Investeringsbidrag för installation av solceller

Investeringsbidrag för installation av solceller

BengtK
Jag satt och retade upp mej lite på den långa handläggningstiden OCH ovissheten angående investeringsbidragen för installation av solceller.

Ringde även länsstyrelsen i Skåne - ansvarig handläggare har semester till 18 aug - det finns enbart en (1) handläggare.

Fick dock tag i en annan person , som sade att det hade sänts ut förfrågan till de som sökte 1:a kvartalet 2013 !

Letade lite på regeringens hemsida och tog fram en lista med alla 349 riksdagsledamöterna.

Lånade lite info från Nelos "Statistik för statligt stöd till installation av solceller" och satte ihop nedanstående epost.

Jag sände sedan till samtliga ledamöter / uppdelat på c:a 50 åt gången - begränsning i epostprogrammet/.
Intressant är att c:a 20 st redan har svarat - flera väldigt snabbt med varierande innehåll.
Om flera sänder iväg en förfrågan kanske vi kan påverka ?
Dock bör texten vara helt annorlunda än min
Bifogar fil med adresser & instruktion.
riksdags_ledamoter.csv

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hej !

Mitt namn är NN och jag har installerat solceller på taket på vårt hus ( färdigt 2099-99-99) i XX .

Jag har även ansökt om investeringsbidraget för installation av solceller i juli/augusti 2013, men ännu inte fått något besked ( Ett (1) år sedan ansökan !! ).

FAKTA avseende detta stöd:

För perioden 2013 till 2016 är det avsatt totalt 210 miljoner kr:

https://www.energimyndigheten.se/Hushall/Aktuella-bidrag-och-stod-du-kan-soka/Stod-till-solceller/

Under 2013 gjordes två fördelningar av medel till länsstyrelserna på 45 respektive 107,5 Mkr:

https://www.energimyndigheten.se/Hushall/Aktuella-bidrag-och-stod-du-kan-soka/Stod-till-solceller/Fordelning-av-medel/

Det innebär att energimyndigheten har kvar 210 - (45 + 107,5) = 57,5Mkr.

Det räcker inte till 2016 !!!!!!!!

Här är en lista på hur stor summa energimyndigheten fördelat per år:

2009 47,5 + 47,5

2010 58,5

2011 58,5

2012 57,5

2013 45 + 107,5

Totalt blir det 422 Mkr som fördelats sedan stödets start. Enligt senaste månadsrapporten har ca 390 Mkr beviljats till solcellsinstallationer, Det innebär att 422-390 = 32 Mkr ännu inte beviljats till solcellsprojekt.

Totalt som återstår att bevilja till projekt blir då 32 + 57,5 = 89,5 Mkr

Jag skulle vilja ha svar på följande frågor :

Kommer du att verka för att det beviljas MER pengar innan valet i september ?

Kommer du att verka för att utbetalning av medel sker i betydligt snabbare takt än hittills ?

OM det parti du representerar blir bestämmande ( i majoritet tillsammans med andra partier ) efter valet i september, kommer du då att verka för att det beviljas betydligt mer medel än vad som hittills har beviljats ?

Svar önskas inom 7 dagar – uteblivet svar tolkas som ett NEJ på alla 3 frågorna.

Ditt svar har avgörande betydelse för hur jag kommer att rösta i årets val.

Med vänlig hälsning

NN

33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Investeringsbidrag för installation av solceller

callec
Bengt K

Stort Tack, det du gör är viktigt för mig och mina barnbarn.

Re: Investeringsbidrag för installation av solceller

BengtK
Jag har till dags dato fått 24 svar, vissa ganska intressanta. Har för avsikt att redogöra för svaren , men väntar tills 7 dagar har gått.
[...]

