Ingemargavle 9.6kW vad hände sedan...

Ingemargavle

Eftersom solcellerna nu producerat el sedan i slutet av oktober och http://egenel.etc.se/ som gjorde hela montaget även gjort den justering av kabeldragningen jag önskade anser jag att projektet är avslutat. Nu är det "bara" att låta solen göra sitt och njuta av växelriktarens surr i solen...

Visst ja solen försvann ju en dag.

Jag har även tyckt att SolarWeb's appar har varit sega i uppdateringarna men efter dagens app-uppdatering vid lunch har inga produktions siffror alls visats.

att jämföra med EgenEl's mätarens registrering.

Dessa siffror ser väl rätt bra ut för min anläggning?
9.6kW Solceller: 30st 250w, typ ECS250M60 och 7st 300w, typ ECS300M72 monokristallina (helsvarta)
Växelriktare Fronius SYMO 10.0-3-M Azimut 340
https://www.solarweb.com/Account/GuestLogOn?pvSystemId=29a61108-e292-4aca-af30-a3d700fcec97

Re: Ingemargavle 9.6kW vad hände sedan...

callec
Det ser väldigt bra ut, fantastiskt fin dag idag.

Re: Ingemargavle 9.6kW vad hände sedan...

Det ser utmärkt ut, enligt solarweb producerade anläggningen 48,35 kWh idag:

https://www.solarweb.com/Home/System/29a61108-e292-4aca-af30-a3d700fcec97

Det innebär drygt 5 kWh/kW dagsproduktion som är ett bra värde mot slutet av mars.

Re: Ingemargavle 9.6kW vad hände sedan...

Henrik
Hur får du data från egen els mätare?
24 st Jam6 255W, 12 st Jam6 260W 3 strängar. 9,24kW. Fronius Symo 6.0 + 3.0 Vinkel 39 grader i rakt söderläge. Ställning på mark.
Soldemo Sträng 1&2
Soldemo Sträng 3

Re: Ingemargavle 9.6kW vad hände sedan...

Ingemargavle
Visst dök produktionssiffrorna upp i SolarWeb, de kom strax efter min klagan med cirka 8 timmars fördröjning. Produktionssiffrorna från EgenEl mätaren ser jag via en http adress med kod som jag fick av Dan-Eric på Emulsionen. Http adressen ändras utifrån gårdagens datum om man önskar se dagens produktion, och endast tre dygn visas vad jag har sett. Inte ett under av statistik men en början.

Funderar förövrigt på vad nästa projekt skall bli, bergvärmepump, el-bil eller...
Vad ger mest vinst per satsad krona spelar in liksom nöjesfaktorn. Börjar med att svetsa ihop en elcykelbil till grabbarna tror jag.
[...]

Jag är inne på att konvertera min Kronan cykel till elcyckel, Ev power har bra kit, synd bara att frakten blir lite dyr..

Jag ska räkna samma året den 2/6, då har bägge anläggningarna varit igång 1år, och se husets förbrukning och producerad energi.

Har funderat lite på att utöka med luftvärmepump, synd bara så ful utedel, men förbrukningen kommer att bli för låg då..

Re: Ingemargavle 9.6kW vad hände sedan...

Ingemargavle
Ok, jag är trött i huvudet men visst är denna faktura felaktig?
Inte ska väl jag betala för nätnyttan, det är väl nätägaren som ska ersätta mig.
Och visst borde väl det även finnas en mätarställning redovisad för mätaren av den överskottsel jag levererat till nätet. Som det är nu ser jag bara "förbrukningen" i kWh och inte mätarställningen som om nått år kan bli rätt krångligt att kontrollera genom att plussa ihop alla siffror.

det röda är mina markeringar....
[...]

magneten
Det är felaktigt, på mina fakturor från Fortum så finns det ett litet minustecken framför nätnyttan som dras av från totalen (om än en blygsam ersättning)

momsen på 3,75 skall du betala in till skattemyndigheten nästa år!
(så bränn inte dessa pengar på något annan förströelse)

Re: Ingemargavle 9.6kW vad hände sedan...

Anders J
Jag tror attför min del blev alla siffror rätt på ungefär den sjätte fakturan eller något sådant, så det är ju ganska uppenbart att systemen inte är förberedda för att ha minusposter.

Jag tittadepå en räkning, tror det var vattenfall, där stod inget minus, allt såg ut som om det var faktureradesr, men summorna var fråndragna ändå.

Men det där är ju fel!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Ingemargavle 9.6kW vad hände sedan...

Ingemargavle
Hur är det för er, får ni bara "förbrukningen " eller får ni mätarställning också?
Ska ring Gävle energi i morgon.
[...]

Jag får mätarställningar för båda räkneverken för första och sista i månaden.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/