JAM6 250 eller Onyxium 315?

thomas_blekinge
Hej,
jag har fått två offerter för nyckelfärdig installation. A säljer JAM6 250 paneler och B Onyxium 315. Finns det viktiga skillnader? Vad skulle ni välja?
21 st 260 W moduler

Re: JAM6 250 eller Onyxium 315?

callec
Jag tog in 10 offerter innan jag var nöjd

Var ska anläggningen vara någonstans?

Re: JAM6 250 eller Onyxium 315?

JAM6 250 Wp, är väl från kinesiska Shanghai JA Solar Technology Co Ltd, av monokristallina solceller och har 60 solceller i serie och har väl storleken 1650 x 991 x 40 mm. De modulen verkar inte ha någon antireflexskikt på modulglaset. Vilket ofta saknas på kinesiska solcellmoduler. Solcellsproffsen säljer dessa. Jag anser de vara dyra. 2500 kr, inkl. moms är ganska dyrt för 250 Wp.

Jag hittar inte just datablad för Onyxium 315, men för 320 Wp. (litet tragiskt, personlig synpunkt, över databladet, mycket mörkt och svart, och vänder sig inte till svenska kunder, utan enbart till engelska konsumenter). Onyxium 320 Wp, är tydligen också av monokristallina solceller och verkar ha 72 st solceller i serie och tycks vara större, nämligen 1954 x 982 x 45. Modulglaset nämns inte ens i databladet!! Då är det säkert icke antireflexbeskiktat. Jag hade aldrig hört talas om eller sett Onyxium för ca 1 vecka sedan, då jag stötte på den på en hemsida, nämligen PPAM Solkraft i Ljungsbro. På det mycket stora tyska forumet photovoltaikforum.com, får jag ingen träff med "Onyxium", vilket man får om den modulen finns på marknaden. På databladet Onyxium skryter de med TÜV intercert Saar  certifikat. Har Onyxium det så skulle den Onyxium-modulen vara med i den mycket stora solcellsmodul-databasen, som photovoltaikforum.com har.  Det kan röra sig om att företaget PPAM köper kinesiska moduler av ett visst fabrikat(som kan dock vara TÜV-certifierade) tillverkade i Kina, och klistrar sedan på sitt eget märke. Några priser på Onyxium har jag aldrig sett.

Har du hört med solcellsfirman "hallandsenergiutveckling.se"?

Multikristallina(kallas ibland också polykristallina) solcellsmoduler är mer prisvärda än dyra monokristallina solcellsmodulen.
svarta solcellsmoduler är ofta ca 20 % dyrare än normala blåaktiga.

Vad är du ute efter? en prisvärd solcellsanläggning eller en dyr påkostad anläggning?

Re: JAM6 250 eller Onyxium 315?

Vad jag hade valt av just dessa två alternativ beror på flera saker bla:
vilka övriga komponenter som ingår såsom växelriktare, montagesystem, brytare mm?
hur stora system har du fått offert på? och vad blir priset/kWp?
En annan viktig aspekt att väga in är om systemet är möjligt att bygga ut i framtiden så solceller skapar ett visst habegär! Eller bygger du en maxad anläggning för din fastighet direkt?
Skiljer det något i utseende på paneler och panellayouten på ditt tak? Är ju snyggt om så mycket som  möjligt av takytan täcks för ett mer enhetligt utseende i vissa fall...

Re: JAM6 250 eller Onyxium 315?

Jag håller med magneten.

Om Tomas skulle vilja ange litet mer, så skulle han nog få många goda synpunkter.
Solcellsmoduler är givetvis huvudkomponent, men är inte allt, utan jobbar i ett system ihop med andra prylar: växelriktare, solarkabel, DC-brytare, överspänningsskydd, AC-brytare.

