Importera direkt från Kina

Kent
Jag har funderat på att köpa solceller från Kina, men har inte riktigt fått kläm på det här med antidumpingtullarna.
Såvitt jag förstod det hade EU kommit överens om ett minimipris och en maxvolym för import till EU av solcellsmoduler tillverkade i Kina.
Men enligt tullverket är det en vanlig procentsats som skall betalas i tull. När man söker i Taric får man upp en lista där procentsatsen är olika beroende på vilket företag som tillverkat modulerna.
Jag ringde tullverket för att få lite mer information men de kunde inte svara på varför tullsatsen är satt individuellt för varje enskild tillverkare eller vad som menas med antidumping och utjämningstull.
Siffrorna man får upp är

Tredjelandstullsats 2.7%
Slutgiltig antidumpningstull ~27-65% beroende på tillverkare
Slutgiltig utjämningstull ~0-11,5%

Att behöva kolla upp varje individuell producents tullsatser gör jämförelse av priser mycket tidskrävande.
Är det någon här som har information om varför systemet är utformat som det är eller kan länka till en informationskälla? Jag har försökt googla själv utan resultat och tullverket hade som sagt ingen aning.
Och är det någon här som köpt paneler direkt från Kina, hur mycket tull betalade ni?

Re: Importera direkt från Kina

Anders J
Jag har köpt kristallina paneler från ev-power.eu och tunnfilmspaneler från secondsol.de, men alltså i båda fallen från innanför EU.

Jag kollar regelbundet priserna på diverse sajter och det förefaller som om prissystemen fungerar så att det nog inte går att köpa nya kristallina paneler för mindre än 0,53 EUR/Wp. När det gäller tunnfilm och begagnat/konkurslager/restposter kan man komma lägre, jag har en hel pall med tunnfilmspaneler som jag fått för motsv 0,185 EUR/Wp.

Sannolikt så fungerar prisregleringen så att man hamnar på EU-gränsen och det är tveksamt om det är mödan lönt att hålla på. Avtalet EU/Kina är ju, på känt EU-manér, inget som faller under den svenska offentlighetsprincipen direkt.

Jag läste någonstans om någon som hade importerat via ett tredje land för att komma runt problemet. Är man bara tillräckligt envis så kan det kanske vara möjligt.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Importera direkt från Kina

http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/eu-infor-tullar-pa-solpaneler

Re: Importera direkt från Kina

Kent
Från ev-power ser jag att det går att komma ner till ca €0,63/Wp
Vilket är helt ok, men det är ändå nästan 20% mer än de ~€0,53/Wp du nämner och vad jag hört att man borde kunna komma ner till från Kina.

Enligt den bristfälliga information jag har finns det ett (stort) antal kinesiska tillverkare som borde kunna sälja ett visst antal GW solpaneler till ett visst pris utan att drabbas av strafftullar.
Men jag kan inte finna vilka tillverkare det gäller, vilka priser som gäller, eller vilken volym det gäller, och inte heller huruvida den volymen är nådd för i år, eller ens om den räknas på årsbasis.

Ett utdrag från EU-kommisionens vad jag har sett senaste publika information i ämnet

"The Chinese suppliers have agreed to a voluntary price undertaking where they commit to stop dumping and keep prices above a certain floor. In return, those companies who participate in this engagement do not have to pay the anti-dumping duties.

This undertaking will apply only for an annual volume that covers part of the overall European market. For the rest, so for any Chinese exports exceeding this annual volume, the average anti-dumping duty of 47.6% will have to be paid as of 6 August."

Informationen i SVTs artikel tror jag blev utdaterad bara någon månad efter att den publicerats?

http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-13-730_en.htm
http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?ref=I081070

Re: Importera direkt från Kina

Re: Importera direkt från Kina

Kent
Tackar hjärtligt för de länkarna Nelos.
Jag har "skummat genom" dokumenten och funnit denna intressanta passage som gör att jag ogärna lusläser alla 226 sidor.

"Lägsta importpris och årlig nivå omfattas av tystnadsplikt
i enlighet med artikel 339 i fördraget och är konfidentiella
i enlighet med artikel 19 i den grundläggande antidumpningsförordningen
och artikel 29 i den grundläggande
antisubventionsförordningen."

Hur ska man som konsument veta vad som gäller om den information som gäller prisnivåer är konfidentiell? Det kan väl inte vara så att man beställer i blindo och kanske blir drabbad av ett påslag på 70% om den årliga "straffbefriade" exportvolymen är uppfylld?

Re: Importera direkt från Kina

callec
Kanske bättre

http://www.enfsolar.com/directory/panel/Taiwan

Re: Importera direkt från Kina

Det finns givetvis inga som helst rationella skäl till att hemlighålla information om tullarna eller skälet till att de finns.

Det är så här det går till i bananrepubliker och diktaturer. Och i EU.
Med en viktig skillnad.

I en diktatur görs inga försök att räffärdiga sitt handlande, men i Sverige har media
abdikerat fullständigt och förmedlar en bild av EU som ger sken av ett det skulle vara en demokratisk institution.

I Nordkorea vet alla att Kim ljuger, men i Sverige tror fortfarande man fortfarande på medias sagor.

Offentlighet är en förutsättning för demokrati.

Re: Importera direkt från Kina

callec
Mycket bra beskrivet Nelos, tummen upp

Re: Importera direkt från Kina

Re: Importera direkt från Kina

Re: Importera direkt från Kina

jansimon
Helt otroligt! Frihandel...... När den är som....... Just det......

Men se bara hur jordbruket och matproduktionen i Sverige inte favoriseras... och drabbas. Där kan vi oxå prata om frihandels påverkan... (sidospår bara :)

Re: Importera direkt från Kina

Om priset är 20% lägre än ev power, blir inte många kr att göra när alla avgifter som frakter, moms, tull, och inte ens lönt att tänka på om man ska endast använda för "eget bruk", kanske om man har företag och tar hem en container.

Sen står vår krona så lågt mot $ och € så än lägre vinst..

/A

Re: Importera direkt från Kina

Re: Importera direkt från Kina

Re: Importera direkt från Kina