underkanten på panelen? Då kan du ju bara sätta dem så att kabeln spänns och inte kan röra sig så mycket. Så gjorde jag i alla fall.
Ja jag har köpt rostfria clips för att klamma DC-kabeln längs panelens kanter. Problemet är som du ser att den svarta DC-kabeln (som följer med panelerna) inte är så lång att kabeln kan nå ut till kanterna på panelen. Hade den gjort det hade det varit lättare. Den röda kabeln du ser på bilden är DC-kabel från en rulle. Den kan jag göra hur lång jag vill men den ska helst följa den svarta panelkabeln.

Perwis wrote
Sen ett tips som jag fick från proffset jag köpte monteringsmaterialet från:  montera de övriga kablarna först innan du börjar sätta upp panelerna. Du fäster kablarna i skenorna.
Jordkabeln känns inte som något problem. Den kan jag klamma längs panelkanten. Jag har inga långa profilskenor, jag har ett plåttak och panelklämmorna monteras i ganska korta profilskenor (20 cm). Men jordkabeln känns som sagt inte som något problem.

Perwis wrote
[...]
Ja då jag har gjort en ritning.

Jag kommer att dra kabeln enligt alternativ "B".

Perwis wrote
Tänk också på att du helst bör minimera arean från den slutna kretsen.
Ja då. Som du ser går den röda och den svarta kabeln tillsammans på bilden och arean av omfånget blir minimal.

Jag gjorde detta som en separat tråd då frågan egentligen är ganska allmänt och borde beröra många av oss som har "liggande paneler" (beroende på hur långa kablar som panelerna kommer med vid leverans). Det kan inte vara en ovanlig problemställning tycker jag. På mina nylevererade Heckert-paneler är DC-kablarna ca 90 cm långa.

Kablarna räcker för att seriekoppla liggande paneler (som på tidigare bilden) men de når alltså inte ut till kanterna på panelen.

Jag skulle kunna lösa problemet genom att lägga in en skarvkabel ca 80 cm på varje panel. Det känns lite "sådär", man vill ju ha så få kontakter som möjligt.

En annan lösning skulle kunna vara att tillverka någon typ av stag i aluminium som kan hålla upp kablarna. Inte helt lätt att fixa fram.

Ytterligare en lösning kan vara att trä över en bit grovt flexrör och låta det hela vila fritt på taket.

Svårt...

Re: Klamma fast DC-kabeln under panelerna

Perwis
Ok, problemet är alltså att du monterar panelerna i landskapsläge och tycker att kablarna då blir för långa så att de släpar i marken. Men om du spänner dem (rimligt mycket) går det då inte att få dem att låta bli att släpa ned i marken?

Jag vet inte vad den perfekta lösningen på detta är. Jag har inte sett något om hur man BÖR göra för liggande paneler. Det enda jag sett är Kraftpojkarnas montagehandbok där de anger följande bilder (men för paneler i porträttläge):

Jag skulle gissa att det man normalt gör i dessa fall är att bara försöka spänna dem så att de inte hänger ned. Jag har svårt att tro att proffs skulle skarva med en liten bit med två extra kopplingar bara för att man monterar i landskapsläge. Kanske någon annan vet hur det är gjort på deras anläggningar?

Du får dessutom ytterligare problem då du kör utan profiler. Just detta var orsaken till att jag valde att köpa ett montagesystem med profiler, då det kändes som om det var lättare att få kablarna ligga bra. Om du har profiler kan du också lägga ut återmatarkabeln (den röda i dina bilder) innan du monterar panelerna. På så sätt har kopplar du ihop panelerna en och en eftersom. Panelerna är ju ganska stora och besvärliga att jobba med och i och och du börjar med profllerna och fäster upp kablarna där så har du gjort halva jobbet.

[...]

Tack @Perwis för ditt svar och för bilderna.

Perwis wrote
[...]
Enligt Heckert så ska kablaget vara "free of tension". Även om jag drar i kablarna så kommer de inte ens i närheten av panelens ram där jag har möjlighet att klamma dom.

Ja det här tål att fundera på och om någon annan på forumet har liggande paneler och seriekopplar dom på det sätt jag gör så är jag tacksam för info om hur ni gjort.

Under tiden funderar jag på varför man klammar/fäster upp DC-kablarna. Har kommit upp med följande möjliga anledningar:

1) Kablarna ska sitta fast så att de inte skaver mot underlaget (Särskilt viktigt om man har betongpannor/tegel)

2) Det är inte bra med kablar som man kan snubbla på.

3) Skydda kablarna mot usla gnagare och plastätande(!) fåglar.

4) Estetiska skäl.

5) Skydda kablar och kontakter mot väta och sol.

6) Skydda kablarna mot kanande is och snö.

Re: Klamma fast DC-kabeln under panelerna

Arne
Se sidan 4 i din tråd
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Valja-vaxelriktare-och-paneler-16A-abonnemang-td5016174i60.html
solis och där mitt inlägg hur man kan dra solarkablar.
Jag ansträngde mig och gjorde en dataskiss men det är kanske obegripligt.

Re: Klamma fast DC-kabeln under panelerna

solis
Arne wrote
[...]
Tack Arne!

Din skiss är jättefin. Jag har nog missat en del av din skiss, har för mig att den inte var så detaljerad från början. Men jag ser att det ligger mycket tänk och och en hel del erfarenhet bakom den. Det löser absolut mina problem med korta kablar genom att göra som du redan föreslagit. Det blir lättare att lägga panelerna också.

Du har hjälpt mig jättemycket med mitt projekt från start till slut för vilket jag är djupt tacksam.

Re: Klamma fast DC-kabeln under panelerna

solis
Du har inte den i lite högre upplösning va?