Totalt har jag fått 34 svar från de 349 jag skickade ut till. Av dessa var 3 st autosvar /Semester ?/ och inget ytterligare kom in från dessa. Dvs 31 reella, så c:a 10 % har tagit sig tid att svara.
Svaren i bokstavsordning ( parti ) . Inget svar har inkommit från SD.
Jag har avsiktligt tagit bort avsändaren.
Noterbart är att flera ondgör sej över den långa handläggningstiden ang. investeringsbidraget och det innebär ju enbart att de inte är insatta i den processen.
Några har även svarat Ja på den första frågan , vilket ju är en praktisk omöjlighet, med enbart c:a 4 veckor kvar till valet. Frågan fanns mest med som lite koll.

Ett flertal har också , sist i sitt mailsvar , texten ”Skickat från min iPhone” tyder på att det är OK att göra reklam för Apple och Iphone (?) eller så vet de inte hur de skall göra för att ändra denna sluttext
Fler som vill pröva att ställa frågor ? Gör det !!
*******************
Svar från C :
Kul att du satsar på förnyelsebar energi. Vi behöver fler som du som går före och blir en viktig del i vårt framtida energisystem. Det känns tråkigt att du upplever problem och segdragenhet.
Här kommer mina svar på dina frågor. Hör gärna av di gom du vill veta mer, eller om du vill engagera dig vidare inom politiken!
1.Kommer du att verka för att det beviljas MER pengar innan valet i september ?
Riksdagen sammanträder inte mer innan valet, därför kan inga budgetbeslut fattas av något parti. Därför kan inte mer pengar beviljas innan valet.
2.Kommer du att verka för att utbetalning av medel sker i betydligt snabbare takt än hittills ?
Det tycker jag låter fullt  rimligt. Jag vet ju inte exakt hur ditt ärende gått och skötts, men självklart ska det vara korta handläggningstider.
3.OM det parti du representerar blir bestämmande ( i majoritet tillsammans med andra partier ) efter valet i september, kommer du då att verka för att det beviljas betydligt mer medel än vad som hittills har beviljats ?
Om Centerpartiet får fortsätta vara med och bestämma kan du vara trygg i att vi kommer fortsätta ställa om till ett hållbart samhälle. Vi kommer vara den bästa garanten för ett teknikvänligt skifte och en grön omställning. I det står solenergin i olika form starkt och kommer vara en stor del av framtiden.
*******************
Jag är så trött på alla ja och nejfrågor, så jag hoppas du är nöjd med dessa rader som alternativ.
Som du säkert vet är detta en fråga som ligger C mycket varmt om hjärtat, av minst två skäl. Dels betydelsen av att vi bygger ett mer hållbart energisystem och där har solcellsenergin en viktig del. Men också för att solceller, precis som du är ett bra exempel på, är ett utmärkt exempel på att man som enskild individ med miljöambitioner kan göra en miljöinsats. Vi jobbar vidare på att det ska löna sig med sådana investeringar, och jag drar mitt strå till den stacken.
 *******************
Ja. Jag kommer att verka för mer pengar till solcellsinstallationer, att de utbetalas snabbare och att vi förhandlar för att få mer medel till detta efter valet.
*******************
Hej,
Beklagar verkligen att du inte har fått något besked på ett år, det är helt orimligt. Har du varit i kontakt med dem och kontrollerat att ansökan inte försvunnit på något sätt?
Normalt jobbar jag inte alls med energifrågor, är vice ordförande i justitieutskottet, så därför har jag bett en kollega som jobbar med frågan att svara. Hon hade inte dina exakta frågor, men jag hoppas att du tycker att svaret är bra nog ändå:
”Centerpartiet vill höja ambitionen för de gröna elcertifikaten, som öronmärker resurser till satsningar i förnybar energi. Vi vill också tillföra mer resurser till det stöd för solceller som finns avsatt för perioden 2013-2016, eftersom de 210 miljoner som avsatts inte räcker för att möta den efterfrågan som finns. Dessutom vill vi underlätta för den som själv vill bli energiproducent, exempelvis genom att installera solceller på taket, och därför införa en skattereduktion för mikroproduktion av förnybar el.”
*******************
1.Kommer du att verka för att det beviljas MER pengar innan valet i september ?
Svar: Vår ambition är att fortsätta öka andelen förnybar energi under nästa mandatperiod. Vi anser att solenergin är viktig när vi fortsätter bygga ut den förnybar energi. Det är en snabbt växande marknad, men innan nya energislag blivit helt etablerade på marknaden kan behov finnas att hjälpa dessa. För att få till ett långsiktigt hållbart system som gynnar solelsproduktionen vill vi införa ett skatteavdrag för egenproducerad förnybar el. Det är stabilare, kommer att gynna solcellsinstallationen och är inte beroende av tillskott eller nya politiska beslut.
2.Kommer du att verka för att utbetalning av medel sker i betydligt snabbare takt än hittills ?
Svar: Vi arbetar ständigt för att myndigheternas arbetsformer ska vara så effektiva som möjligt och att handläggningstiderna ska vara korta.
[...]
Svar: Centerpartiet vill höja ambitionen för de gröna elcertifikaten, som öronmärker resurser till satsningar i förnybar energi. Vi vill underlätta för den som själv vill bli energiproducent, exempelvis genom att installera solceller på taket, och därför införa en skattereduktion för mikroproduktion av förnybar el.
*******************