Jag skulle föreslå Thomas att han anger:

-taken och dess väderstreck(azimut i grader), och takens uppvinkling (bäst är en skiss)
-hur solcellsmodulerna tänks läggas på taket(vertikalt eller horisontellt).
-Typ av takhud(om tegelpannor, korrugerad plåt, trapetsplåt, plåtfalstak osv.)
-takbredd(från vindskena till vindskena) och längd(nock till stupränna), i meter.
-av företagen föreslagen utrustning(växelriktare, moduler, montagesystem, solarkabel).
  Egentligen, lista all utrustning vad de föreslår, ange fabrikat också (priset behövs inte anges).
(givetvis inte ange varje modulklämma och skruv eller så, utan montagesystem räcker)

Då har forumsmedlemmarna möjlighet att tekniskt bedöma och komma med värdefulla synpunkter,
om Thomas skulle önska det stödet från forumet. Ta inte illa upp, det är inte lätt att veta vad som är av vikt, när man påbörjar sitt första projekt. Medlemmarna ser också då om företagen har glömt någon utrustning, som behövs.

Re: JAM6 250 eller Onyxium 315?

thomas_blekinge
Tack för hjälpen.Sammanfattning.docx
I bifogad fil finns lite mer info om taket mm. Och även sammanfattning av två offerter. Tyvärr framgår inte i detalj vad som ingår men de skriver att det är nyckelfärdigt. Så man kan ju anta att alla kablar, ac och dc brytare mm ingår.
Taket vetter mot havet så där finns inga grannar som kan störas. Är det därför det finns antireflexbehandling?
Taket har betongpannor. Jag har sett att man sticker vinkelbeslag under pannorna. Perforerar man takpappen när man skruvar fast de?
21 st 260 W moduler

Re: JAM6 250 eller Onyxium 315?

Väderstrecket syd-ost, är ganska bra. Avviker endast 30 grader från optimala söder.
Uppvinklingen på taket 30 grader, är bra.
Takkupan stör givetvis och ger tidvis skugga.(men den vill du troligen inte riva)
Skorstenen tycks sitta på andra takhalvan, bra! Då kan inte den skugga värst mycket.

Du verkar satsa på ca 5 kWp.

Om de anger att DC-brytare ingår, så kanske det inte är en separat DC-brytare,
utan en som sitter inuti växelriktaren. Bör du kolla upp. Jag anser att man skall ha en separat DC-brytare, så man ser att det finns en.

På ett betongpannetak, använder man rostfria takkrokar, som skruvas med minst 2 st rostfria tallriksskalleskruvar i takstolen. Materialet i montageprylarna skall vara rostfritt eller aluminium (inte billigt galvat). Kolla upp det.

Ja, takpappen perforeras av de 2 tallriksskalleskruvarna vid varje takkrok. Men det sitter ju då skruven i hålen och tätar, så att säga. Takkroken har plåtstjocklek på ca 5 mm och sticker ut som ett plattjärn mellan 2 pannor.

Vad menar de med datalogger för WLAN?
För SolarEdgesystemet kan man ha en insticksmodul, heter SE1000WiFi01, som sticks in på kretskortet i växelriktaren och man fäster en antenn utanpå växelriktarens kylfläns. Kostar ca 600 kr, inkl. moms. Då kan växelriktaren snacka med ert trådlösa internetmodem, och nå internet och SolarEdges server. Se foto i vårt projekt 9 till 16 kWp.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-tp5008649.html

SolarEdge-system är ju bra pga ni har takkupa, som skuggar. Då sätts en effektoptimerare på varje solcellsmodul. Varje effektoptimerare kostar ca 550 kr, inkl. moms. Med en 8 kW SolarEdge växelriktare kan du i framtiden vräka på med ytterligare ca 15 till ca 22 solcellsmoduler, till totalt ca 11 kWp. Var skall du lägga dem?

Visar leveratörerna inte var de tänker lägga solcellsmodulerna på ert tak?
Tänker de lägga uppe på takkupans tak?

Det borde på var sida om takkupan gå att lägga 10 st moduler (2 rader och 5 kolumner)
Det ser ut som det ginge att lägga 3 st moduler på takkupans tak.
Kan det vara 45 graders uppvinkling där?

Blir det inte svår att lägga 18 st stora moduler eller udda antalet 21 st på taket?
De borde verkligen visar hur de tänker sig det.

Antireflexbehandling på solcellsmodulens glas har man för att minska solljusets reflektion, och därigenom få in mer solljus in genom modulglaset och till solcellen, för att göra ström. Det är inte för att undvika att blända eventuella snedseglare på havet.

