Hur många paneler på 11m..?

Morning.

Taket inkl takutsprång är 11m, de tilltänkta panelerna är 992mm breda, blir det trångt med 11st då inkl fästen? Det totalt måttet för endast panelerna är 10.912m.

Men bygger kanske egna fästen med hjälp av Alu L-profil, ingen som provat? Eller har ni bara köpt standardskenor inkl fästen? Måste hursomhelst köpa takbygeln.

/A

Re: Hur många paneler på 11m..?

filip71
Varje fäste hos mig är 2 cm. På 11 paneler blir det 12x2=24cm. Att panelen sticker utanför taket har minst tre aspekter;
1) Fult (/ännu fulare)
2) Vinden tar lättare tag i den.
3) Bygglov kanske krävs.

Jag har byggt väldigt nära kanten och det ser i vissa vinklar ut som att det sticker utanför men det gör det inte...

Jag vet; under projektplaneringen säger man "fan också" minst fyra gånger. Men hellre då än när man bygger.

--filip

Re: Hur många paneler på 11m..?

Bygglovs krävs hursomhelst för mig, annars kommer det att sticka ut ytterst litet, borde ej vara nån fara med vinden. beställde en likadan växelriktare som du från PPAM, lite skumt med webshopen, kan/vill ej skicka mot faktura, samt personkonto.

Hur betalade du? Känns lite sådär med förskottbetalning.

/A.

Re: Hur många paneler på 11m..?

filip71
Jo, äh. Jag brukar oftast vara försiktig när det gäller att betala i förskott, men jag gjorde det i alla fall. Andreas Molin (ppam) är väldigt etablerad i sammanhanget men det är en bedömning du måste glra själv. Hittade hans nummer på kvittot så du kan ju alltid ringa: 0706935097. Eller kolla med fogden om han har någon registrerad skuld (kostar gratis om du ställer frågan exakt så) så vet du om han har kommit på obestånd.

--filip

Re: Hur många paneler på 11m..?

Vi gjorde en deal, förde över hälften i förskott..