Svar från FP:
Tack för ditt mejl. Jag kommer i dessa frågor följa Folkpartiets partilinje. Jag jobbar idag i utrikesutskottet och är fullt upptagen, och mer därtill, med det som rör Ukraina, Gaza, Irak och liknande konflikter. Jag litar därför till mina kollegor som arbetar med dessa frågor att de formulerar kloka och välavvägda ståndpunkter för beslut.
*******************
Jag vill bara meddela att jag inte kandiderar i höstens val.
Men jag har stor förståelse för Dina synpunkter och tycker verkligen att regeringen borde göra mera vad gäller att öka antalet solceller.
*******************
Tack för ditt mail. Det är inte okej med den långa väntan som du beskriver! Som miljöpolitiker( i Folkpartiet) vill jag definitivt fortsätta arbeta för att svaren på dina frågor blir Ja,
*******************
Svar från KD :

 ger några korta svar nedan i ditt mail

Jag skulle vilja ha svar på följande frågor :
1. Kommer du att verka för att det beviljas MER pengar innan valet i september ?
Innan valet är inte realistiskt att någon kan lova mera pengar . Men Du borde fått svar på din ansökan för länge sen , även ett nej är ju ett svar .
2. Kommer du att verka för att utbetalning av medel sker i betydligt snabbare takt än hittills ?
Ja det måste gå att effektivisera hanteringen hos utbetalande myndigheter
[...]
I de förhandlingar som då vidtar kommer för mig vara viktigt att få satsningar på förnybar energi även framgent
*******************
Tack för dina frågor. Jag vill också tacka för att du installerat solceller. Det är alldeles en utmärkt investering som jag hoppas att du får glädje av i många år. Jag äger själv ett hus i Hardeberga Stationsby som jag sedan 12 år värmer upp med hjälp av jordvärme. Det fungerar alldeles utmärkt.
Det finns många smarta energilösningar som är bra både för den egna plånboken och för miljön.
Jag beklagar verkligen att du inte fått något besked på din ansökan. Så ska det inte vara!
Svar på dina frågor
1.Att det beviljas mer pengar innan valet som äger rum om en dryg månad är dessvärre svårt. Jag vill inte lova mer än vad jag kan hålla.
2 .Ja
3..Ja
*******************
Svar från M:
Jag vill börja med att tacka för ditt mejl och dina frågor.
Det är länsstyrelserna som handlägger ditt ärende. Därför rekommenderar jag att du kontaktar dem för mer information om status kring ditt ärende.
Med tanke på den korta tiden fram till valet kommer det inte finnas möjlighet att skjuta till mer pengar. Jag kan inte heller garantera att det kommer skjutas till mer pengar efter valet då det alltid är en diskussion kring hur budgeten skall läggas upp.
Jag precis som du, tycker att det är mycket viktigt med förnybara energikällor och särskilt viktigt är att det ska vara enkelt som privatperson att använda de möjligheter som finns. Klimatet är allas ansvar oavsett lokal, regional eller internationell nivå. En grundprincip är att det ska vara lätt att göra rätt.

