Intresserad av att skaffa solceller - vilkea företag ska jag vända mig till?

Intresserad av att skaffa solceller - vilkea företag ska jag vända mig till?

Daniel
Jag går i solcellstankar, men jag finner det komplext att navigera i djungeln av alla offerter och erbjudanden. Jag vill köpa en färdigmonterad helhetslösning till mitt hus i Enköping. Ca 50 kvm takyta, 45 graders takvinkel i söderläge. Nuvarande årsförbrukning om ca 18.000 kWh.

Någon som har användbar info eller tips på bra leverantörer?

Daniel

Re: Intresserad av att skaffa solceller - vilkea företag ska jag vända mig till?

Torgrim
Hej Daniel !

Jag köpte ett färdig monterad anläggning av SveaSolar i Stockholm.
Kan rekommendera dom.
Min anläggning består av 24 paneler o SolarEdge med optimerare

Mvh Jocke

Re: Intresserad av att skaffa solceller - vilkea företag ska jag vända mig till?

Hej Daniel,

Om du skulle vara intresserad av att få solcellsanläggningen till rimlig
kostnad, gör som Stefan har gjort. Se huvudrubrik "Kunskapsbank" och
tråd "Yrka momsavdrag på anläggning".

Anmäl en enskild firma(hos skatteverket), för att få F-skattesedel,
eller vad det heter numer, det är enkelt.

En privatperson kan endast få 20 % av investeringen i bidrag från sin
Länstyrelse. Men företag får mer, nämligen 30 %. Givetsvis, måste
bidraget sökas, och det kan ta tid att får det, eventuellt får man
inget. Det är ett kösystem, så troligen får man så småningom.
Länstyrelsen, sa att det nu var 72 i kön.

Tänk på att först måste bidraget ansökas om, först sedan ska anläggning
köpas in. Köps anläggningen in, och därefter bidragsansökan lämnas in,
så får du inget bidrag alls. Enligt Länsstyrelsen.

När ditt enskilda företag köper solcellsanläggningen, kan du dra av
momsen(25 %). Köper du anläggningen som privatperson, kan du inte dra av
momsen. Dessutom kan ditt enskilda företag dra av moms på alla utgifter
du kommer att ha på solcellsanläggningen.

Det finns alltså många fördelar att grunda ett simpelt enskild företag.
Du måste i alla fall anmäla dig till momsredovisning, om du avser att
sälja någon solström, pga skattemyndigheten anser att en person som har
en solcellsanläggning driver ekonomisk verksamhet, dvs företag.

Vi tittar på en 7 kW solcellsanläggning, med ca 28 moduler 1,64m x 1,0m
x 0,040m à 250 Wp, totalt 45,5 m2 yta. Man kan komma ner till 24
moduler(samma modulstorlek) med högeffektsmoduler på 300 Wp, men de
kostar ca 50 % mer, t.ex. LG MonoX Neon 300. Mest prisvärt verkar vara
moduler på 225 till 250 Wp, alltså för ovan angivna modulstorlek. En
3-fas-växelriktare tänker vi oss. Vi räknar med att behöva slanta upp ur
egen ficka ca 60000 SEK, (enskild firma, bidrag30% beaktat, avdragen
moms, inkl. frakt, inkl. elektrikerjobb). Vi överväger att köpa från en
firma i södra Tyskland. Vi avser att montera själva, dock ej
inkopplingen på växelströmssidan. Med 7 kW trefas krävs lägre
huvudsäkring, räcker med 16 Amp. Med 7 kW och 1-fas växelriktare, måste
man gå upp till 25 Amp, vilket ger betydligt dyra elabonnemang.
Visserligen är en 3-fastväxelriktare litet dyrare än 1-fas, men man
tjänar in den på ca 3 à 4 år pga lägre huvudsäkring och därmed billigare
elabonnemang.