Leverantörerna skall specificera vad de vill sälja. Inte bara ange "att ingår".
Du måste ju veta vad du får för pengarna. Nu är det tydligen budgetanbud, du fått,
så de har inte funderat något mycket på hur de tänker göra.

Leverantören, som vill sälja SMA-växelriktaren, som har 2 MPPT-ingångar, tänker sig troligen att ha den ena strängen på ena sidan kupan och den andra strängen på andra sidan kupan. Alltså, för att minska skuggningens negativa inverkan.

Med SolarEdge-systemet, kan du ha en enda sträng, och modulerna liggande med olika uppvinkling och tittandes i olika väderstreck. Det är SolarEdges stora fördel.
Därför enkelt att bygga ut, utan att behöva köpa ytterligare växelriktare.

Ni kanske har ett garagetak, som ni kan lägga solcellsmoduler på?
alltså i framtiden.

Kostnad:
1 st SolarEdge-växelriktare 8 kW kostar ca 15 000, kr, inkl. moms
21 st effektoptimerare kostar ca à 550 kr, blir 11500 kr, nkl. moms.
21 st moduler p 250 Wp, kostar per styck ca 2000 kr, blir då ca 42 000 kr, inkl. moms.
alltså dessa prylar 68500 kr, inkl. moms.

Budgetpris 100 000 kr, sa du. Är det inkl. moms?
Är det möjligen med beaktat rotavdrag. Kolla allt detta!

Ingår elektrikerkostnad och hans material? Det är inte helt säkert.
Du kanske inte har angivit för leverantörerna var växelriktaren skall sitta
och var fasadskåpet(med elmätaren, med inkommande servis) eller markskåpet sitter.

Re: JAM6 250 eller Onyxium 315?

thomas_blekinge
Tack för alla värdefulla svar. Har nu skickat förfrågan till 5-6 st leverantörer. Innan hade jag diskussioner med ett par leverantörer. En ville leverera SMA STP6 med Opti Global Track, för att slippa ha optimisers på taket (vilket jag gillar) Han kunde dock inte förklara hur denna Opti Global Track fungerar. Jag tror dock att jag har fattat det nu.
Elinstallation skall ingå, samt alla bikostnader som ställning, bil, drivmedel blabla.
Får se vart det leder.
21 st 260 W moduler

Re: JAM6 250 eller Onyxium 315?

Thomas.

Hur skall du lägga modulerna på taket.

Modulfältet till höger om kupan är höjd x bredd: 4028 x 4930 mm.
Modulfältet till vänster om kupan är höjd x bredd: 4028 x 3285 mm.
och på takkupan höjd x bredd: 3016 x 3285 mm.

Det blir 20 mm mellanrum mellan moduler där modulmittklämmor sitter.
Annars räcker ca 5 mm mellanrum mellan moduler.

Takkupan tycks inte ligga centrerad på taket utan förskjuten åt vänster.

Läggs modulerna istället i porträtt-läge får t.ex. på högers sida om kupan
endast plats 2 rader och 5 kolumner, dvs 10 st.
3 x 1640 + 2 x 5 = 4930 mm, och taklängden är tydligen 5000 mm.
70 mm är för litet för att få vattnet att rinna från moduler till stupränna,
och inte hamna utanför stuprännan.
Därför går det inte med 3 rader med normala moduler i porträtt-läge.

Med ett SolarEdgesystem kan man i samma sträng ha moduler med olika uppvinkling.
Därför går det då att ha moduler på takkupan också.

Med moduler som är mindre, kan det kanske gå bättre att pussla till det.
t.ex. med 1481 x 992 x 38 mm. (På vårt hus kunde vi får till det mycket
bättre med sådana små moduler.)

Med moduler 1481 x 992 x 38, så får du plats med moduler i porträtt-läge i
3 rader och 5 kolumner på höger sida om kupan. dvs 15 moduler.
Modulfältet blir då höjd x bredd= 4453 x 5040 mm.

vänster sida om kupan får du med små moduler plats med
3 rader och 4 kolumner, dvs 12 moduler.

takkupan får du med små moduler plats med 2 rader och 3 kolumner, dvs 6 moduler.

Inalles blir det om 230 Wp moduler väljs, då 33 x 0,23 = 7,59 kWp.

Man kan om man lägger små moduler och i landskapsläge får man plats med 6 moduler på takkupan.
Man är då uppe i 33 x 0,23 = 7,59 kWp.