*******************
Tack för ditt mejl. Förstod att du även varit i kontakt med min riksdagskollega Olof Lavesson. Från moderaternas sida är vi glada att intresset för att installera solceller är stort. Det är bra om vi i Sverige ökar vår användning av förnyelsebar energi, och där har stödet till solceller haft betydelse.
Sverige är nu bäst i världen när det gäller att minska utsläpp och främja förnybar energi. Med 51 procent förnybar energi och 12 procent förnybara bränslen har vi redan nått vårt mål för 2020. Nu vill vi fortsätta mot vår övergripande vision: att Sverige ska vara helt koldioxidneutralt senast år 2050.
Vårt långsiktiga mål är att den förnybara energiproduktionen ska kunna stå på egna ben, utan bidrag och subventioner. Fram till dess är det dock rimligt att satsa på introduktion av ny teknik. Från moderaternas sida är vi generellt sett mer positiva till teknikneutrala stödsystem. Detta då vi ännu inte vet vilken typ av förnybar energi som kommer att visa sig vara mest framgångsrik i framtiden.
För att lösa frågan med hur vi kan fortsätta uppmuntra privatpersoner och företag att välja förnybart, oavsett om man väljer solceller, vindkraft eller någon annan teknik, beslutade vi i våras om ett förslag om skattereduktion för privatpersoner och företag som producerar sin egna förnyelsebara el. Just nu justeras förslaget för att det ska kunna bli godkänt av EU-kommissionen, vilket krävs, men förhoppningen är att det ska träda i kraft den 1 januari 2015. Detta kommer att innebära att man som privatperson kan bli berättigad till en skattereduktion på upp till 18 000 kronor per år.
Svar på fråga 1 och 3:
Jag kommer att stödja ett alliansförslag om stöd för mikroproduktion av förnybar el. Däremot vill jag inte lova dig mer pengar till stöd för installation av solceller. En sådan satsning måste ställas mot alla andra förslag i en budgetförhandling kring områden som skola, företag och infrastruktur. Vi kommer dock att fortsätta satsa stort på energiforskning för att få fram ny teknik och nya lösningar. Det är ett område där vi redan idag sett till att satsa över 1 miljard kronor varje år.
Svar på fråga 2:
Jag tycker det är anmärkningsvärt att du inte fått besked på din ansökan trots att det gått ett år. Man bör som person kunna räkna med en rimligt kort handläggningstid oavsett om det som i detta fall handlar om stöd till installation av solceller eller gäller andra ansökningar eller tillstånd.
Återkom gärna om du har fler frågor eller synpunkter.
*******************
Hej och tack för ditt mejl och dina frågor.
En viktig del i klimatarbetet är att i högre utsträckning använda förnybara energikällor. Vi vill fortsätta främja utvecklingen av solenergi och det är viktigt att ansvar för klimatet tas både på global och lokal nivå.
Intresset för stödet är stort och fram till och med mars i år har ca 6 300 ansökningar inkommit till Länsstyrelserna varav ca 2 500 av dessa har beviljats stöd. Det är alltså länsstyrelserna du bör vända dig till vad gäller handläggningstider för utbetalning. Det finns i nuläget inget förslag om att bevilja mer pengar innan valet och efter valet kommer en diskussion kring hur en budget kan se ut ta vid.
*******************
Svar från MP :

