Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Blev lite desperat när jag upptäckte i morse att mina paneler inte producerar något längre. Det är söndag och det skall bli en molnfri dag här i Skåne. Vad bör jag göra, skall jag stänga av växelriktaren eller något?
Anläggningen har suttit på taket i drygt 5 år och jag tänker liksom aldrig på att den finns, så har inte funderat över hur man hanterar en sådan här situation...
Tacksam för snabba och kloka råd!

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Lämpligt när man ber om hjälp är att ange vad man har för anläggning, fabrikat och typ växelriktare, antal strängar, antal seriekopplade paneler i varje sträng, fabrikat och typ av paneler. Annars svårt för någon att hjälpa.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Oh, sorry, visste inte att man hanterar olika paneler på olika sätt.
Jag har enligt köpeavtalet detta:

Solar Frontier PowerSet (56 paneler) Maxi9.8 kWp - SF175-S
Beräknad årlig produktion 10 000  kwh.
Växelriktare Kostal Piko 8,5 kW

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Alltså du har tunnfilms-paneler och installerad paneleffekt 56x175 = 9800 Wp.
Tunnfilmspaneler är numer ganska ovanliga. Tunnfilmspaneler har hög tomgångsspänning? Dina verkar ha 114 V tomgångsspänning.
Då kan du nog högst ha 8 st seriekopplade i varje sträng, för att inte överskrida max tillåten spänning på MPPT-ingången på växelriktaren. Jag antar att din Kostal 8,5 kW(är det en Kostal Pico 8,5?) tål max 1000 Volt.
Då har du förmodligen 4 parallellkopplade strängar på ena MPPT-ingången och 3 parallellkopplade på den andra MPPT-ingången.

Eller Kostals-portal kan ha driftsstörning och portalen anger 0 produktion.
Om du kollar direkt på displayen på växelriktaren, producerar den då?
Din växelriktare kan ev ha pajat?
Är växelriktaren monterad utomhus oskyddad mot regn, kyla och hetta? eller inomhus?

Visar växelriktaren någon felkod? Eller är den helt död?

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Jag begriper tyvärr inte så mycket om sådant här, så jag är väldigt tacksam för hjälp av sådana som du!

Växelriktaren fungerar men den visar noll. Och när jag tittar på appen så har det inte producerats något sedan den 11 september!

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Växelriktaren sitter inomhus. Den visar ingen felkod.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Har du inte fått varning den 11 sept. när den enligt Kostals portal anger att den slutar producera?

Du kan prova att bryta strömmen till växelriktaren med AC-brytaren och låta den vara strömlös ca 10 minuter och sedan "slå på" AC-brytaren igen. Det blir då en omstart av växelriktaren.

Har du bild över växelriktaren och AC-brytaren och DC-brytarna, där de framgår på samma foto?

På växelriktaren borde du kunna knappa fram och se i displayen om den har tillräcklig likspänning(DC) för att överhuvudtaget kunna producera. Det ska vara minst startspänningen för växelriktaren, som gissningsvis är ca 200 Volt.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Nix!

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo

Oj, den blev upp och ner av någon konstig anledning!

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo

Den blev också upp och ner, vet inte vad som är fel.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Arne
Det är för dålig upplösning på bilderna, det är nog bara ca 150 pixlar i bredd, därför är de så små.
Ca 600 pixlar i bredd blir den stor bild. Att den blir upp-och ner är väl för att den tagits upp-och ner, men kan du ju vända i ett bildbehandlingsprogram.

Displayen du visar där verkar vara växelspänningen 236 Volt på fas 1, dvs en av dina tre faser, men du ska istället titta på likspänningen från panelerna.

Men titta även på displayen på spänningen på de andra två faserna för växelspänningen! De ska också vara ca kring 235 Volt.  Är de också ca 235 Volt?

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Ja, de andra två faserna ligger runt samma.

Du tappade bort mej vid likspänningen - hur kollar jag det?

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Arne
Ok, alla dina 3 faser visar kring ca 235 Volt. Då OK så långt. Skulle en av faserna t.ex. visa säg 0 Volt, då matar växelriktaren inte ut någon ström. Att en fas visar 0 Volt, kan vara om en huvudsäkring smält av.

Det borde gå att knappa fram DC-spänningen dvs likspänningen från panelerna på displayen din växelriktare.
Du har två separata DC-ingångar ser jag på ditt foto. Du ska alltså kunna se DC-spänning för MPPT1 och för MPPT2. Du kan ju titta i instruktionsboken för Kostal hur du ska göra!
Du borde även kunna se i Kostals portal DC-spänningarna, kanske även i Appen?

Men jag känner inte till Kostals växelriktare.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Jag hittade DC och de visar runt 900 V

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Kostal verkar kalla spänningarna på de två MPPT-ingångarna DC1 och DC2.

Har du på DC Input 1  902 Volt är det mer än tillräckligt för att växelriktaren ska starta.
Är det samma ca 900 Volt på DC Input 2?
Har du ca 900 Volt på båda är det OK, och inget fel på panelerna.
Det brukar inte vara fel på paneler utan oftare växerliktare som pajar.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Är det fel på panelerna då? Vad ska jag göra?
Ska jag försöka starta om som du skrev, eller stänga av helt tills jag kan få hit någon som tittar på det?

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Nej, den andra visar 833 V.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Om DC Input 2 visar 833 Volt är det också OK. Den strängens paneler kan ju vara i annat väderstreck och därför visa lägre än panelerna för DC Input 1.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Ska jag försöka starta om då? Jag är helt rudis på sådant här och uppskattar verkligen hjälp från kunniga och snälla personer!

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Ja, den första sidan sitter i öst och den andra sidan sitter mot väst.
12