Re: Klamma fast DC-kabeln under panelerna

Perwis
Arne, fin skiss. Detta sätt löser problemet med att koppla ihop liggande paneler längs kortsidan.

Men det ser ut som du hade samma problem som solis på dina paneler längst till vänster på bilden.

Hur löste du ihopkopplingen med de tre panelerna som är ihopkopplade på kortsidan?
[...]

Ja dessa skäl du är nog bra skäl. Även brandskyddsmässigt bör man undvika att lägga kablar direkt mot taket. Troligen för att undvika att de smälter om du får en brand under taket och taket blir varmt.

Men jag undrar varför du inte kan sätta en klämma på kortsidan och fästa upp kabeln där? Visst kommer det bli svårt att spänna den lagom så den inte hänger ned men inte för hårt. Men är det omöjligt? Eller har du kanske inte sådana där clips med en strypsnara i plast? Jag hade sådana.

Jag har sett att en del tejpar upp kablarna under panelerna. Men det tycker jag verkar riskabelt. Dels kan klistret förstöra kabeln. Dels kan tejpen släppa efter några år. Bättre att köra med clips (med strypsnaror) då.
[...]

Det är alltså sådana här clips jag menar:
https://www.hellermanntyton.com/competences/cable-clips-for-edges

Jättebra. Jag vet inte var man får tag på dem dock. Fick mina med köpet av montagematerialet.
[...]

perwis,

De tre panelerna längst till vänster, de har alla ritats med modulkopplingsboxen uppåt.
Om man vänder 180 grader på mittersta så dess modulkopplingsbox blir neråt och skarvar och förlänger solarkabeln från över paneler till mellersta, då går det. Man tvingas skarva, ja, men bara en skarvning.
Skissen gjorde jag egentligen bara för att visa hur solis kan täcka hela sitt tak med paneler.
Men han får lägga en blintplåt i hörnet för att få det riktigt snyggt.

Sedan tvingas jag erkänna att vi fäste inte alls kablarna under panelerna utan de ligger lösa.
Men det kan ju råka komma upp en bäver eller annan gnagare och gnaga hål på kabel.
Det är plåttak med ståfals, liten taklutning ca 11 grader.
Det är nämligen väldigt svårt och krångligt att hålla på och pila med buntband och samtidigt hålla upp paneler.
Solarkablar har dubbelisolering, alltså väldigt tjock plast/gummimantel.
Skulle en solarkabel skavas så ledaren ligger naken an mot alu-skenor eller plåttaket, då tror jag att växelriktaren känner det och löser ut. Alltså om man elektriskt lägger en solarkabel, plus eller minus, mot PE-ledaren(grön/gul)på huset PE-skena, då tror jag växelriktaren känner det och löser ut.

Att fästa upp solarkablarna med tejp det låter inte helt bra. Limämnet på tejpen kanske kan skada solarkabelmanteln, som föregående talaren nämner. Skulle det hålla 30 år?

[...]

Jag har beställt ett gäng såna clips så får jag testa. Blir det bra så är det värt det!
Svara |

[...]

Ännu en bra idé. Jag ska göra så.

Arne wrote
Sedan tvingas jag erkänna att vi fäste inte alls kablarna under panelerna utan de ligger lösa.
Jag tror inte det är ovanligt alls att göra så

Arne wrote
Men det kan ju råka komma upp en bäver eller annan gnagare och gnaga hål på kabel.
Ha ha

Re: Klamma fast DC-kabeln under panelerna

Perwis
Jag tyckte de clipsen var väldigt smidiga att jobba med. Jag hade en påse till 30 paneler det räckte precis men jag fick snåla lite med dem. Det gick åt minst två klämmor per panel. Så här i efterhand hade jag jag velat haft ännu fler klämmor.

Köp också vanliga spännband med strypsnara obs de bör klara uv. Jula hade bra priser på svarta sådana.
[...]

Tack @Perwis. Jag köpte 200 clips till 57 paneler. (Clipsen var rätt dyra). Jag får då drygt 3 clips per panel. Tänker komplettera med buntband och jag har lite andra clips från Hellerman Tyton också som jag ska använda.

Jag har ett gäng buntband, samtliga av svart nylon. De ska vara UV-stabila.

Det ska nog fungera (tack igen till @Arne för planen) och kablaget kommer ligga skyddat från allt (om man bortser från bävrar då).

Re: Klamma fast DC-kabeln under panelerna

magneten
En annan typ av klämma utan buntband Hellerman Tython

I vår solpark på jobbet satte vi aluskenor under varje rad för kabeluppfästningen, då det blev en bra och hållbar lösning.

Re: Klamma fast DC-kabeln under panelerna

solis
magneten wrote
En annan typ av klämma utan buntband Hellerman Tython ...
De klämmorna är jättefina. De passar lite sämre att använda på mina Heckert-paneler för panelkanten är lite för smal för att de ska gå att skjuta in fullt. De passar säkert utmärkt på andra paneler. Jag hade hellre använt den klämman då den inte har någon plast som kan åldras. (Ska sälja en påse med dessa 100 st ifall någon är intresserad, jag gav 1034 kr för påsen men är öppen för bud)

Med den nya stränglayouten har jag mer kabel över så det går fint att klamma fast under panelerna. Bilden nedan visar ett exempel på hur jag skulle kunna göra. (Buntbanden är oklippta men det kommer jag naturligtvis att åtgärda när jag monterar panelerna på taket.)

Re: Klamma fast DC-kabeln under panelerna

mattiasc

Någon som har erfarenhet av kabel placering med nyare halfcell paneler?
Där + och - är på olika sidor, båda i mitten av panelen.

Det är 5 rader i landskap, hade en bra plan enligt tidigare förslag i denna tråden, men behöver klura ut något nytt nu.

/Mattias