Möjligen går det att lägga ytterligare 2 moduler i landskapsläge på taksnutten
mellan takkupa och taknock.  Då är man uppe i 8,05 kWp.

Man kan vara så full i fan, att man har små moduler i porträtt-läge på takkupan
och låter dem gå utanför takkupskanten, då får man plats med 8 st moduler på kupan.
Då har man totalt 12 + 15 + 10 = 37 moduler, dvs 8,51 kWp.

Det blir ofta billigare vid montage att ha modulerna i porträtt-läge än i landskaps-läge.
I landskapsläge kan nämligen korslagda alu-profiler behövas.

Re: JAM6 250 eller Onyxium 315?

Thomas,

Du bör mäta litet på ditt hus, som en installationsfirma behöver veta.

Nämligen:

1. Avtånd mellan takstolar centrum - centrum (därvid kan avstånd mellan de 2 yttersta avvika)
Takstolsavståndet på takkupan kan vara annorlunda jämför övriga avstånd. Kanske även annat takstolsvirke?
2. Bredd och höjd på takstolsvirket.
3. Vad ligger mellan talstolen och ytskiktet(takteglet).
 (kan vara t.ex.:
-råspont 22 mm.
-takpapp 1 mm.
-ströläkt 22 mm.
-bärläkt 22 mm.
-takpannegodstjocklek i vågdalen ca 25 mm. Även avstånd vågdal-vågdal på tegelpannan.
detta behövs för att kunna välja takkrok, och hur många och hur långa träskruv som behövs i varje takkrok.

Ofta får man lyfta på en panna för att kunna mäta detta.

SMA så kallade Opti Global Track, är troligen en sökrutin för en solcellsmodulsträng, som skall kunna hantera om någon modul i strängen skuggas. En normal MPPT(dvs maximal effektpunktssökare) är ju en sökfunktion i växelriktaren, som skall hitta den punkt på kurvan för strängens spänning(y-axel) - ström(x-axel), som ger högst effekt.  Maximal strängeffekt fås då produkten av strängspänning(Volt) och strängström(A) är maximal. Tittar man på en solcellsmoduls spänning-ström-kurva, anges ofta på modulens datablad, så ser man att det är en jämn kurva, utan utan hack. Det är inte särskilt svårt för MPPT:n att hitta maxeffekten om alla moduler är oskuggade.  Men skulle någon modul vara skuggad, ja då blir det hack i kurvan och MPPT-kan hitta ett lokalt effektmaximum på kurvan, och tror att det är strängens maxeffekt, och kör fast på den punkten. Opti Global Track skall kunna se att en sådant lokalt maximum inte är strängens sanna maxeffekt och leta vidare för att hitta det sanna effektmaximumet. Sådana när märkliga namn som Opti Global Track, är försäljningsargument, såsom även GT Sport turbo laser duplex hybrid fyrhjul odyl.

Jag vet inte om det skulle vara en bra förklaring. Kanske ännu oklarare. Många som installerar solcellsanläggningar är nog främst hantverkare(duktiga sådana givetvis) men vet nog inte riktigt hur apparaterna fungerar. Det behöver de kanske inte heller veta, de kan ju fråga tillverkarna.

Tänk på att SMA.s Optitrack icke kan jämföras med SolarEdges system med separata effektoptimerare på varje modul. SolarEdges system med separata effektoptimerare, är bra för att varje effektoptimerare kan transformera om spänning och ström den får från sin modul den är kopplad till att sköta, och leverera ut effekten med annan ström och spänning. T.ex. om en solcellsmodul i ett ögonblick producerar 30 V och 6 A, dvs effekten 30 x 6 = 180 Watt, vilket är ineffekten till dess effektoptimerare, så transformerar effektoptimeraren om det till t.ex. 18 V och 10 A, vilket fortfarande är 180 Watt. Varje effektoptimerare dirigeras av växelriktaren via signaler som leds i solarkablarna(inga extra styrsignalledningar behövs), så att alla effektoptimerarna ger samma ström. Det är det som är så bra. Och effektoptimerarna gör detta med hög verkningsgrad, ca 98 %, säger SolarEdge. Skulle det i verkligheten bara vara 95 %, så är det också utmärkt.

