Inkoppling

Jasse64
Någon med kunskap som kan ge mig feedback, tänker jag rätt gällande inkoppling (serie)
Inkoppling_del_2_solel.pdf
Västra Götaland, 3,3 kWp, SMA SB 3000HF+2,2kWp, SMA SB 2000HF. 15°, SO azimut 330°

Re: Inkoppling

callec
Ser riktigt ut.

SV: Inkoppling

Lägg returledningen nära den som passerar panelerna. Man bör försöka minimera "loopen". Vid ett eventuellt åsknedslag så induceras spänning linjärt med större area på loopen.
Liten loop mindre risk för trasig inverter. Stor loop måste ha åskskydd, om det ens räcker.....

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Jasse64 [via Solcellforum] skrev ----

Någon med kunskap som kan ge mig feedback, tänker jag rätt gällande inkoppling (serie)
Inkoppling_del_2_solel.pdf
Västra Götaland, 3,3 kWp, SMA SB 3000HF, 15°, SO azimut 330°
feb-14 till feb-15, 2 985kWh
Apr-15 ökar vi på med 2,2kWp på samma ställe + SMA SB 2000HF

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Inkoppling-tp5008211.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: SV: Inkoppling

Jasse64
Tack för svaren. Bilden är schematisk och kablarna följer de som ligger där sedan den första delen. I verkligheten går kablarna ner genom taket under den näst sista panelen på hö. sida i den första delen. Calle, var det detta du menade med loop?
Västra Götaland, 3,3 kWp, SMA SB 3000HF+2,2kWp, SMA SB 2000HF. 15°, SO azimut 330°

Re: SV: Inkoppling

calle
Jo åskan skapar stora magnet och elektriska fält. Dessa fält fångas upp I ledningarna på taket och all annan metal där. tex understrukturen och ramarna till solpanelerna.

Om DC+ och DC- kablarna ligger långt ifrån varandra så kommer det vid ett åsknedslag att genereras stora spänningar mellan dem och den spänningen hamnar tillslut I invertern alt åskskydd.

För att minska risken så skall alla ledningar + och - buntas ihop så de ligger nära varandra. Då kommer ytan mellan dem bli liten.
Ytan är här "längden på alla DC kablar" ganger " avståndet mellan DC+ och DC-"

Jag monterade mitt system så att kablarna ifrån panelerna klampades med straps så att de håller ihop. Kablarna går zick zack over taket men alltid tur och retur nära varandra. Helst strappade ihop. Samtidigt optimerat så att den kombinerade kabellängden blev så kort som möjligt. Man vill ju inte få en massa extra kabel som bara kommer skapa extra förlust.
Förstås så använde jag enbart 6mm2 kabel för att minsta förlusten. Tunnare kabel är inte så mycket billigare än lite tjockare. Man köper ju ändå en hel rulle.....

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Inkoppling-tp5008211p5008259.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: SV: Inkoppling

Jasse64
Aha, då är jag med. Flyttar upp DC- kabeln så den följer + sidan. Tack för info.

Re: SV: Inkoppling

Det finns lite olika uppfattningar ang åska och jordning.
Jag har ingen jordning, anser att detta drar till sig nedslag.
Vid ett riktigt åskväder är det sannolikt ingen ström att tala om uppe på taket.
Är anläggningen däremot installerad där det är känt för kraftiga åskväder bör man dock gardera sig på ett bra sätt.