Inkoppling av Fronius Meter 63A

Nybörjare
Hej!

Har gått och klurat ett tag men lyckas ej komma på eller hitta information här i forumet eller ute på nätet.
Saken är så här.

I vårat förråd så har vi en undercentral som är kopplad till huvudcentralen som sitter i boningshuset.
I förrådet så sitter 2 växelriktare med Fronius "6 + 12.5" Smart meter direkt inkopplad på DIN skenan i undercentralen.
Men!
Går detta att lösa på något sätt att koppla in Smartmetern direkt på huvudcentralen så jag får vad som förbrukas "el" samt hur mycket solpanelerna producerar på hela fastigheten ?
Är med på att varje växelriktare ska kopplas in på Smartmetern.

Bifogar här en bild på hur det ser ut.

Tacksam för hjälp.

// Michael

Re: Inkoppling av Fronius Meter 63A

TommyE
För att få med hela husets förbrukning så måste du sätta smartmetern direkt efter din huvudmätare.
Se de första bilderna i den här PDFen
https://www.fronius.com/~/downloads/Solar%20Energy/Technical%20Articles/SE_TEA_Quick_Guide_How_to_install_a_Fronius_Smart_Meter_EN.pdf

För att få med båda växelriktarna så kan du koppla ihop växelriktarna med en nätverkskabel.
https://www.fronius.com/~/downloads/Solar%20Energy/Technical%20Articles/SE_TEA_Quick_Guide_How_to_daisy_chain_Fronius_SnapINverters_in_a_Solar_Net_communication_loop_EN_AU.pdf

I ärlighetens namn så jag har inte länkat växelriktare, men jag har läst en del om det :-D

Kabeln mellan växelriktaren och smartmeter ska gå att dra 300m, det har jag inte heller provat - jag har max 1 meter mellan mina

Re: Inkoppling av Fronius Meter 63A

Om du idag har Fronius Smart Metern monterad i förrådet där du har växelriktarna och kopplad så den mäter ström till och ifrån undercentralen, vad är det då för mening med Smart Metern? Den mäter då inget annat än vad växelriktarna själva mäter, dvs deras totala producerade uteffekt. Vad sa elfirman som kopplade in Fronius Smart Metern?

Det är klart det går att montera Fronius smart metern vid din mätartavla/huvud-elcentralen, så den mäter hushållets totala effektförbrukning alternativt mäter utmatad effekt på elnätet. Det är ju så den ska kopplas. Men du behöver då en lång signalkabel RS485 från Fronius Smart Metern till växelriktarna.

Se montageanvisningen.

Fronius_Smart_Meter_.pdf