Vi hade betänkligheter med att det blir så många effektoptimerare, i vårt fall 69 st, att sannolikheten för att en skulle paja kan vara stor. SolarEdge lämnar emellertid 25 års funktionsgaranti, gentilt. Och skickar ny effektoptimerare om en skulle paja. Dock får man troligen själv klättra upp och byta den.

Re: JAM6 250 eller Onyxium 315?

Jag hörde att Heckert-Solar, fabriken i Tyskland har ställt in tillverkningen
av de mindre 54-celliga modulerna (1481 x 991 x 38 mm), pga blygsam efterfrågan.
De har dock mindre restlager kvar av 54-celliga. (av 54-celliga Solrif för inbyggnad
i tak har de större mängder på lager. Men då får man plocka bort takpannorna där.
De är 1523 x 1016  och tunnare, aluramtjocklek 28 mm. )

De satsar tydligen enbart på 60-celliga moduler(1640 x 991 x 38 mm).
De håller just nu på att låta TÜV-certifiera en ny serie från 250 till 270 Wp,
som har 4 bussbar, dvs 4 kontaktbanor istället för 3 busbar tidigare.

Den nuvarande 60-cellsserien går från 240 till 265 Wp.

Thomas, du får prova att pussla med stormoduler också,
de som är 1956 x 992 x 40 mm, och se om du får till bra placering.
Det finns sådana på 300 Wp (t.ex. Axitec)
och då kan du välja  1 styck SolarEdges effektoptimerare P600,
som är på 600 W för 2 st solcellsmoduler.
Vitsen med det är att du då kommer ner i totalkostnad för effektoptimerare,
pga du endast behöver hälften så många.
Dock krävs då minst en växelriktare SolarEdge 15k, dvs på minst 15 kW.
De större 16k, 17k går också bra, men inte en 12,5k eller mindre.
Anledningen till att det inte går att ha effektoptimerare P600
på små SolarEdge växelriktare, mindre än 15 kW, är oklart,
de har i alla fall programmerat växelriktarna så det inte går.
Och vill väl sälja så många effektoptimerare som möjligt.
En 15k växelriktaren blir litet överstor, men ger då ju möjlighet till framtid enkel utbyggnad,
om takytor finns tillgängliga.

Re: JAM6 250 eller Onyxium 315?

thomas_blekinge
Tack, Arne för din intressant information. Tyvärr känner jag att jag inte kan ta tillvara alla klipp för att jag måste ändå lägga allt i händerna till en entreprenör som säkert vill kränga sin egna prylar.
Jag kan titta på sommarhuset när det blir tillfälle, eller inte alls. Jag vill inte ställa till med extra besvär. Tack ändå!
Jag funderar på en annan sak: Jag är ju gammaldags och inte särskilt förtjust i appar och allt. Jag vill bygga en DC-låda som sitter bredvid växelriktaren och innehåller följande: riktiga DC-brytare för två strängar, röd LED-display för spänning och ström för båda strängar, eventuellt mätuttag. Vet du om sådant finns? Jag vet att man kan bläddra genom menyer men jag vill se det på riktigt.
Jag har förresten räknat lite på förlusterna i DC-kablar från taket och kommit fram till att det lönar sig för mitt fall att gå från 4 mm2 till 6 mm2 men ej till 8 mm2.

Mvh

Thomas

Sent: Saturday, February 20, 2016 8:50 AM
Subject: Re: JAM6 250 eller Onyxium 315?

[...]

som har 4 bussbar, dvs 4 kontaktbanor istället för för 3 busbar tidigare.

Den nuvarande serien går från 240 till 265 Wp.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/JAM6-250-eller-Onyxium-315-tp5009907p5009964.html
To unsubscribe from JAM6 250 eller Onyxium 315?, click here.
NAML
21 st 260 W moduler

Re: JAM6 250 eller Onyxium 315?

Precis, äppar och sånt jöns är inget för mig heller.
Man är ju av den gamla hederliga stammen.

Det finns för övrigt ingen 8 mm2 solarkabel, utan stegen är 2,5   4,   6,  10,  16 mm2.

Jag har precis byggt en DC-box för en solcellsanläggning, som vi skall montare om ca 1 månad på en släktings hus. Se foto nedan.

