Inkoppling av Fronius Smart Meter (RS-485)

Inkoppling av Fronius Smart Meter (RS-485)

M A Numminen
Hej! Inkoppling av Fronius Smart Meter med en RS-485 kabel ska göras av behörig elektriker. Med det sagt så vill jag ändå veta hur det ska göras så att jag själv kan kontrollera att det blir korrekt.

Inkopplingsanvisning

Jag har köpt en kabel från Nexans som heter J-H(ST)H 2x2x0,8 Bus Cable. Din innehåller 2 par.
Färgschema

Jag har bestämt mig för att använda paret röd/svart. (Det är samma par som används för KNX)

Röd: Fronius DataManager D+
Svart: Fronius DataManager D-

Enligt EEP så ska RS-485-kabelns skärm jordas i ena änden.

Här måste jag erkänna att jag blir lite osäker. Ska jag (jag menar naturligtvis elektrikern) använda kabelns skärm för att förbinda C på Smart Metern till - på Fronius Datamanagern? Det känns lite som att någon eller båda av dessa anslutningspunkter är jordreferens. Det stämmer då inte riktigt med att kabeln bara ska jordas i ena änden, eller hur? Är ni med på hur jag tänker?

Re: Inkoppling av Fronius Smart Meter (RS-485)

TommyE
Jag skrev lite om det när min elektriker kopplade fel.

https://kirunasol.blogspot.com/2016/04/tankte-att-jag-skulle-skriva-lite-om.html

Re: Inkoppling av Fronius Smart Meter (RS-485)

M A Numminen
Tack för ditt svar. Ja vanlig nätverkskabel typ CAT-5 fungerar också men jag tror inte den är optimal. Det viktiga är att du använder ett dedikerat par för D+ och D- (Exemplevis orange och orange-vit) . Att lägga ihop flera par är nog också möjligt när man använder CAT-5 eller CAT-6 men jag vet inte om man vinner något på det.

Men min kabel har en skärm. Frågan återstår Ska jag använda kabelns skärm för att förbinda C på Smart Metern till - på Fronius Datamanagern?

Re: Inkoppling av Fronius Smart Meter (RS-485)

M A Numminen
This post was updated on .
Skulle tro att jag har svaret här.

Det översta alternativet ska då vara bäst.

Med Nexans J-H(ST)H kabel (där röd och svart bildar ett tvistat par) skulle det då bli

Smart Meter             Fronius Datamanager      Kabelfärg
========            ==============     ======
A                 <-->     D+                                 Röd
B                 <-->     D-                                  Svart

C                 <-->     -                                    Gul kabel

Kabelskärm till jord på ena sidan
Möjligt att lägga ihop gul + vit om jag vill.

Håller ni med eller?

Re: Inkoppling av Fronius Smart Meter (RS-485)

Hur är det med fasföljden L1, L2 och L3 om man råkar skifta någon av dem. Kanske har betydelse?
Jag har läst det någonstans att det har betydelse då man ska styra något med växelriktaren. Elektrikaren som gjort originalelinstallationen i huset kanske inte var så noga.

För att förbinda Fronius Managern med Fronius Smart Metern behövs väl ingen skärm? Det är det ju inte på en cat5 eller cat6 kabel. Men om du undrar var du ska skruva fast din skärm på din kabel, då kan du kanske göra det i den ändan som är vid Fronius Datamanagern och fästa den i PE(jord). Eller låt skärmen vara oansluten, precis som den tråd i din kabeln du inte tänker använda.

Re: Inkoppling av Fronius Smart Meter (RS-485)

genua
Eftersom du har en skärmad kabel och ledare tillgänglig för signaljord ska du koppla efter första alternativet i skissen.