Tack för ditt mail. Det är bra att du uppmärksammar detta. Jag har också ett egenintresse i detta då våra solceller just blivit installerade. Men givetvis allra mest ett politiskt intresse eftersom vi i Miljöpartiet vill ha en omställning till förnybar energi och också ett fastprissystem som kan stimulera för mer av egen elproduktion. Vi hoppas ju sitta i regeringsställning till hösten och kan då bättre påverka solcellsstödets storlek.
*******************
Jag har följt problemet att solcellsstödet inte räcker till för alla som är intresserade av att sätta solceller på sitt tak. Miljöpartiet vill höja anslaget. Vi har redan i vår budget avsatt 100 mkr mer än det som finns idag och vi bedömer att det behöver fortsätta höjas i takt med att intresset ökar. Vi vill också att Sverige likt sex andra EU-länder inför nettodebitering som innebär att den som har perioder av överskott i sin anläggning kan få sälja ut det på nätet och sedan hämta hem lika mycket el en annan del av året utan att behöva betala moms och skatt. Det skulle avsevärt öka lönsamheten. Solenergi har en viktig roll för att nå ett hållbart energisystem om målet om 100 % förnybar energi. Svaret på alla dina tre frågor blir därför ja.
Jag bifogar Miljöpartiets senaste motion om solenergi:  http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Solenergi_H102N254/?text=true
Intressanta uppgifter kring en fråga som intresserar mig mycket!
Svaret på alla dina frågor är ja. När det gäller första frågan finns dock ett begränsat hopp att lyckas innan valet. Sverige måste byta regering för att klimatfrågan ska tas på allvar. Jag har som klimatansvarig i partistyrelsen , riksdagskandidat och kommunpolitiker varit med och formulerat mp-politik när det detta och större anslag är att förvänta med mp vid makten I Lund jobbar vi också med solel (sätter upp Ola i mailet eftersom han är vice ordf i Kraftringen och bäst på solel) och vill att kommunen går före. Se mer på www.lundakartan.se
*******************
Vad kul att du också installerat solceller på ditt tak. Kan du skicka över en bild på taket så att jag kan se hur du gjort? Jag bifogar min broschyr med mina erfarenheter…
Själv hade jag också en väldigt lång väntan och osäkerhet om bidraget skulle ges till min anläggning eller ej. Jag har vänner som istället väljer att använda ROT-avdraget på arbetskostnaden istället, eftersom det får man direkt och det är säkert att man får det. Men har man tagit emot ROT-avdrag, så kan man inte ansöka om den 35%:iga subventionen.
Jag pratade en del med Amanda Corlin på Länsstyrelsen när det gått ett år efter min egen installation och det fortvarande var högst osäkert om det fanns pengar kvar eller om det skulle komma nya. Hör gärna med Corlin Amanda Amanda.Corlin@lansstyrelsen.se hur det ser ut för dig.
Jag tycker som du att det behövs tydliga regler kring eventuella subventioner. Nu när priserna på anläggningar fortsätter nedåt och det börjar bli lönsamt med solceller utan subventioner, så kan säkert %-satsen sänkas mera, men det måste betyda att alla som ansöker i samband med ett bygge, ska vara säkra på att få bidraget, så att solcellsköparen kan veta vad slutnotan blir på sin installation.
Som läget är nu, så tipsar jag solcellsköpare om att det absolut inte går att ta för givet att man kan få solcellssubventionen på 35%. Kön är för lång.
Med miljöpartiet i regeringsställning kommer vi självklart att förbättra för de som vill att klimatomställningen ska gå snabbare och tar egna initiativ för att få det att ske.
Tack för ditt bidrag i omställningen!
*******************
Direkt efter valet kommer vi att lägga budget för 2015. I den processen (och även informellt innan) kommer jag argumentera i partiet för ja på dina frågor.