Det är en tomlåda(normkapling) från Jula(mått 287 x 236 x 112 mm), bestyckad med 1 st 4-polig DC-brytare, som bryter båda strängarna samtidigt. (Annars behöver man 2 st separata DC-brytare, en för varje sträng.). DC-brytaren klarar att bryta max 1000 Volt och 25 Amp för varje sträng. Med separata överspänningsskydd Finder(max driftspänning 1020 Volt) för varje sträng. Och med radklämmor för anlutning av inkommande 4 solarkablar från modulfälten, och radklämmor för anslutning för utgående 4 solarkablar, samt radklämma från överspänningsskyddens utgående 16 mm2 grön/gul-jordkabel. Alla komponenter sitter på TS 35 skena i tomboxen. Kompakt och bra. Boxen är i stort sett helt fullbelagt, ingen mer plats på TS-35 skenan. Den tomlådan visar sig emellertid inte vara optimal, pga att när man tar bort skalet för att koppla in solarkablar så följer sargen med. Kabelgenomföringarna med kabelavlastning följer då med enheten sarg + lock, vilket är tok. Radklämmorna har 3 poler på samma rad och är av fjädertyp, så man behöver inte skruva, utan bara sticker in solarkabeln, som kläms fast. Det blir väldigt kompakt och bra då. Max Solarkabel 10 mm2 kan anslutas(Wago 2006-1301 grå och Wago 2006-1304 blå), och på jordradklämman max 16 mm2 Wago 2010-1301 grå.

Tänker du dig att driva ljusdioderna med DC-spänningen ca 150 till 950 Volt?
Det finns radklämmor med mätuttag på, se tyska Wago industriradklämmor.
Det finns en herran massa olika typer av Wago radklämmor.
Alltså där man sticker in mätprober från ett mätinstrument och mäter.
Men man får väl då ta bort skalet på DC-boxen.

Jag tror mig ej ha sett någon färdig DC-box, där det utöver DC-brytare och kopplingsplintar, och överspänningsskydd, också finns lampor, som indikerar "ström på",
eller "ström av".  Möjligen då för stora industri-sollcellsanläggningar,
och kostar då stora slantar ca 8000 à 10000 kr.
Se här Firma Hensel för dyra DC-boxar:
http://www.hensel-electric.de/de/produkte/index.php?IdTreeGroup=6903

Firmor som säljer och installerar solcellsanläggningar har inga egna system,
utan sammanställer en anläggning av olika tillverkare av solcellsmoduler,
växelriktare, montagesystem och solarkabel m.m.

Re: JAM6 250 eller Onyxium 315?

thomas_blekinge
Tyvärr kan jag inte se bilderna. Försök med ett annat format.

Mvh

Thomas

Sent: Saturday, February 20, 2016 7:23 PM

Precis appar och sånt jöns är inget för mig heller.

Det finns för övrigt ingen 8 mm2 solarkabel, utan stegen är 2,5   4,   6,  10,  16 mm2.

Jag har precis byggt en DC-box för en solcellsanläggning, som vi sklal monetare om ca 1 månad.
Se foto nedan.

Det är en tomlåda(normkapling) från Jula(mått 287 x 236 x 112 mm), bestyckad med 1 st 4-polig DC-brytare, som bryter båda strängarna samtidigt.(Annars behöver man 2 st separat DC-brytare, en för varje sträng.). Med separata överspänningsskydd(max driftspänning 1020 Volt) för varje sträng. Och med radklämmor för anlutning av inkommande 4 solarkablar från modulfälten, och radklämmor för anslutning för utgående 4 solarkablar, samt radklämma för utgående 16 mm2 grön/gul-jordkabel. Kompakt ock bra.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/JAM6-250-eller-Onyxium-315-tp5009907p5009966.html
To unsubscribe from JAM6 250 eller Onyxium 315?, click here.
NAML
21 st 260 W moduler

Re: JAM6 250 eller Onyxium 315?

Det är vanligt gammalt hederligt jpg bildformat.

Men däremot ser dina senaste inlägg i denna tråd väldigt märkliga ut.
Kanske fel på din dator? Det kan inte vara riktigt att i ditt inlägg,
att text som jag har skrivit kommer med där.