Hur göra vid åska?

jansimon
Hur brukar ni erfarna göra när åskan går?
Bryter ni AC strömen från inverter?
Bryter ni DC-matningen från panelerna?
Gör ingenting?

Har anläggnignen flytande utan jordning.

Re: Hur göra vid åska?

magneten
När jag varit hemma så har jag brutit ac och dc. Jordningen ansluten. Råkade ta i växelriktaren en gång när det åskade rejält och fick mig en kyss via höljet...slog troligen ner någonstans i närheten.. vet dock inte vad som är bäst och rätt angående att jorda skenor och ramar.

Re: Hur göra vid åska?

jansimon
Ja det är väl så jag tänkt mig, att OM man är hemma bryter man åt båda hållen.

I min ringa kunskap så håller jag på att inte jorda systemet. Med erfarenhet av vad induktiva strömmar kan göra. Tiden får utvisa om jag behöver ändra strategi.

Men samtidigt förstår jag och inser problematiken med arbetsskydd vid tillfälle man måste upp på taket.
Satt upp varningsdekaler vid central och inverter som talar om att anläggningen ej är jordad.

Re: Hur göra vid åska?

magneten
Har även lagt till solcellerna i hemförsäkringen, premien ökade då med 27 kr/år..

Re: Hur göra vid åska?

Uffe
Jag bryter DC och AC (om jag är hemma). Jag har jordat strängarnas minuspol och montageprofilerna för att undvika PID. Jordspett vid växelriktaren.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Hur göra vid åska?

jansimon
Ja är man hemma så väljer man ju att koppla fritt.

Det där med hemförsäkringen var bra! Skall göras.

OK. Du Uffe valde att jorda. Räcker det med ett jordspett? Har pratat med "jordfolk" och dom hävdar att det krävs så mycket mer. Svårt att veta, å min kunskap av induktiva strömmar är av spännande art :) Men man måste göra ett val, så är det. Toppenbra!

SV: Re: Hur göra vid åska?

Vilket bolag har du då?
Mitt bolag trygghansa så ingick det i huset. Ingen extra kostnad.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- magneten [via Solcellforum] skrev ----

Har även lagt till solcellerna i hemförsäkringen, premien ökade då med 27 kr/år..
4,1kWp: 16 st REC 255PE poly, SMA Sunny boy 3600 tl-21, 10° taklutning, sydöst.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Hur-gora-vid-ska-tp5004004p5004009.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Hur göra vid åska?

Hade oxå funderingar på jordspett eller dyl. Min elektriker kopplade dock in panelramarnas jord till befintlug jord i garaget...vilket han hävdade var mest riktigt av någon anledning. Är iofs lätt att koppla bort jorden om det nu skulkw vara mer lämpligt att haa det på något annat vis?

Re: Hur göra vid åska?

jansimon
Ur en aspekt är det rätt. Man vill undvika jordpotentialer.

Men risken finns att vid induktiva strömmar räcker inte jordkontakten/ytan till pga stora induktiva strömmar.

Det är dubbelt detta. Om jag skulle välja jorda min anläggning skulle jag (jag säger inte att jag har rätt, det har jag för liten kunskap om) välja att löpa linan ut. Jordplåtar och jordlinor. Men till stora kostnader. Hört summor som upp till 30000kr.

Re: Hur göra vid åska?

jansimon
Läste någonstans att även i Tyskland är det vanligt att inte jorda. Sedan om valet är pga kostnaden eller av ett aktivt val vet jag ej, men anar.....

Fysisk frånkoppling vid närvaro hemma blir det som gäller.

Re: Hur göra vid åska?

Uffe
Jag korrigerade mitt inlägg. Då jag har en transformatorbaserad växelriktare har jag valt att  jorda *strängarnas* minuspoler. Detta för att undvika PID.

Vad som krävs för åskskydd beror på faktorer som anläggningens läge/utsatthet och vilket skydd man vill uppnå (skydd mot direktnedslag, EMP/jordströmmar från avlägset nedslag eller transienter i nätet). Avgörande är självklart också hur mycket man är villig att investera i åskskydd (och det är inte billigt). Dock är alla åtgärder bra så länge dom inte görs på fel sätt. Mer om åska och åskskydd kan man läsa i t ex OBO Bettermanns Transient-/åskskydd-/ samt potentialutjämningssystem.
[...]

Tack Uffe! Vilken källa av information!

Ok. Du har transformatorer. Förstår.

Ja man blir lite nojjig ang. Åska, då det sådana enorma okontrollerade (för oss dödliga iaf) krafter.

Re: SV: Re: Hur göra vid åska?

Kände att det var viktigt att det stod med i försäkringsbrevet att jag hade just nätanslutna solceller för elproduktion (vanliga vattensolfångare brukar ingå) kan ju vara värt att kolla upp innan iaf.. och för 2 kr extra i månaden var det ett lätt val om man nu skulle skrota ex växelriktaren vid åska.

Jag har Dina Försäkringar

Re: SV: Re: Hur göra vid åska?

jansimon
Ja rör det sig om de små pengarna är det ju inget att snacka om. Har Länsförsäkringar så kollar vad dom säger.
Ja en inverter som haft kontakt med åska vill man ju gärna få ut på försäkringen :)

Re: SV: Re: Hur göra vid åska?

Uffe
This post was updated on .
Jag har Länsförsäkringar Skåne och fick bekräftat i samband med installationen att Solcellsanläggningen ingår i Villaförsäkringen.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Hur göra vid åska?

Krux