Huawei Inverter

AndreasH
Hej

Är på väg att påbörja upphandling av solcellsanläggning och har naturligtvis läst på en del. Men jag har läst väldigt lite om erfarenheter av Huaweis nya inverters. Tycker de ser väldigt bra ut på pappret, hyfsat prisvärda samt att de nu även är batteriförberedda vilket känns lite viktigt för framtiden.
Är det någon på forumet som har någon erfarenhet av dessa?

https://solar.huawei.com/en-GB/download?p=%2F-%2Fmedia%2FSolar%2Fattachment%2Fpdf%2Feu%2Fdatasheet%2FSUN2000-3-10KTL-M0.pdf

Skulle också gärna få era synpunkter på bästa och mest prisvärda montagesystem för falsat plåttak.

Tack!

Re: Huawei Inverter

Perwis
Jag har satt upp själv på falsat plåttak.

Tyckte det var svårt att själv hitta montagesystem, då falsat plåttak verkar vara ovanligare.

I slutändan köpte jag materialet av en lokal solcellsinstallatör som visste vad som passade för mitt tak. Det var ett montagesystem från Schletter som ju är en av de stora.

För Schletter behöver du vet exakt hur dina falsar ser ut, bredd där nere, bredd där uppe, höjd, eftersom de har lite olika varianter. Tyckte att deras system verkade mycket bra.

Beställde innan jag landade i Schletter hem en testuppsättning från S:flex. s:flex fungerade också, inte lika känslig för storlekar tror jag, men Schletter kändes mer utarbetad. Schletter klämma hade gummipackningar för att trycka ned fästet mot falsen och liksom gripa tag i den. s:flex bara klämde mot falsen.

Jag gjorde en hel del research på detta men tyckte som sagt det var svårt att hitta.

Två andra jag kan nämna var Svesol som hade bra pris på hela paket. Osäker dock vilket fabrikat de hare på fästena? Möjligen WELA.

Sen var det en amerikansk klämma som jag tyckte såg bra ut. Hittade dock aldrig någon som sålde den i EU.

Detta var för ett år sedan. Kanske har marknaden och informationen blivit bättre sen dess?
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.