På sikt tror jag att kostnaderna för solel kommer att sjunka och att man inte kommer att behöva särskilda subventioner för att få till en fortsatt utbyggnad. Vi är dock inte där ännu.
*******************
För miljöpartiet är det en mycket angelägen fråga att ekonomiska stöd till grön omställning fungerar bra.
Sverige har alla förutsättningar för att bli ett globalt föregångsland med bättre miljö och klimatutsläpp som minskar snabbt. Men det kräver en ny regering som är beslutsam och investerar i en modernisering av Sverige. Det ska vara lönsamt att sätta upp egna solceller på taket och att vara delägare i vindkraftverk. Därför vill vi förbättra villkoren för alla som vill äga sin egen el.
Svaren blir alltså
1.Jag önskar jag kunde men det är bara regeringen som kan under pågående budgetår.
2.Ja
3.ja
Läs gärna mer om Mps energipolitik här
http://www.mp.se/politik/energi
*******************
Hej, den första frågan kan vi som är oppositionspolitiker formellt inte påverka. Det är ju en budgetfråga och det tas inga nya budgetar före valet.
Fråga två är svår att svara på. Politiker får ju inte lägga sig i i myndigheternas verkställighet i Sverige på samma sätt som exempelvis i USA. Politiken kan egentligen bara peta GD:ar för att påverka. Ändring av lagar tar också tid.
Fråga tre kan jag emellertid besvara så här. Miljöpartiet har under flera år motionerat om lagstiftning enligt det som från början kallades för Barcelonamodellen när det gäller solenergi. Det vill säga att ett bygglov förutsätter energiaktiva tak. Det är så vitt jag nu vet ganska spritt som regel i södra Europa. Med sådana regler så skulle det inte behövas något särskilt stöd. Vi vill även införa regler enligt Tysk förebild när det gäller nettodebitering av egenproducerad el. Vi anser att även det skulle göra det lönsamt för egnahemsägare att investera i egen el. Våra budgetar brukar därutöver innehålla högre belopp för stöd till solenergiinstalationer än regeringens budget.
*******************
För att du ska få ett så bra svar som möjligt har jag vidarebefordrat dina frågor till vår politiska sekreterare med ansvar för sådana frågor. Vi har många mejl att besvara just nu, därför kan det ta några dagar att få svar.
*******************
Du är inte den första som hör av dig m a a de problem som finns med nuvarande stödsystem. Att behöva vänta 1 år är ju helt orimligt och uppmuntrar ju inte till egna initiativ och produktion av ren energi.
MP har föreslagit en höjning av stödet med 25 miljoner kronor per år (budgetmotion för statens verksamhet 2014). Tyvärr röstade majoriteten i riksdagen nej till detta. Men efter valet i september hoppas MP att vi ingår i regeringen och då ska vi göra allt vi kan för att genomföra vårt förslag från och med 2015.
Gällande den månad som är kvar till valet så finns det nog inte så mycket att göra, även om jag vet att vi kommer att föreslå saker inom detta område. Men något beslutstillfälle kommer det tyvärr inte att bli.
Så sammanfattningsvis är svaret på dina tre frågor JA.
*******************
Svar från S :

