Kabeldragning för solcellerna

Alex
Hur bör man egentligen tänka när det gäller kabeldragning vid montering av panelerna?
Jag kommer montera panelerna enligt bild men är inte helt med på hur kabeln bör dras.

https://s11.postimg.org/7xlqb8qb3/panel.png

Det röda är där kablarna är tänka att gå genom taket och ner i huset till invertern.

Antingen gör man så att hela blir en stor spole( risk för åskinduktion) eller så drar man + och minuskabel brevid varandra för att inte få en stor spole.
Finns det några rekommendationer ang detta?

Re: Kabeldragning för solcellerna

Alex
Efter lite funderande så måste detta bli den bästa lösningen
https://s13.postimg.org/l3ow70077/panel.png

Då blir den översta raden med solpaneler monterade upp och ner.
"Spolen" blir minimal samtidigt som extra kabel undviks

Re: Kabeldragning för solcellerna

Över det du frågar finns en del på info på internet, bl.a. se sidan 9 och sidan 10 i solcellskrift,
finns att ladda ner på:
http://www.rofoto.se/solceller--solpaneler/bruksanvisn--nerladdning-c-675-1.aspx
Kanske finns annat matnyttigt i den texten för dig, om du just har börjat intressera dig för solceller.
Men du kan nog hitta info på andra hemsidor också.

Angående att vända solcellsmodulen upp och ner, alltså med anslutningsboxen neråt, går i alla fall bra för de Heckert NeMo 60P moduler vi har, och bekanten har på taken. Jag skulle tro att det går bra för de flesta fabrikaten, pga anslutningsboxen på modulen måste ha hög täthet, dvs hög IP-klass. Men bäst är att fråga tillverkaren.

Dina skisser, är på tok för små, och går ej att se något alls på.

Re: Kabeldragning för solcellerna

magneten
Så här föreslår schletter att man ska gör i sin montageanvisning.

Angående att montera panelerna "uppochner" så får man kolla så att inte paneltillverkaren har några invändningar mot detta, så att inte tätheten av ex kopplingsboxen påverkas.

Alltid bra att tänka igenom samtliga moment och design noggrant innan då anläggningen troligen kommer att sitta uppe i minst 25-30 år.

Re: Kabeldragning för solcellerna

Alex
tack för tipsen
Mer info om själva anläggningen kommer senare i Projekt forumet och då kanske under registrerad användare så man kan lägg in bilderna direkt.

Re: Kabeldragning för solcellerna

Jag kommer koppla som i "Better", men jag kommer ha varje rad på en egen sträng med 11 paneler i varje.
Blir då som så här:
Röda linjer kommer inte kopplas.

(vad betyder WR i bilden?)

Re: Kabeldragning för solcellerna

magneten
Varför bara 11 paneler i varje sträng? Torde vara bättre med en sträng med 22 st om de sitter på samma takfall.

WR står nog för tyska "wekselrikter" typ.

Re: Kabeldragning för solcellerna

TommyE
Jag har en 5kW växelriktare, 22 paneler a 275W blir ca 6kW, så då får dom åka på varsin sträng :) Dessutom har jag skugga som går nerifrån och upp vår och höst, tänker att jag får ut lite mer ur övre raden om den ligger på en egen sträng.

Re: Kabeldragning för solcellerna

roland
Hej,

Intressant tråd och bra sammanfattande info.

Den lösning som schletter förespråkar är ju smart så till vida att "spol-arean" går att få nära nog noll. Fast för att det ska bli riktigt snyggt måste ju då "returkabeln" i princip klammras ihop med panelens kabel. Dvs ca 2 meter solarkabel åtgår per panel. Dessutom försvåras ju kabeldragningen och monteringen något jämfört med alternativ där endast panelernas kabel används.

En fundering jag har är ifall dragningen egentligen har så stor betydelse. Kommer inte ledarna i panelen (busbars osv) att agera spole redan? Då kanske kabeldragningen är försumbar?

En annan fundering jag har är ifall det går att använda en "negativ spolarea" för att motverka den EMF som uppkommer. Dvs ha en netto-area om 0. Ett alternativ kanske då kan vara att dra solarkabeln enligt mönstret i figuren?

Re: Kabeldragning för solcellerna

Det du säger med "negativ spolarea", är nog inte så dumt.
Alltså det borde gå att kompensera en oavsiktligt bildad spole med en avsiktlig motspole, som inducerar lika mycket spänning, men motsatt spänning och kompenserar bort en inducerad spänning.
Men för en sådan motspole åtgår solarkabel. Kanske bättre att redan från början lägga solarkabeln så man bildar endast liten omfamnad area.

Men sådan motspolar behöver man inte göra precis mellan varje solcellspanel, utan kan man väl i så fall göra i slutet av strängen. Då göra en enda motspole.