Infästning vid undertaksduk

Mats
Hej!

Jag ska beställa en 4 kW solcellsanläggning och funderar lite hur andra har gjort med infästningen.

Taket jag har är uppbyggt med undertaksduk och läkt 45x70. Jag har således ingen råspont att fästa i.
Någon annan med samma takkonstruktion som har en bra lösning?
Fästa enbart i takstolarna fungerar inte till 100% då det inte alltid är en panndal över takstolen.

Re: Infästning vid undertaksduk

magneten
Kul att du bestämt dig för att bygga! Vad blir det för system du köper? paneler växelriktare osv..

Kan tyvärr inte hjälpa dig angående infästningen men det finns säkert någon annan kunnig!

Re: Infästning vid undertaksduk

Är det bärläkten som är 45*70?

I så fall liknar det mitt tak, jag har reglar 45*70 som bärläkt som pannorna ligger på.
Ingen undertaksduk dock, bara masonitskivor men det borde inte göra någon skillnad(?)

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solcellsanlaggning-7-2-kW-riktat-mot-oster-och-vaster-td5001237i20.html

Det fungerade för mig att fästa i takstolarna eftersom takkrokarna är så pass stora att de går att flytta någon decimeter i sidled. Dessutom förstärkte jag takstolarna med en extra regel:

Re: Infästning vid undertaksduk

Mats
Tyvärr kommer jag inte åt takstolarna inifrån, har ingen vind.
Ryggåstak i hela övervåningen.
Det är bärläkten som är 45x70 men det dock ingen garanti att takstolarna hamnar i en panndal.
Skulle kunna lägga en till 45x70, ovanför bärläkten, och fästa i men då behöver jag något annat fäste som bara bygger en pannas tjocklek.
Finns det?

Re: Infästning vid undertaksduk

Norrlandssol.
Borde väl räcka att skruva i läkten? Kraften/vikten vill nedåt, vid snölast mm, och vinden torde vara en liten del, och lyfter knappast alla paneler samtidigt.

Re: Infästning vid undertaksduk

Den förstärkning jag gjorde ska nog inte vara nödvändig, även om jag föredrog 4 skruvar framför bara två:

Tanken med standardfästena är nog att de ska gå att sätta två skruvar var som helst, både till vänster, i mitten och till höger så att det passar mot en panndal.

Men alternativet med en extra regel verkar ju vara en bra lösning.

Här är en takkrok som iallafall på bilden ser ut att ha en låg höjd:
http://www.soleldalby.se/underkonstruktion/Schletter/Schletter-Rapid-2-45?limit=100

Här är en standardkrok som är betydligt högre:
http://www.soleldalby.se/underkonstruktion/standard/takkrok-i-rostfritt-stal?limit=100

Re: Infästning vid undertaksduk

nelos
Ett annat alternativ, se sidan 9, artikel "373-70063-00 Hook C":

http://nordicsunpower.se/image/pdf/samilmontering.pdf

Hej Mats, AluCon i Göteborg har takkrok justerbar i tre led http://www.alucon.se/tegelfaste/713-0

Re: Infästning vid undertaksduk

nelos
Ser att de har 6-meterslängder av monteringsprofiler också. Utmärkt, inte så lätt att få tag på:

http://www.alucon.se/profil-40x40-6-meter/701-0

Re: Infästning vid undertaksduk

Norrlandssol.
Tror även Soleldalby nu säljer 6m längder, men det är frakten som är problemet..

Re: Infästning vid undertaksduk

Mats
Har inte helt beslutat vilket system det blir men det lutar åt 4 kW med inverter och optimerare från SolarEdge.

Tror det får bli en två tum fyra på takstolarna för att fästa i.