Inverter Combi 3

Svante
Hej, jag har en Inverter Combi 3 C3-3000-242.
Denna funkar bra men, när batterierna går ner till ex. 22vdc så slår den över till ex nät-stöm och stannar där även när batterierna är full laddade igen.
Min fråga är när man har ställt in den för att återgå till bat. vid ex. 26 vdc. Skall den inte koppla om automatiskt då?
Tacksam för svar om någon har någon ide.

Re: Inverter Combi 3

nelos
Jag hittade manualen till växelriktaren:

http://www.richelectric.com.au/files/invertek_combi_3_user_manual.pdf

Här finns den att köpa:
http://www.tumejorenergia.com/es/inversores-cargadores-/210-inversor-cargador-rich-electric-combi-3-c3-3000-242-24-v-70-a-onda-senoidal-pura.html

Växelriktaren verkar vara en ren växelriktare utan någon elektronik för anslutning solpaneler, det verkar som den skall drivas enbart från batterier.

Men efter att ha skummat igenom manualen verkar det som den kan fungera som UPS, och är den konfigurerad för det kopplas den endast då nätspänningen försvinner(?)

Fast det finns även något som heter "Power Assist Mode", har du ställt in växelriktaren för det?
Jag gissar att det är det du är ute efter.

Re: Inverter Combi 3

Svante
TACK för ditt snabba svar.
Nu har jag testat igen, den kopplar automatiskt om till nät-ström, MEN den återgår inte till batteri (trots att batterierna är uppladdade igen) med mindre än att man stänger av och på med strömbrytaren på frontpanelen för att återstarta i inverter läge.

Re: Inverter Combi 3

Svante
Att den inte åter kopplar till batteribanken när den är full laddad igen, påstår leverantören beror på att det är fel sorts batterier. Jag har 4 st. nya  12volt 250A (start-batterier)kopplade 2 o2 till 24 volt.
Jag har svårt att tro att invertern kan känna av vilken typ av batterier strömmen kommer ifrån .
Kan det verkligen vara så?

Re: Inverter Combi 3

Vilken sorts batterier menar leverantören att man skall använda då?

Re: Inverter Combi 3

Svante
Han menar ex. HAWKERTZS TZS-12 12 OpzS 1500  som tydligen är ett antal 2V som serie kopplas och är speciellt till för sol-energilagring. (Dessa är mycket dyra därför valde jag ett billigare alternativ).

Re: Inverter Combi 3

nelos
Batterierna leverantören refererar till är blybatterier, precis som de batterier du använder,
så det verkar märkligt om det inte skulle fungera med andra typer av blybatterier.

Spänningen per cell för blybatterier är ca 2 V för blybatterier. Du har 6 celler i dina 12V-batterier,
och cellerna som återförsäljaren anger har också 2 V per cell.

Växelriktaren borde inte kunna upptäcka någon skillnad eftersom det är samma spänningsnivå,
och är det ändå någon skillnad så är den spänningsskillnaden liten.

Jag gjorde en snabbsökning på nätet, och det enda jag hittade som är speciellt med dessa battericeller
var att de hade låg självurladdning. Det är bra, men inget som är någon nödvändighet för solenergilagring.

Svårt läge om leverantören påstår att det inte skall gå.

Du skulle ju kunna fråga vilken spänningsnivå som krävs för att den skall kopplas in igen?