Vi (s) är väl medvetna om att regeringen lagt alldeles för lite pengar till detta. Vi har fördubblat anslaget i vår budget. Tyvärr hjälper inte det Dig förrän vi får en ny regering.
*******************
Hejsan!
Jag ska samlat men ändå kortfattat försöka svara på dina frågor:
Solenergin har utvecklats mycket under senare år och skulle kunna utgöra grunden för en framgångsrik svensk exportindustri. Vi socialdemokrater vill se övermöjligheterna att införa ett solinvesteringsstöd för att komplettera de stöd som finns för solvärme och solel. Det faktum att priserna på solceller nu sjunker kraftigt talar för att det finns anledning att stimulera en ökad installation. Vi vill ha en ny fördelningsmodell för stödet så att det når fler. Vi vill också ge energimyndigheten ett uppdrag att komma med förslag som förbättrar förutsättningarna för den svenska solenergimarknaden och gör det möjligt att fastställa planeringsmål för solel.
Jag hoppas att du med detta fått en bättre bild av hur jag ser på dina frågeställningar!
*******************
Jag är engagerad i Solcellsfrågan och ja på de 3 frågorna. Jag har en egen riksdagsmotion också se nedan.
Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om egenproducerad el.
Motivering
En satsning på den förnybara energiproduktionen i form av vind, bioenergi och solkraft är en viktig del av omställningen till ett hållbart samhälle. I dag funderar många människor på att sätta upp solceller på hus, sommarstugor och olika lokaler. Det är en positiv utveckling som bör bejakas. Om el produceras där den används undgår man överföringsförluster. För att få ett snabbare genomslag för egenproducerad el från solceller krävs att nettodebitering av el införs, det vill säga att den egenproducerade el som överförs till elnätet kvittas mot den el som har förbrukats. I Tyskland där installation av solceller gynnats på motsvarande sätt kommer under gynnsamma dagar hälften av elförbrukningen från solceller, vilket motsvarar elen från 20 kärnkraftverk. Det är rimligt att Sverige tar liknande steg i omställningen till ett hållbart samhälle. Detta bör riksdagen som sin mening ge regeringen till känna.
*******************
Ber om ursäkt för att mitt svar dröjt lite längre än dina önskade sju dagar, hoppas du tycker att innehållet i mitt svar är viktigare.
Solenergi har som kraftkälla utvecklats betydligt under senare år. Det innebär ju att det både finns en stor potential för energin i sig men också att det kan bli en framgångsrik svensk exportindustri. Som jag har förstått det vill vi socialdemokrater därför se över möjligheterna att införa ett solinvesteringsstöd för att främja kompletterande stödformer till solvärme och solel. Sverige ligger faktiskt efter övriga EU-länder och när nu priset på solceller sjunker kraftigt finns det anledning att stimulera en ökad installation.
Jag har också uppfattat det så att vi socialdemokrater vill att det tas fram en ny fördelningsmodell för stödet så att det når fler mottagare. Energimyndigheten bör få i uppdrag att se över nuvarande insatser och regelverk i syfte att föreslå åtgärder som skapar planeringsmål för solel och bra förutsättningar för en svensk solenergimarknad.
*******************
Svar från V :
Hej
Tack för ditt mejl.
Jag instämmer i att det helt oacceptabelt att regeringen anslår så lite pengar, samt att de avser minska detta ytterligare, till egenproducerad solenergi. Resultatet blir tyvärr som du beskriver; grannen kanske har fått bidrag, men inte du och inte många andra heller.
Vi i Vänsterpartiet föreslår drygt fyr ggr mer än regeringen till solenergibidrag. Vi vill också införa riktig nettodebitering. Se vår solmotion:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Solenergi_H002N387/?text=true
Med detta kommer förstås utbetalningarna också att gå fortare.

 *******************

[...]

nelos
Tack för det, bra med mer information om ställningstaganden.

Det mesta var väl väntat, men M:s påstående om "bäst i världen när det gäller att minska utsläpp och främja förnybar energi" är väl ungefär så långt ifrån sanningen man kan komma.

Vattenkraften har funnits under mycket lång tid, och är den stora anledningen till att andelen förnybar energi är så stor som den är.

Lite vindkraft är det enda som tillkommit.

Re: Investeringsbidrag för installation av solceller

Fabbe
intressant! Tack!

Re: Investeringsbidrag för installation av solceller

Ja bra med besked....

Denna artikel stod i Sydsvenskan i helgen............Eller var det...... Kommer inte ihåg riktigt varit land å rike runt de senaste två veckorna så vi säger..... Detta stod i en Svensk tidning någon gång i förra veckan....

Vad säger man om detta.................

Re: Investeringsbidrag för installation av solceller

jansimon
Orkar inte redigera. Ta en Whisky innan ni läser

Re: Investeringsbidrag för installation av solceller

callec
Jag tar bara en Bunnahabin, ingen mer läsning.