Hur mycket laddning kan jag förvänta mig

Hur mycket laddning kan jag förvänta mig

jekroth
Hej
Jag har satt upp 4 st 250w Solceller 2 i serie och de två seriekopplade paketen parralellkopplade mor regulatorn sedan laddas två seriekopplade  190 A batterier alltså ett 24v system.
Solceller a är ställda utan skugga i söderläge 45 graders lutning.
Under de senaste 6 dygnen har jag bara fått ut 35,4 Ah I laddning trots att det varit sol 3 av dagarna.verkar det vettigt det känns lågt och batterierna borde visa 100% fulladdad hela tiden då uttaget är väldigt litet.

Re: Hur mycket laddning kan jag förvänta mig

Svenne
Du får bara ut så mycket laddning som batterit kan ta emot. Om batterit är fullt laddat får du bara ut så där lite laddström från solcellerna.
Vad har du för anslutna förbrukare? Vad är batterispänningen? Är det paneler som har tomgångsspänning på ca 18V?

Re: Hur mycket laddning kan jag förvänta mig

jekroth
Batteri spänningen ligger dom dagar jag mätt från 24,5 - 27.1v
Skulle det gå att testa hur mycket anläggningen kan ladda om jag tillfälligt byter ut mina nya  batterier mot ett fungerande men dåligt laddat? Borde då vid sol mitt på dagen ge vad laddningsregulator max.
En helt annan fråga, kan jag ha 50m kabel mellan solcellerna och ladd regulatorn. Blir spänningsfallet märkbart.

 Vi har knappt några förbrukare bara en dieselvärmare som drar 230v 50w samt totalt 230v 100w i lyse stugan används inte så mycket så här års.