Re: Inkoppling av Fronius Smart Meter (RS-485)

M A Numminen wrote
Tack för ditt svar. Ja vanlig nätverkskabel typ CAT-5 fungerar också men jag tror inte den är optimal.
Optimalt eller inte, den har fungerat i 4 år, så det duger :-D

M A Numminen wrote
Men min kabel har en skärm. Frågan återstår Ska jag använda kabelns skärm för att förbinda C på Smart Metern till - på Fronius Datamanagern?
Min elektriker hade klippt bort skärmen och använt 3 trådar om jag haft en skärmad kabel. Men om det är ett ska med där vet han inte.
Såg att du köpt 2 ledare, då hade han förmodligen använt skärmen som ledare 3, dvs GND. Men vem vet? jag är inte elare.

Re: Inkoppling av Fronius Smart Meter (RS-485)

TommyE
Hittade en installationshandbok. Det ser ut som att CAT5 / CAT6 är optimalt.

Bild från sidan 4, punkt 2.1
https://www.fronius.com/~/downloads/Solar%20Energy/Quick%20Guides/SE_QG_How_To_Install_A_Fronius_Smart_Meter_EN.pdf

Re: Inkoppling av Fronius Smart Meter (RS-485)

M A Numminen
TommyE wrote
Hittade en installationshandbok. Det ser ut som att CAT5 / CAT6 är optimalt.
Det fungerar säkert utmärkt i de allra flesta fall.

Men... (Det finns alltid ett "men", eller hur?) eftersom det är ett ModBus RTU/ RS485 - gränssnitt så bör det fungera allra bäst med en äkta RS485-kabel.

RS-485 kommunikationen kräver ett twistat par (twisted pair) för att det ska fungera väl och att undertrycka störningar. Specifikationen säger att kabelns impedans skall vara 120 ohm. En Ethernet-kabel typ CAT5/5e/CAT6 håller normalt en impedans på 100 ohm. Det går att använda en ethernetkabel i de allra flesta fall och en STP (Shielded Twisted Pair) kabel är i så fall att föredra än en oskärmad UTP förutsatt att man bara jordar skärmen den i ena änden.

Man ska använda en resistor för termineringen. Rätt motstånd skall motsvara impedansen på kabeln. Eftersom RS-485 rekommenderar en kabel med 120 ohms impedans så följer det också en 120 Ohms resistor när man köper Smart Metern.

Har man inte en jättelång buskabel (över 100m) och det inte finns kraftiga störningar i närheten så kan man mycket väl använda en Ethernet-kabel typ CAT5/5e/CAT6. Om man vill lägga en extra slant på kabeln (som jag) kan man använda en J-H(ST)H som är en skärmad signal- och busskabel för användning som signalkabel i just bussystem.

En annan sak som är positiv med J-H(ST)H är att den är lättare att koppla in i plinten, går inte sönder lika lätt som en CAT5/5e/CAT6.

Re: Inkoppling av Fronius Smart Meter (RS-485)

TommyE
Ok, lycka till.

Re: Inkoppling av Fronius Smart Meter (RS-485)

Zyberdude
Mindre störningar om man kopplar in gnd i bara en ände. Därifrån den kommer.

Re: Inkoppling av Fronius Smart Meter (RS-485)

M A Numminen
Nu har jag bytt ut min gamla Ethernet CAT-6 -kabel till en J-H(ST)H. Det fungerar fint som väntat. Något som är positivt med den nya kabeln är att kopparledarna är rejäla och det är bara att pressa ner dom i kontaktdonen. Den gamla CAT-6 kabeln jag använt var av typ "stranded", dvs mångtrådig och jag hade varit tvungen att löda på de nästan obefintliga koppartrådarna för att få så pass styvhet att de gick ned i kontaktdonet. Det var väldigt känsligt också och om kabeln utsattes för minsta mekaniska påfrestning riskerade kardelerna att gå av. Nu blev det betydligt bättre och jag är nöjd.

Anledningen att jag bytte kabeln är att jag snart ska flytta upp växelriktaren till vinden. Då behövs en längre kabel och jag vill inte skarva.

Tack till alla som medverkat i tråden!