När ditt enskilda företag köper av ett tyskt företag, så betalar ditt
enskilda företag ingen tysk moms alls till det tyska företaget. Vid
importen till Sverige, anmäler speditionsföretaget godset vid svenska
tullen, och ditt enskilda företag får istället en räkning över svensk
moms av svenska skatteverket. Men den kan ditt enskilda företag, som
sagt, snabbt begära tillbaka.

Om din familj förbrukar hela 18000 kWh per år, har ni förmodligen
elvärme. Kanske en luft/luftvärmepump vore något, kostar väl runt 20000
kr, skulle kunna minska elförbrukningen rejält? Vi har elvärme, och
installerade en luft/luft-värmepump i höstas, och nu blir det troligen
en solcellsanläggning.

Ett par tyska firmor är:

photovoltaik-shop.com ligger i Schönau, Niederbayern, Tyskland
jouleco.de ligger i Münsingen, ca 5 mil söder om Stuttgart.

Tänk på att firmor kanske själva gör anonyma inlägg här och berömmer sig själva hur bra de är.
Det är tyvärr ganska vanligt på internet.

Jag hoppas att detta kan ge några bra insikter.

Hälsning Arne

Re: Intresserad av att skaffa solceller - vilkea företag ska jag vända mig till?

Här hittar du leverantörer, se även upptill under länkar

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Leverantorer-av-solelsystem-tp5003178.html

Vill även tipsa om det nya schablonberäknade ROT-avdraget på 30%, som ger dig 15% rabatt på hela investeringen och du får pengarna direkt. Det ska tydligen bara gälla i år.

Re: Intresserad av att skaffa solceller - vilkea företag ska jag vända mig till?

Daniel,

Tänk på att om du använder så kallat ROT-avdrag, som Callec här nämner, så kan du inte sedan få något sollcellsbidrag(20% eller 30 %) från Länsstyrelsen. Tydligen gäller det ena eller det andra, inte båda.

ROT-bidraget gäller väl endast på arbetskostnaden(inte på materialet). Andelen arbetskostnad på totala  solcellsanläggningen är inte så mycket, ca 15 à 25 %, och på det skulle ROT ge hälften, dvs 8 à 12 %. Inte mycket. Fördelen skulle väl då vara att man får ROT ganska snabbt. Bidraget från Länsstyrelsen kan man nog få vänta 2 à 4 år på.

Daniel och andra:
Firma jouleco.de i Münsingen, södra Tyskland,
svarar inte i telefon. Det är bara en telefonsvarare som säger att de inte kan svara. Jag har försökt att ringa dem under 2 veckors tid på deras angivna telefonnummer och telefontid. De svarar ej heller på epost till deras angivna epostadresser. Vad det kan bero på? Firman upphört, konkurs, sjukdom, problem i familjen, att de har så oerhört mycket att göra att de ej har tid med kunder, eller vad det annars skulle kunna vara.  Om det blir problem med leverans, kan man alltså inte nå dem. Achtung, varning, Köp inget via internet där!

Hälsning Arne

Re: Intresserad av att skaffa solceller - vilkea företag ska jag vända mig till?

callec
ROT-avdraget för solcellsanläggningar är schablonsberäknade till 30% oavsett vad arbetskostnaden är.

Re: Intresserad av att skaffa solceller - vilkea företag ska jag vända mig till?

Arne
Daniel,

för att förtydliga Callecs ROT-avdrag:

Skatteverket har tydligen satt en schablon på att arbetskostnaden utgör 30 % av totalinvesteringen inkl. moms i en solcellsanläggning. ROT-avdrag med hälften av dessa 30 % innebär 15 % i ROT-avdrag på hela investeringen. Dvs det blir 15 % rabatt på priset( inkl. moms) på en nyckelfärdig solcellsanläggning med sådant ROT-avdrag.

Jag kan emellertid inte hitta detta på skatteverkets hemsida. Kanske undangömt.

Arne