Inställningar SMA stp

JonasS
Har precis skruvat upp min anläggning på taket efter en del småproblem. Blir ju en del strul när man ska göra något för första gången. Men nu är allt på plats och det blev bra med Heckertpanelerna. Däremot SMA kan jag inte rekommendera till någon! Oerhört svårförstådd hemsida där man får leta bland hundratalet manualer. Har tagit mig många timmar att komma dit jag är nu. Hade jag vetat detta skulle jag köpt en Fronius, på deras hemsida hittade jag efter några minuter en kort bra manual som förklarade hela installationen.

Så till frågan:
Lite osäker på vilka inställningar som ska ändras, blir det rätt om jag gör enligt bilden?
Verkar som jag måste skaffa ändringskod från SMA för att göra detta trots att den inte varit igång mer än någon timme ännu.

Re: Inställningar SMA stp

Sjöhorvan
Kan hålla med om att SMA har en hel del som kan göras enklare och tydligare. Har själv 2 st SMA och jag har aldrig varit inne och pillat på dessa inställningar utan valt standard EN50438 och det har funkat finfint.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Inställningar SMA stp

JonasS
Tack för svar! Att köra standardinställningen kan ju vara en lösning men den känns inte helt ok. Har lite tid på mig tills anläggningen kopplas in. Väntar lite till och hoppas på en lösning.

Re: Inställningar SMA stp

Jar oxå 2 st SMA sedan 2013 och 2018, står  tydligt i manualen att man ska ställa in de två switsharna för rätt landskod och språk före man driftsätter växelriktaren.

Har för mig att de ska stå på 2 och 6 för EN 50438 SE 2013.

Gridguard koden som du efterfrågar har jag aldrig behövt då detta inte är något som man   som användare ska vara inne och pilla på.. inställningsmöjligheter låses efter att riktaren varit i drift några timmar.

Missade din installatör/elektriker att ställa switsharna rätt före start? Låt installatören lösa detta då SMA inte gärna lämnar ut den du. Gridguard koden till privatpersoner.

SMA är för övrigt en grymt bra växelriktare med väldigt få fel jämfört med Fronius som faktiskt har en del reklamationer i jämförelse..Men Fronius är absolut oxå ett mycket bra val...

Re: Inställningar SMA stp

JonasS
Switcharna är rätt inställda från start. Men det räcker ju inte riktigt att ställa den på EN50438 eftersom Sverige har en liten variant på denna standard. Har installerat allt själv på DC-sidan med elektrikern som övervakare och kontrollant.
Växelriktaren ska låsa sig själv efter 10 timmar men undrar om inte tiden börjar räkna efter första uppstart oavsett om den sedan är avstängd eller inte. Kollade så den fungerade och dagen efter skulle jag göra ändringarna och då var den låst.

Re: Inställningar SMA stp

JonasS
Och nu när jag ska kolla på SMA's hemsidor så har invertern jag har utgått och ersätts med en modell som är mycket enklare att ställa in. Så de nya modellerna verkar bra och jag har inget emot dessa.

Re: Inställningar SMA stp

För mig räckte det med switsharna enligt instruktionsboken på "6 A" för den uppdaterade svenska standarden :) på min STP 9000.
Vad står dina switchar på nu?

Nedan framgår att det är denna som gäller SS EN 50438  2013

Re: Inställningar SMA stp

JonasS
Tack Magneten!

Ändrade 6 1 till 6 A
Växelriktare svalde min ändring och sedan kollade jag via datorn inställningarna. Är nu nästan som SS-EN50438 och Eon's siffror nedan. Nöjer mig med detta och hoppas elektrikern snart kommer och installerar allt. Eon har iaf. godkännt att den kan kopplas in nu, efter 5 veckas väntan.

Re: Inställningar SMA stp

magneten
Toppen, har för mig att parametrarna låser sig efter 10 timmars inmatning eller något i den stilen...

Re: Inställningar SMA stp

JonasS
Tack för all hjälp jag fått i detta forum, ovärdeligt!

Igår kopplade elektrikern in anläggningen och imorgon kommer Eon/One och byter mätaren.
Bilder på mina tre solanläggningar, solceller, luftburen ölburkssolfångare och plan solfångare som värmer ackumulatortanken.

Re: Inställningar SMA stp

Mono Wafer
 luftburen ölburkssolfångare?? Det blir jag nyfiken på, vad är det?

Re: Inställningar SMA stp

JonasS
Den tar inneluften och skickar den igenom rör som är gjorda av ölburkar. Se beskrivning här:
http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/steg1.htm

Fungerar riktigt bra vår och höst. Höjer innetempen ca 5grader. Vintern ger den ingenting och på sommaren stängs fläkten av annars blir det för varmt. Fläkten styrs av en differentialtermostat. Har varit igång sedan 2012.

Re: Inställningar SMA stp

Snyggt, dock ser AC kabeln ut från växelriktaren någon klen ut..men den kanske är väldigt kort och då kan det ju vara ok

Re: Inställningar SMA stp

Snyggt, dock ser AC kabeln ut från växelriktaren någon klen ut..men den kanske är väldigt kort och då kan det ju vara ok har 6mm2 kabel ut från min SMA 9000