Hur beter sig en Kostal 10.1 vid max effekt ut?

Dan

Hur beter sig en Kostal 10.1 vid max effekt ut?

Dan
Någon som vet? svara gärna i denna tråd http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Projektering-av-7-8kWp-blev-10kW-td5002228i160.html#a5010920

i korthet vill jag ha högre effekt under året men en utbyggnad med fler paneler innebär att jag ibland kommer att slå i taket för växelriktarens uteffekt, vad händer då med en Kostal 10.1 reglerar den bara ner och håller 10kw konstant ut, eller stänger den helt av utleveransen?

Re: Hur beter sig en Kostal 10.1 vid max effekt ut?

magneten
Gjorde själv beräkningar i piko plan då jag tittade på kostal riktare för några år sedan. Då var det iaf inga problem att hänga på 10-20% överdimension/extra paneleffekt på DC sidan.

Inga problem med SMA riktare iaf,  kör ju själv med 5.68kw paneler på min 3.68kw riktare sedan några månader...

Re: Hur beter sig en Kostal 10.1 vid max effekt ut?

Jag skulle gissa på att en växelriktare då den får högre DC-ineffekt än vad
den kan mata ut som växelström, så styr den helt enkelt bort från maximala
punkten (spännings x ström), och slipper på så vis att bränna bort övereffekten i form av värme.
Jag vet inte om de gör så, men det är ett galant sätt att göra det på.
Skulle den däremot tvingas bränna bort övereffekten, så skulle den bli världigt het.
Tänk, bränna bort 2 à 3 kW, vilket är ett duktigt värmeelement.

Re: Hur beter sig en Kostal 10.1 vid max effekt ut?

magneten
Det är ett korrekt antagande Arne!  Exakt så gör min SMA. Blev lite fundersam när jag såg att spänningen från panelerna plötsligt sjönk rejält mitt på blanka soliga dagen.

Detta syns väldigt bra på min pvoutput på "extended" där kurvor för DC värdena loggas spänning,  ström och W.

Se detta exempel för en nästan helt molnfri solig dag. Riktaren börjar då begränsa uteffekten vid 10 tiden.

Effekt kurvan för samma dag ser ut så här.

Re: Hur beter sig en Kostal 10.1 vid max effekt ut?

Jag tror att växelriktaren styr undan från den maximala effektpunkten, dvs MPPT-punkten då den har alltför hög installerad ingående DC-effekt jämfört med växelriktarens märkuteffekt. Se ström-spänningkurvan ovan för en enda 250 Wp solcellsmodul vid bestrålningen STP (1000 W/m2). Den högsta effekten man kan krama ut ur en sådan modul vid STP är MPPT-punkten, dvs 250 W. Växelriktaren kan styra bort från optimala punkten genom att t.ex. öka motståndet i DC-kretsen i växelriktaren, så att strömen genom modulen minskar till säg 3 A, och då hamnar man i blå punkten och får endast ut 110,1 W. Eller kan växelriktaren minska motståndet, så att strömmen ökar till gula punkten, dvs 175 W.

Om bortses från förluster och växelriktaren antas ha AC-märkuteffekten 110,1 W, så blir PR vid punkterna:

grön PR = 250 /110,1 = 2,28
blå   PR = 110,1 / 110,1 = 1,00
gul   PR = 175 / 110,1 = 1,59

Skulle det vara däremot vara en molning dag, säg då bestrålningen endast är 500 W/m2, och denna samma solcellsmodul på 250 Wp betraktas, då på 500 W/m2-kurvan kan växelriktaren nu lägga sig vid(i alla fall mycket nära) den optimala punkten, som är ca 26 V x 4,3 A = 111,8 W.

Effekten 110,1 W kan växelriktaren även finna genom att istället för att glida neråt längs kurvan, glida uppåt till en punkt ca 12,5 V x 8,8 A = 110,1 W (själva punkten visas ej på bilden).

Men egentligen vore det bättre om växelriktaren, då den drabbas av alltför hög ingående DC-effekt, jämfört med dess AC-märkuteffekt, att den enbart glider neråt(eller enbart uppåt) på kurvan, dvs den minskar strömmen. Det finns nog ingen anledning att den far upp och ner över MPPT-punkten, vilket endast gör styrningen orolig.

Detta resonemang är för endast 1 st solcellsmodul 250 Wp, och en litet växelriktare på 110,1 W AC-märkuteffekt, men om 20 moduler seriekopplas blir det samma ström, men spänningen högre, nämligen 20 gånger högre.

Re: Hur beter sig en Kostal 10.1 vid max effekt ut?

magneten
Detta syns ju på min översta bild på den lila och rosa spänningskurvan, altså att riktaren jobbar både med högre/lägre strängspänning för att flytta mppt punkten för att begränsa uteffekten. Alltid kul att förstå hur prylarna fungerar...

Re: Hur beter sig en Kostal 10.1 vid max effekt ut?

Dan,

Du har väl en Kostal växelriktare, som för ca 2 år sedan väsnades något så infernaliskt
att mindre personer i hushållet inte vågare sig ner i källaren där den
är monterad. Hur är det nu med det?
Samma väsen, eller har ni alla blivit lomhörda och det har löst sig på så sätt?
Hur löste det sig? Hörselskydd, ny växelriktare?

Som den i stort sett döve pensionerade bergsprängaren sade,
i början gör det ont i öronen, men man vänjer sig snabbt.

Arne